Mluví se o něm jako o perle mezi kalendáři. S přestávkami je vydáván 50 let a pro fotografy i modelky představuje odrazový můstek do nejvyšších sfér šoubyznysu. Tradiční dárky svým klientům, kalendáře italské firmy na výrobu pneumatik Pirelli, vypadaly do roku 1963 přibližně stejně. Obrázkům většinou dominovaly pneumatiky a rychlá závodní auta. Šeď, nuda. O rok později však přišla radikální změna. Když zaměstnanci reklamního oddělení firmy v tovární pobočce v britském Staffordshiru tenkrát dumali nad tím, co by kalendář mohlo zásadním způsobem vylepšit, zaujalo je téma uměleckého aktu.

Jak se rodila legenda

Ostatně začátkem 60. let, v čase společenské liberalizace, už nahota nebyla žádné tabu. Ohromnému zájmu se tehdy těšily filmy s bohyněmi erotiky Sophií Lorenovou, Brigitte Bardotovou, Ursulou Andressovou a Marilyn Monroe. Ano!

Decentní akty od nějakého špičkového fotografa by mohly kalendář rozzářit! Proto firma v roce 1964 oslovila Roberta Freemana, proslaveného portrétováním skupiny Beatles, aby v erotickém duchu „něco“ nafotil se dvěma modelkami. Když se Robert Freeman vrátil z Mallorky, byl z toho poprask. Přivezl totiž sérii sexy fotografií, které v podobě kalendáře Pirelli, dárku při příležitosti končícího roku, klienty firmy nadchly odvahou, krásou a elegancí. Většinou tak příjemně, že umlčely i puritány. Šlo opravdu o umění. Tak začala slavná historie kalendáře, jenž se stal sběratelskou ceninou a prestižní záležitostí pro fotografy i modelky.

V příštích několika letech krásným ženám sice na fotkách ještě občas dělaly společnost pneumatiky, ale postupně vyklidily pozice uměleckým aktům a kalendář se vymanil z kategorie „produktový“. Na přelomu 60. a 70. let si snímky nedovolili kritizovat ani zarputilí puritáni. O papírovém výrobku gumárenské firmy se začalo psát v celém světě a jeho prezentace přitahovaly pozornost. Oslav 10. výročí se zúčastnil i ministr britské vlády John Peyton.

Stopa pneumatik zmizela

V následujících devíti letech, kdy gumárenský průmysl ochromila ropná krize, kalendář k lítosti všech zasvěcených nevyšel. V roce 1984 se však vrátil i s výraznou firemní stopou - na tělech žen (poprvé topmodelky) byl otištěn dezén běhounu nové pneumatiky. Uplatnil se i v roce 1985 jako vzor na šatech krásek zachycených královským fotografem Normanem Parkinsonem. O dva roky později figuroval na špercích vyrobených pro modelky černé pleti (včetně tehdy 16leté Naomi Campbellové) a „zahrál“ si také v roce 1988, kdy poprvé před objektivem zapózoval muž. V roce 1990 fotografoval Američan Arthur Elgort modely a sochy v antických atletických pózách. Tento kalendář motivovaný olympijskými hrami v Barceloně stále drží aukční rekord. Jeden z výtisků byl ve Vídni vydražen za 84 000 dolarů. Dvanáct zvířat čínského horoskopu poskytlo námět pro kalendář 1992. O rok později padlo zásadní rozhodnutí, že by mělo být upuštěno od jakýchkoli odkazů na pneumatiky. Dílo se tak opět stalo uměleckou publikací.

Novinka stará 28 let

Snímky pro letošní kalendář jsou dílem Američana Helmuta Newtona. Ten, kdo je v obraze, ví, že legendární fotograf německého původu zemřel před 10 lety. Jde tedy o zatím nezveřejněné obrázky z umělcovy pozůstalosti? Ne. Newton kolekci snímků pořídil v roce 1985 na objednávku společnosti Pirelli a od té doby ležela v jejím trezoru. Tehdy totiž od téměř hotové zakázky z rodinných důvodů předčasně ustoupil.

Na stránkách kalendáře se objevilo mnohem více či méně obnažených modelek, hereček a sportovkyň zachycených hvězdnými fotografy. Mihlo se na nich i několik zpěváků a herců. Nelze ho běžně koupit. Pokud nepatříte k nejlepším klientům firmy, představitelům spolupracujících koncernů, ke světovým celebritám, hlavám států, společenské elitě a hvězdám šoubyznysu, nemáte šanci. John Lennon kvůli němu neváhal zvednout telefon a o jeden kousek požádat v centrále výrobce pneumatik. Nedostupnost nesmírně zvyšuje atraktivitu kalendáře pro sběratele, a pokud se nějaké kousky ocitnou na dražbách, padají neuvěřitelné sumy. Kalendář je ve formě a lze předpokládat, že i v příštích letech bude jedinečnou kronikou ženské krásy.

ČÍSLA

* Během 50 let se na vzniku 40 kalendářů podílelo 31 fotografů, z toho 4 ženy.

* V USA bylo nafoceno 10 kalendářů, ve Velké Británii 6, ve Francii 6, v Africe 5, v Karibiku 4, ve Španělsku 3, v Brazílii 3, v Itálii 2 a v Číně 1.

* Bylo vydáno 25 barevných, 9 černobílých a 6 smíšených edic.

* Kalendář je obvykle tištěn v počtu 40 000 číslovaných výtisků.

KOLEKCE ZA MILION DOLARŮ

Jediným Čechem, který má kompletní sbírku kalendářů, je Petr Horní z Havlíčkova Brodu. Na internetových aukcích je začal nakupovat před 10 lety. Nejtěžší bylo sehnat první z roku 1964. Dal za něj přes 40 000 Kč. Hodnotu sbírky odhaduje na jeden milion dolarů.

ČEŠKY V AKCI

EVA HERZIGOVÁ (1996 a 1998)

KAROLÍNA KURKOVÁ (2003 a 2004)

PETRA NĚMCOVÁ (2013)