Předchozí
1 z 2
Další

Marcela Sezemského znám od čtrnácti let, kdy jsme oba začali létat v rámci elementárního plachtařského výcviku v Praze na Točné. Marcel byl vytrvalý, u létání zůstal, zatímco já zůstal při zemi a dnes, po třiceti letech, se od ní poněkud klopotně zkouším znovu odlepit. Viděli jsme se pak po dost dlouhé době, už jako mladí muži.

Kristýna „Kiki“ Vaňková
Kristýna Vaňková je 17letá závodnice, na čtyřkolkách poráží i dospělé muže

Bylo to opět na Točné, Marcel natíral nitrolakem ocasní plochy budoucího letadla, prskal a kýchal a se smíchem si stěžoval, že sice nemá nikoho, kdo by za něj plátěný potah nalakoval, zato má na nitro alergii…

Od té doby jsme se už setkali několikrát, mám ho v paměti buď oděného v montérkách či v džínách plných skvrn a děr, nebo v saku hozeném jen přes ramena, s prázdnými rukávy, jak stojí u letadla. Tenhle druhý obraz je skoro „prvorepublikový“ a ještě lépe přiléhá k Marcelově osobnosti.

Jako z obrazu Lhotáka

Scházíme se, kde jinde, než na letišti na Točné, v Marcelově rozestavěné dřevěné stodole, která připomíná hangár „Když je hezky, dělám tady, když prší, jsem v dílně a makám na letadle,“ říká Marcel. Částečně zastřešená stodola už skýtá stín. Stojí uprostřed louky připomínající step.

Opodál je pak hlavní hangár Leteckého muzea Točná, před ním letadlo, a na střeše se nadouvá větrný rukáv. Je to tu jako na obrazu Kamila Lhotáka, který spouští sny o volnosti a dobrodružství. Pro Marcela je to však realita, kterou žije. Je o poznání méně romantická než představy.

Lukáš Příkazký
Lukáš Příkazký: Nikdy v životě bych nemohl dělat taxikáře

Ve svých patnácti letech jsem netušil, že letiště, na kterém se scházíme, je pro několik dalších kluků určující pro jejich život. Marcel Sezemský byl jedním z nich. Absolvoval strojní průmyslovku a měl jít na vojnu.

Létání si ale zamiloval a nastoupil civilní službu. Pracoval v Kohinoorce a civilku u tehdejší Poštovní novinové služby dělal po nocích: „Chodil jsem do práce, pak spal, o půlnoci vstával na civilku, kde jsem byl do pěti do rána, a pak jel na Točnou. Tam jsem si na dvě hodinky lehl, žáci mezitím připravili letadlo, a potom jsem celou sobotu lítal.“

Začátkem 90. let se spousta lidí vrhnula na podnikání a chyběli instruktoři – zejména plachtaři. A tak si Marcel udělal instruktorský kurz a létal hodně. „Bavilo mě létání jako takové a všechno kolem aeroklubu a práce na letišti. Výkonové plachtění mě tolik nelákalo.“

Svoboda po sametové revoluci vtrhla i do letectví. „V aeroklubu ale člověka přece jen limitovaly nějaké stanovy a vůle druhých, a když se tedy uvolnily poměry i ve vzdušném prostoru, rozhodl jsem se postavit si vlastní letadlo, aby mi do toho nikdo nekecal.“

Lukáš Hejlík s dcerou Klárkou
Lukáš Hejlík s dcerou Klárkou: Letošní dovolená? Na lanové centrum nezapomeneme

Prvním strojem byl americký ultralight Himax poháněný spolehlivým dvoutaktem z trabantu. „Stavěl jsem ho podle plánku, naučil se na něm práci se dřevem a nalétal s ním asi 80 hodin. Vůbec se to nevyplatilo,“ směje se dnes Marcel. „Ale to letadlo pořád někde létá.“

Druhý ultralight – Tulák – který připomíná oblíbený piper – rozestavěný prodal. Odvedl na něm většinu práce a kupec stroj dokončil. I Tulák se dodnes toulá českým nebem, spolu s rojem dalších amatérských a továrních ultralightů.

