Označení Orient expres se v průběhu času vžilo pro vybranou síť spojení mezi Balkánem a západní Evropou. Díky ní se zákazníci mohli už ke konci 19. století podívat docela jednoduše třeba do Londýna, Milána, Vídně, Bukurešti, Atén či právě zmíněného Istanbulu.

Realistická rekonstrukce Ötziho podoby vystavená v Jihotyrolském archeologickém muzeum v Bolzanu.
Ötzimu hrozil infarkt a mrtvice. Kardiolog by mu zakázal jíst tučné

Tvář vdechla vlakům Mezinárodní společnost lůžkových vozů (CIWL), v jejíž čele stál zakladatel Georges Nagelmackers. Jednalo se o Belgičana, jemuž byl takový osud vlastně předurčen – narodil se totiž do zámožné rodiny, kterou koleje odjakživa fascinovaly.

Ačkoli v Belgii již v té době fungoval systém „aut k přespání“, ambiciózní Nagelmackers mířil ještě výše. Když proto ve svých sedmadvaceti letech navštívil Spojené státy, kde byly k dispozici rychlovlaky bratří Pullmanů, které byly navíc i pohodlné, pochopil, že něco podobného by se mohlo docela dobře uchytit i v Evropě. O čtyři roky později tak založil společnost, jež posléze přepravovala řady spokojených zákazníků déle než století.

Na autogramiádu bývalého badmintonisty Petra Koukala a biatlonistky Gabriely Koukalové v kavárně Knihy Dobrovský čekala fronta lidí.
Gabriela Koukalová: Smířila jsem se s faktem, že se nemůžu zalíbit všem

První vlak byl na světě už v roce 1882, samotný Orient expres nicméně vyjel na zmíněnou trasu Paříž – Vídeň ještě o rok později. Připojeny byly jídelní i lůžkové vozy, k dispozici byli asistenti, kteří se měli starat o veškerý komfort přepravované klientely.

Populární způsob, jak jednoduše, i když draze cestovat po Evropě, výrazně narušilo období válek. Po něm vlak, který prvním pasažérům umožnil 3 186 kilometrů dlouhou cestu z francouzské metropole až do Istanbulu urazit za 69 hodin, fungoval hůře či lépe až do roku 2009.

Nebezpečí i kulturní obohacení

Personál Orient expresu si za tu dobu užil mnoho zábavy, ale také se častokrát strachoval o holý život. Coby luxusní linka padaly vlaky často do rukou lupičů a vyděračů, nekalé živly navíc nejednou vraždily či zastrašovaly přímo na palubě. Z bezpečnostních důvodů se tak hned od počátku provozu počítalo s tím, že poctiví cestující budou pro všechny případy vyzbrojeni pistolemi.

Ani ty ale nepomohly pokaždé, vždyť třeba v roce 1931 zabili balkánští teroristé hned dvacet lidí…

Světový unikát Stříbrný šíp přijel do Litomyšle.
Legendární Stříbrný šíp vyjel na trať do Litomyšle. Pasažér: Jedinečný zážitek

Fenomén slavného vlaku však kromě nebezpečí nabízel také mnoho atraktivních příběhů. Ač to zní téměř neuvěřitelně, rok 1929 je v historii slavného dopravce datem, kdy jeden z jeho spojů zavál na Balkáně sníh. Do Istanbulu dorazil s několikadenním zpožděním, přičemž situaci nepřidala ani média, která se po celou dobu předháněla, kdo vymyslí šílenější historku.

Ujala se především ta, která odhadovala, že cestující se z hladu museli prohrabat ven, aby si k jídlu ulovili některé z číhajících vlků.

Vizualizace fotolavičky.
Ke Klostermannovu výročí plánují fotolavičku, nabídne úchvatný pohled na Šumavu

Nejen, že vše dopadlo dobře, nehoda dále inspirovala Agathu Christie, toho času taktéž jednu ze zákaznic luxusního dopravce, k vytvoření příběhu s názvem Vražda v Orient expresu. Hrdinou je později zfilmovaný detektiv Hercule Poirot, jenž cestuje z Turecka zpátky na britské ostrovy.

Mimochodem, turecké nádraží je využito i v "bondovce" Srdečné pozdravy z Ruska, jeden z jeho vagónů pak nechává zmizet i populární iluzionista David Copperfield.

Zdroj: Youtube

Nejlepší léta prožil Orient expres ještě před první světovou válkou a v meziválečném období. Poté se jeho pozice zhoršovala, přičemž v 60. letech již služeb někdejšího dopravního giganta využívala spíše nižší třída zákazníků.

O navrácení zašlého lesku se později pokusili podnikatelé Albert Glatt a James Sherwood. Každý samostatně doufal, že se mu povede skomírající společnost oživit, což se částečně i povedlo – dalšímu rozmachu nicméně zabránily vleklé soudní spory o značku z roku 2008.

Chrám chmele a piva v Žatci
Pivní turistika táhne. Nová stezka propojila 17 českých a saských pivovarů

Historie Orient expresu se přestala psát 14. prosince 2009, kdy byl jeho provoz oficiálně a definitivně ukončen. Na vině byla stále rostoucí konkurence, především pak rychlovlaky či levnější nízkonákladové spoje. V dnešní době se nicméně uchytil alespoň jeho nástupce, Pullmanův Orient expres, jenž však v Evropě využívá pouze několik omezených souprav.

Náměstí El Zócalo, Mexiko City
V dalekém Mexiku má stát replika Schindlerova brněneckého koncentráku