Výstava šatů. Nemůžu se nezeptat – jste marnivá?
Kdo není? V dnešní době. Všeho máme dost, můžeme si hrát. Ale spíš bych řekla, že mám smysl pro krásno a hezké praktické věci. Mám ráda jednoduchý styl, nejsem volánový typ. Preferuji šaty, které dělají čistou linii.
Vzpomenete si, jaké první šaty jste si u ní koupila?
Kostým. Šla jsem takhle Maizlovkou po zkoušce a koukám, v jednom malém výkladu zajímavý kostým. Žlutý žoržet. Kalhoty a přes ně takový hacafráček. Nosila jsem ho strašně dlouho, nejméně deset let. Než se rozpadl. Nevím, jestli jí to vůbec můžu říct…
Jsou nějaké šaty, které vás dokážou rozčílit?
No, ty, do kterých se nevejdu, neb jsem přibrala. Ale teď jsem momentálně v takzvané stahovací fázi, takže nosím věci, které jsem několik let kvůli kilům navíc nosit nemohla.
Čím pro vás šaty jsou? A souhlasíte, že dělají člověka?
Určitě. Šaty jsou něco, v čem je mi fajn. Když jsou dobré. Ale nemusím nutně mít pořád parádu. Jsem spokojená, i když se navleču do tepláků, trička a na hlavu si dám černou čepičku. Taky se v tom cítím dobře. Na Ivaniných šatech mám navíc ráda, že když někam přijedu, kolegyně vyzvídají: to je pěkný, odkud to máš?
Ptají se i v Carnegie Hall?
Jasně. Jsou to ženské, co kupují drahé šaty ve Vídni a podobně, kvalitu ocení. Je na nich vidět, že se nedají nikde koupit, jsou originální, vymyšlené do posledního detailu.
Je něco, co byste na sebe nikdy nevzala?
Asi krimplen. Ale ono je to těžké. Moje máma, která byla samoživitelka dvou dětí, hodně pracovala a přivydělávala si po večerech jako uklízečka, měla touhu – tmavomodré krimplenové kalhoty. A když si na ně konečně vydělala, vyšly z módy. Pokaždé si na to vzpomenu. Jak chodím a můžu koupit, co se mi líbí. Protože na to mám. Ona si pořídila po dlouhé době kalhoty, které už nebyly ve fóru, a měla z nich takovou radost…
Taky máte dceru. Jak spolu vycházíte?
Dobře. Sice mě sem tam neminul kobereček u ředitele na anglickém gymnáziu v německém Freiburgu, kde studuje, protože holt měla těžký období, ale teď v jejích téměř sedmnácti jsme v pohodě. Ona je jako já – živel, který žije teď a tady. Ale má to v hlavě daleko lépe srovnané.
Vychází i s tatínkem?
Moc ne. Můj muž má pořád potřebu ji vychovávat. Říkám mu: „… jak se budeš k ní chovat ty, tak bude přistupovat ona k tobě.“ Když s ní jednám jako rovná s rovnou, tak to funguje, často mi řekne věci, které by jemu neřekla. Klaus si myslí, že jsem jeho úhlavní nepřítel, že mu ji beru, ale tak to není. Já jí jen dávám svobodu a svou důvěru a věřím, že se nám to vrátí. I když někdy si říkám, jestli to s tou svobodou nepřeháníme.
Proč?
Loni jsme ji pustili – v šestnácti na dlouhý výlet, jela z Freiburgu do Zadaru na jakousi technoparty. Měla s sebou osmnáctiletou kamarádku, ale stejně. Byla jsem ráda, když se v pořádku vrátila. Na druhou stranu, já taky žila od šestnácti sama v Praze na intru. Ze kterého mě pak vyhodili…
Nějaký hezký přestupek?
Jasně. Prchaly jsme po lešení po desáté v noci z intru do šumu. Měla jsem přezdívku královna piva. Slušný léta. Svody na každém kroku.
Ještě si dnes dopřáváte?
Pivo? Jo. Život je rychlý a často složitý, musíte sem tam upustit ventil. Je to nárazové. Když jsem loni dělala v Lucerně představení Wanted, nepadalo ponocování v úvahu. Byl to velký zápřah, po představení jsem jela rovnou domů, druhý znovu na scénu. To jste řeholnice.