Inspirace v kalamáři

V stejné době však Marcela zaujal příběh prvního československého dolnoplošníku Avia BH-1, který byl rovněž prvním letounem později slavné značky Avia. „Kdosi mi věnoval prvorepublikový kalamář, jehož součástí byl mosazný modýlek letadla – právě téhle avie. Moc se mi líbila a její historie taky. Šlo o ve své době pokrokový stroj, který vydržel deset let na špičce. Zajímavá experimentální konstrukce, pozoruhodné výkony, přitom slabý motor…“

Eva Decastelo
Eva Decastelo: Děti a manžel mě nabíjejí i zabíjejí

Stavbou a úspěšným záletem repliky letadla z roku 1920 vešel Marcel Sezemský ve známost nejen u letecké veřejnosti. „První let byl tak trochu na tajňačku – v pět ráno na Točné. Ale naštěstí éro letělo a navzdory sýčkování se chovalo i docela dobře. V osm už bylo uklizené v hangáru, a ticho po pěšině, nikdo nic nevěděl. Ale my už věděli, že lítá!“

Dnes můžeme ladně a pomalu létající (okolo 90–100 kilometrů za hodinu) avii, osazenou dobovým ač ne zcela původním motorem, obdivovat na leteckých dnech. Pilotuje ji sám stavitel a majitel, který krásnému letadlu v barvě dřeva a plátna věnoval tisíce hodin trpělivosti a práce příbuzné s truhlařinou a modelářstvím.

„Stavěl jsem ji ještě po večerech, po práci v Kohinoorce, kde mi poskytli prostor. A už tehdy jsem sehnal sponzora – podnikatel Michal Laboutka mi dal na materiál přes 300 tisíc.“ V pojetí historických replik má Marcel Sezemský jasno: „Jde-li o repliku v pravém slova smyslu, materiál a vnitřní konstrukce musí odpovídat původním plánům. Podle mě nelze vydávat za repliku aeroplán, který jen připomíná svými tvary stíhačku z první světové války, a přitom je z duralových trubek a laminátu. Ale dnes se ve všem ve jméně rychlého efektu slevuje a chápu, že laickému publiku to nevadí.“

Dagmar Pecková
Dagmar Pecková: Neptám se chlapů, co bych si měla obléci

První replika avie získala svému staviteli respekt, tu druhou už stavěl pod záštitou organizace Historická letka republiky Československé. Šlo o navazující stroj Avia BH-5, navíc s originálním agregátem – prvním československým leteckým motorem Walter NZ 60.

Tato technická podrobnost má v článku symbolický význam, protože jeho text vznikl jen pár desítek metrů od místa, kde se před bezmála sto lety náš první letecký motor zrodil – sídlo vydavatelství Vltava Labe Media je dnes v areálu bývalé Waltrovky.

Pocta Waltrovce

Druhou avii už Marcel Sezemský stavěl s pomocníky pro Historickou letku coby profesionální stavitel, v podstatě na „plný úvazek“.

Karel Kovář alias Kovy v Plzni
Karel Kovář alias Kovy: Zahraniční scéna je před českou o několik let napřed

„Ve Waltrovce jsme měli opět sponozorský prostor. Byla to takřka ideální dílna. Pomáhali mi kluci z aeroklubu a z ČVUT, na letadle je odpracováno dohromady asi 18 tisíc hodin práce a bylo hotové za pět let. Ke konci, když se Waltrovka stěhovala před přestavbou lokality, zůstala v celém objektu jen elektřina. Topení a voda už byly odpojené. „V zimě jsme si přitápěli přímotopy a měli igelity v oknech,“ vzpomíná Marcel Sezemský. „A na jaře 2007 jsme s celým letadlem sjeli továrním výtahem dolů a jako poslední zhasli a zamkli. Byl to vlastně symbolický konec fabriky v Jinonicích.“

Další znovuzrozené historické letadlo postavené pod vedením Marcela Sezemského přineslo na letecké akce další „vintage“ artefakt, cennou ukázku technické historie. „Provoz takového letadla je o něco náročnější než létání s moderními stroji. Zejména s ohledem na původní motor. Je to složitější provozně i administrativně,“ vysvětluje Marcel Sezemský.

Rovněž Avia BH-5 byla ozdobou řady leteckých dnů, ale o důvodech, proč nelétá od roku 2012, její tvůrce mluvit nechce. „Letadlem a motorem to není, ty jsou na rozdíl od jiných věcí v dobré kondici,“ poznamenává jen.

Sedíme ve stepi na kraji Prahy v rozestavěné stodole a dýcháme vůni smrkových trámů a prken. „Lítám už jen ve své první avii a upřímně řečeno – už na lítání nejsem tak nažhavený jako dřív. Odlítal jsem si dost a tohle mi stačí,“ svěřuje se přítel-aviatik a napije se vody, kterou si natočil na záchodě točenského hangáru.

Pověra o pátku třináctého začíná u smrti Ježíše. Ukřižován byl v pátek, na poslední večeři bylo přítomno třináct lidí.
Od Ježíše až k italské tragédii. Jsou obavy z pátku třináctého oprávněné?

Dost dlouho jsme se neviděli, rád bych věděl, jestli přece jen neplánuje nějakou rodinu. Ale pak si to rozmyslím a zeptám se jen, jestli mi dá taky napít. Je totiž vedro k zalknutí.

