Podle odborníků by se klimatizace měla čistit minimálně dvakrát ročně, a hlavně před létem. Pokud jezdíte se stále zapnutou automatickou klimatizací, měli byste ji nechat čistit častěji.

"Že klimatizace nefunguje úplně správně, většina motoristů sama nepozná. Nejčastější problém s klimatizací je zanedbaná údržba. Lidé podceňují pravidelné čištění klimatizační jednotky, které je důležité nejen pro správnou funkčnost systému, ale především jako prevence před možnými zdravotními neduhy,“ říká Radek Daněk ze servisu Autocentra DAVO CAR.
Kromě samotného čištění zahrnuje jarní kontrola klimatizačních jednotek i kontrolu a případnou výměnu pylového filtru, což ocení především alergici. V případě potřeby se také doplní chladivo do klimatizační vlhkosti.

Pokud jsme autu vyčistili „plíce“, neměli bychom zapomenout na všechno ostatní. Sedačky, ale hlavně koberečky, obsahují „lahůdky“, které bychom si pod mikroskopem prohlédnout rozhodně nechtěli, natož abychom je dýchali. Novinkou moderních mycích center je antibakteriální ošetření a pračka koberečků, což výrazně eliminuje zápach, prach a bakterie i za nepříznivého počasí.
Přílišné chlazení škodí
Klimatizace však nemusí být pouze zdrojem infekcí. Dobře známé důvody, proč to s chlazením nepřehánět, jsou tuhnutí trapézových svalů nebo dokonce zablokování krční páteře. Často díky špatnému nastavení teplot dochází v letních měsících k nachlazení.

Tím ale výčet škodlivosti klimatizace nekončí. Podle odborníků z ÚAMK trpí také oči. Tím, že klimatizace odpařuje vlhkost, vysušuje nejen vzduch, ale i naše oči, které mohou zarudnout a pálit. I to je jeden z důvodů, proč bychom to s chlazením neměli přehánět.
„Vzniku bakterií v klimatizaci lze předejít například i tím, že klimatizaci vypneme zhruba tři kilometry před dojetím do cíle. Výparník tak má dost času oschnout a tím se zamezí vzniku nežádoucích pachů,“ dodává Radek Daněk.
Jak klimatizaci bychom měli používat podle ÚAMK?
I když auto stojí na horkém místě, nezačínejte vše spuštěním klimatizace. Naopak nejdříve i po nějakou dobu jízdy větrejte jen otevřením oken. Teprve následně zapněte klimatizaci.
Jakou zvolit teplotu?
Hlavní faktory jsou dva – vnější teplota a fakt, že dlouhodobější pobyt v prostředí s teplotou nad 25 stupňů Celsia člověku nesvědčí. Z toho plyne, že by mělo jít o teplotu pod 25 stupňů Celsia, ale zároveň optimálně v rozmezí 5 až 7 stupňů proti horku venku. Mnohé závisí na každém z nás, ale optimální teplota uvnitř vozu je někde v rozmezí 22 až 24 stupňů.
Jak schladit auto co nejrychleji?
Ze startu nezapínejte vnitřní okruh. Vnitřní okruh znamená, že klimatizace nasává vzduch v úrovni pod palubní deskou a po zpočátku mírném zchlazení je ventilací vypouští přednostně průduchy dozadu. Takže obrazně řečeno tím těm sedícím vzadu opaříte nohy. Také při větrání okénky nejdříve stáhněte ty zadní - lépe jimi uniká teplý vzduch, který tlačí do prostoru auta ventilace.