Podle České inspekce životního prostředí se dostanou do smogové situace, během níž úřady varují lidi před vysokým množstvím škodlivin v ovzduší, alespoň jednou do roka naprosto všechny české a moravské regiony. Průměrná doba, po kterou lidé musejí koktejl jedů vdechovat, je dokonce 282 hodin. To je skoro dvanáct dní.
Nejde přitom jen o průmyslové oblasti ve Slezsku, kde lidé stráví ve smogu déle než měsíc. Se špinavým ovzduším se potýká třeba i střední Morava – tam obyvatelstvo nasává škodliviny skoro tři týdny v roce. Problém má i řada velkých měst.
A to není všechno. „I když si odmyslíme tyto vyhrocené smogové situace, tak až šedesát procent českého obyvatelstva žije v oblastech, kde jsou porušovány zákonné hygienické limity,“ upozorňuje expert Hnutí Duha Karel Polanecký. Podle Světové zdravotnické organizace to každému Čechovi ukrojí ze života více než jeden rok.
Problém se přitom netýká jen zimních měsíců. Se změnami klimatu, které přinášejí větší horka, se stále častěji objevuje také takzvaný letní smog. Tedy vysoké koncentrace jedovatého přízemního ozonu, který vzniká za slunečného počasí při reakcích určitých látek. „Ve městech je hlavním zdrojem těchto látek automobilová doprava,“ upřesňuje Bohumil Kotlík ze Státního zdravotního ústavu.
VÁŽNÉ OHROŽENÍ ZDRAVÍ
Třeba minulý týden vyhlásili meteorologové „letní“ smogovou situaci na třech místech – v Praze, středních Čechách a v Ústeckém kraji. „Ozon totiž představuje vážné ohrožení lidského zdraví. Podle analýz Evropské agentury pro životní prostředí má u nás každoročně na svědomí několik stovek předčasných úmrtí,“ řekl Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. Ozon je podle něj toxický a dráždí dýchací cesty a oči. „Kromě toho má i ekonomické dopady, protože poškozuje rostliny – zemědělské plodiny i lesní porosty,“ doplňuje Šuta.
Evropská komise už proto Česko vyzvala, aby na ochraně vzduchu zapracovalo. Vláda by se měla zaměřit hlavně na polétavý prach. Dlouhodobé měření jeho koncentrací totiž ukázalo, že má Česko osmý nejšpinavější vzduch ze 44 zemí sledovaných Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.
Přísnější tresty
Ministr životního prostředí Richard Brabec už dílčí změny ohlásil: chce třeba zvýšit pokuty za to, že si řidič nechá z dieslového auta odstranit filtr pevných částic. „Tresty by měly být daleko přísnější. Dnes je to maximálně deset tisíc korun, do budoucna by to mohlo být několikanásobně víc,“ řekl před časem Brabec. Pracovníci servisů navíc budou muset nově hlásit každý „vytlučený“ filtr dopravnímu inspektorátu. Brabec chce také zvýšit podíl aut na alternativní pohony, hlavně na stlačený zemní plyn.
Podle Šuty by se ale měly zpřísnit i hygienické limity, které přípustné množství prachových částí ve vzduchu stanoví. Jsou příliš benevolentní – třeba ve srovnání s doporučením Světové zdravotnické organizace jsou až dvojnásobné.