Křídla v depozitu

Po Aviích – BH-1 a BH-5 přišel projekt další pozoruhodné české konstrukce – rychlostního letounu Zlín XIII. „Letadlo mělo důmyslnou a poměrně složitou dřevěnou konstrukci a vzhledem k relativně vysoké rychlosti – přes 300 kilometrů za hodinu – byly dost vysoké nároky na přesnost a preciznost stavby. Ale ke zlínu jsme měli dobové plány a výpočty, což rozhodlo.“

Stavba začala v roce 2008 a vše se zpočátku vyvíjelo dobře. Staronová „Baťova stíhačka“, jak se letounu říkalo, měla vzletět v roce 2013. Jenže nakonec byl projekt kvůli problémům s financováním zastaven a rozpracovaná konstrukce odpočívá v depozitu, podobně jako rozebraná Avia BH-5.

Když projekt rychlostního zlínu skončil u ledu, napřel Marcel svou energii do své nové lásky – Pragy E 114 Air Baby. Pragovky byly ve své době úspěšná a populární letadla v Evropě. Licenčně se dokonce vyráběly v Anglii. Létaly před válkou i po ní a piloti si je oblíbili pro dobré letové vlastnosti.

Jan Werich.
ZLATÉ ROZHOVORY: Podle Američanů tu máme hrůzovládu, řekla Werichova dcera Jana

„Bejbiny“, jak se hornoplošníkům přezdívalo, překonaly i řadu leteckých rekordů. „Někdo měl ze Švýcarska dovezený drak letadla vyrobeného v roce 1947. Nebyl v dobrém stavu, ale renovovat se dal,“ vzpomíná Marcel Sezemský. „Kdyby se renovace zadala firmě, vyšla by na miliony. Navíc současné firmy už ,neumějí dřevo‘. Nakonec jsem se s majitelem domluvil na přijatelné ceně a bejbinu koupil sám.“

S „bejbinou“ nahoru a dolů

Renovace, byť hodně sešlého letadla, je přece jen jednodušší než novostavba. „Ne, že by člověk ušetřil tolik času, ale je to snazší aspoň mentálně – nemusí se tolik rozvažovat a měřit. Když je něco udělané křivě, musí se to stejně křivě i opravit,“ vysvětluje s nadsázkou Marcel. K letadlu sehnal i motor, který poháněl předválečné pragovky. A právě motor se nakonec ukázal být Achillovou patou…

Krásný eroplán, na němž se snoubí veselá modř s barvou dřeva, Marcel dokončil a zalétal. Přes rok těšil diváky leteckých dnů brblavým zvukem motoru a ladnými zatáčkami a osmičkami. Až do loňského 2. července. V ten den dopoledne se krátce po startu motor zakuckal a brblání ztichlo… „Neměl jsem výšku, abych se vrátil na letiště. Jen jsem zatočil o devadesát stupňů a musel sednout do pole s řepkou.“ Pro přistání snad není horší plodiny nad řepku. A loni víc pršelo, takže tou dobou měla dost přes metr.

Královna krásy Jitka Nováčková.
Jitka Nováčková: Přijde mi neuvěřitelné, že mě dívky a ženy berou jako svůj vzor

„Snažil jsem se přistát co nejsymetričtěji a nejploššeji. Ale okamžitě mě to stáhlo. Rozbil jsem předek, utrhl podvozek, a letadlo stejně udělalo hodiny, takže jsem poškodil i ocas. Trup je celkově dost poničený, křídlu a ocasním plochám nic není.“ Dlužno říct, že ani pilotovi se nic nestalo a už pokročil s opravou.

Zkušený stavitel historických letadel ale na svou výlučnou profesi nerezignoval. V letecké veřejnosti, jejíž nemalé procento tvoří podnikatelé a majetní lidé, má jeho jméno zvuk, kterým rezonují, řekněme – především klasické dřevěné konstrukce. A „retro“, „vintage“ či „nostalgie“ jsou oblíbené pojmy dneška.

Tak se Marcel Sezemský dostal k renovaci dalšího slavného aeroplánu – Zlínu XII. „Je to letadlo z roku 1937. Majitel ho přivezl z Itálie v dost žalostném stavu a měl přislíbenou renovaci. Jenže se dlouho nic nedělo, tak ji svěřil mně.“ Současně tak pracuje na renovaci Zlínu XII a opravě bejbiny. „Občas mi pomůžou kluci z techniky, ale jen pár hodin týdně,“ povzdychne si a podá mi láhev s vodou. „To víš, rodiny je chtějí mít doma.“

Miloslav Šimek.
ZLATÉ ROZHOVORY: Ctíme partu a kamarádství, říkal komik Miloslav Šimek