Jak relaxujete?
Jedeme s mužem někam do přírody. Bydlíme v Německu v oblasti, kde je kousek do lesa. A čtu historické romány, od mládí mám ráda historii. Myslím, že kdo nezná souvislosti z dějin, hůře chápe současnost. Kdybych nezpívala, určitě bych se věnovala něčemu takovému.
Když jsme u historie – vaše výstava se koná v rámci 100. výročí republiky. Kam jsme se podle vás za tu dobu dostali?
Já bych vám řekla kam… Dirigent a skladatel Jan Kučera, co se mnou dělal Wanted, pro mě k tomuhle výročí připravuje písně. Požádala jsem ho o to. Před časem mi řekl, že už má i název – Kam jsme došli? Já se smála, ale ono to zase tak vtipné není. Náš národ zažil šílené věci – pozitivní i negativní. A bohužel myslím, že negativní převažovaly. My prostě takoví jsme.
Jací jsme?
Kverulanti. Pořád jsme se museli bránit silnějším, tak jsme si vypěstovali nespokojenost. Všechno, co máme, je špatně a musí to být jinak, ustavičně remcáme. Všechno víme líp, než ostatní.
I proto žijete radši v Německu?
To byla spíš náhoda. Před lety jsem byla odsud vypoklonkovaná, známé odmítnutí v Národním divadle. Ale je pravda, že na německý přístup k práci jsem si snadno zvykla. Na tu jejich posedlost, aby bylo všechno perfektní. Když tady pak dělám nějaký projekt, jsem zoufalá z toho, jak lidi pracují. Třeba festival v Chrudimi. Kolegové se tváří nadšeně, jo, jo, jo, jdeme do toho. A za týden vám volají, že mají něco jiného. Já udělat něco takového venku, jsem bez práce.
První ročník ale dopadl dobře?
Ano, byli jsme dokonce v plusu. Měla jsem radost. Letos je ústředním tématem Krásná Helena Jacquese Offenbacha. On je takový francouzský Rossini. Opera buffa. Program bude stát na devíti sólistech, těším se.
Je to pro vás jiné zpívat v Chrudimi, odkud pocházíte? Cítíte nostalgii?
Profesionální musím být za všech okolností. Ať jsem v Carnegie Hall nebo tady. V Chrudimi se vždycky vracím obloukem zpět – vzpomínám, jak jsem chodila do lidušky zpívat, měla absolventský koncert, uvědomuju si, jaký kus cesty jsem ušla. Tady to začalo, dostala jsem křídla a vylétla ven. A tak se to snažím Chrudimi tímhle způsobem vrátit.
Odrazí se historie vaší kariéry nějak ve výběru šatů v muzeu?
Budou tam prakticky všechny. Obvykle šaty, co unosím nebo mi už nesedí, někomu daruju. Ivaniny šaty ale schovávám všechny, a i když mi některé jsou malé, říkám si: třeba se do nich zase vejdu… Když jsem jí před časem řekla, že je mám všechny, koukla se na mě a prohlásila – uděláme výstavu! A tak ji máme.
Jsou mezi nimi některé vyloženě srdeční?
Mám moc ráda ty, co jim říkám model zlá královna ze Sněhurky, se zvednutým límcem. Její límce a já, to je samostatná kapitola. Nebo ty z temně rudého surového hedvábí s vlečkou a volánem. Prostě každé mají něco do sebe.
Jak se na vaši vášeň k Ivaniným šatům dívá váš muž? Málokterý má pro tuhle ženskou zálibu pochopení.
To ano. Ale já nejsem z těch, která by se chlapů ohledně oblékání na něco ptala. Nota bene manžela. Sama si na sebe vydělám, rodině jsem dala hodně, tak si taky obleču, co se mi líbí.
Čeho si na jejích šatech nejvíc ceníte?
Že je může nosit úplně normální ženská. Pro její loňskou přehlídku v Chrudimi jsme oslovily prodavačky, pekařky, učitelky, zdravotní sestry. Oblečou si je a najednou jsou z nich jiné bytosti. Nemusí mít postavu modelky. Vstřebají do sebe nějaké zvláštní fluidum a září.
