Labskou princeznu žene vpřed netradiční pohon. Místo vrtule má na zádi dvě kolesa. Upoutá i svou téměř stometrovou délkou, na řece ji tak nelze přehlédnout. Přehlédnutelná není ani nyní, kdy stojí v křešických loděnicích.

Elbe Princesse jezdí mezi Berlínem a Prahou, na její palubu se vejde až 80 cestujících. Po dvou letech cest mezi metropolemi přišel čas na větší prohlídku.

„Bylo potřeba prohlédnout část lodi, která je pod čarou ponoru. Při té příležitosti necháme udělat na lodi také další drobné opravy,“ popisuje kapitán hotelové lodi David Racek.

KORMIDLO? JOYSTICK!
Zážitek z Labské princezny mají také v loděnicích v Děčíně – Křešicích. Podle obchodního ředitele Pavla Hvězdy nikdy tak velkou osobní loď z řeky nevytahovali. Při délce 95 metrů zabrala téměř jeden celý sektor loděnice.

Oproti jiným lodím může Elbe Princesse plout při výrazně nižších stavech. Při 90 centimetrech ponoru jí stačí pouhý metr vody. To umožňuje právě kolesový pohon. Loď nemá ani klasické kormidlo, kapitán ji řídí za běžného provozu vodními tryskami. K jejich ovládání stačí jeden joystick.

„Další výhodou je naše výška. Jiné lodě, které mají podobný ponor jako my, se totiž nedostanou až do Prahy, protože jsou příliš vysoké a široké,“ pokračuje David Racek ve svém království na kapitánském můstku.

Ten připomíná kokpit velkého letadla. Kapitánovi při ovládání lodi pomáhají počítače, plovoucí hotel je vybaven i kamerami, díky kterým vidí dobře před příď i za záď.

„Tady vidím aktuální spotřebu i otáčky každého kolesa zvlášť,“ ukazuje Racek na jeden z displejů na kapitánském můstku.

Na dalším má radar, na jiném se mu ukazují lodě plující v okolí i s jejich rozměry. To je důležité při vzájemném míjení v obloucích řeky. Přestože ceny za devítidenní plavbu lodí, jež má domovský přístav ve Francii ve Štrasburku, začínají na 2500 eurech, o cestující nouzi nemá.

Letos navíc k Labské princezně přibude další podobné plavidlo – bude ještě o šest metrů delší.