Obě jste ženy, Ivana pro vás vymýšlí šaty, znáte se léta. Nejen profesionálně. Jak byste popsala váš vztah?
Já zavolám, řeknu, že potřebuju šaty, Ivanka všeho nechá a jde je vymýšlet a zkoušet.
Po těch letech to musí být mezi vámi hodně osobní. Taky u toho drbete? Třeba chlapy?
Kdepak! Tak dlouho se známe, přece se nebudeme zdržovat chlapama! Prosím vás! Řeknu to takhle – plujeme spolu na jedné vlně. V životě, i třeba v názoru na politiku. Ona šaty vymýšlí a to, jak já je nosím, je vyjádřením našich politických názorů. Hezká tečka, ne?
Ivana Follová o Dagmar Peckové:Její empatie k šatům mě baví. A energie, kterou předává. Jsou ženy, které vás ubijí výřečností, po jejich návštěvě člověk lapá po dechu a musí si dát panáka. Dáša taková není. Ona je uragán, to je pravda. Ale zároveň vás nabije. Protože je krom jiného vtipná. Ví, co chce a přitom vám dá volnost a radost z tvorby. Jen nahodí ideu, zbytek nechá na mě. Mám její důvěru. Skvělá spolupráce.
A když nemá čas – což se taky stává – pracujeme místo ní s figurínou. Máme ji udělanou přesně na její míru, zkoušíme šaty takhle a Dáša pak přijde na finální zkoušku. Dokonce máme domluvenou i tajnou schránku k předání šatů – to pro případ, že je třeba někde v zahraničí a nestihne se stavit u mě v ateliéru. Pak si vyzvedne hotové šaty rovnou na tajném místě. Ale kde, to vám neřeknu…
Fotogalerie: Šaty - Ivana Follová - Dagmar Pecková
Šaty od Ivany FollovéModré kimono
Tenhle model objevila Dáša u mě v ateliéru. Nejdřív se do toho moc nehrnula, tvářila se všelijak, ale když se oblékla, najednou se rozmáchla k samurajské akci, fotografka sáhla do kouta pro meč a vznikly úžasné fotky. Tohle je pro Dášu typické: jako správná herečka umí šaty nosit, trefit se do jejich nálady a vytvářet dramatické situace.
Černé s loutkou
Tuhle stylizaci jsem jí nabídla sama, včetně loutky. Nebyla jsem si jistá, jestli se jí bude chtít do nějakých pohybů, ale koukla se na mě a prohlásila: snad jsem byla kdysi tanečnice, ne, sakra? Tak mi věř! Moc jí to s loutkou slušelo. Má dar převtělit se do příběhu, jejž šaty nabízejí, během vteřiny.
Černé s červeným páskem
Tohle je pro Dášu pokaždé rébus, vždycky v nich při oblékání zabloudí. Ony mají několik vrstev a pamatuji si, že když se do nich vrhla poprvé, úplně ji uvěznily. Nemohla ven ani dovnitř… Já se v takových chvílích začnu vždycky smát a nejsem schopna akce. Ale ona to se svým smyslem pro humor zvládla. Nakonec jsme se řehtaly obě.
Krátké Red
Tyhle krátké si Dáša výslovně objednala, na někom podobné kdesi viděla. Měla je na vánočním koncertě se Štěpánem Rakem, což je symbolické… Červená je vůbec její barva a ona ji umí nosit. Co ale obdivuju nejvíc, jsou její štekle a schopnost pohybovat se s nimi s takovou grácií. Když je zkoušela na focení, točila se v nich a nezakolísala ani jednou. Nechápu, jak to dělá.
Dlouhé červené s vlečkou
Novodobá verze Carmen. Vrstvené sukně a vlečka (ty ona ráda!). Je sice pravda, že je poměrně často potrhá, ale má pro ně slabost. A já to respektuji. Na její obranu musím říct, že je málokdy zničí sama. Obvykle jí vlečky někdo přišlápne, při prvním vystoupení Carmen to byl kupříkladu dirigent. Nechme ho v anonymitě…