V bývalém sklepě se scházel se spolupracovníky, kamarády a všemi těmi, kdo nějakým způsobem byli zapojeni do jeho tvorby. Nejčastějším návštěvníkem býval nicméně v roce 1976 Luděk Sobota. „To víte, mám tři holky, s manželkou vlastně čtyři, a tak mě postupně vystrnadily sem do podzemí, abych je nerušil,“ smál se.
Vaše poslední představení se ubírají trochu jiným směrem, než tomu bylo v dobách působení s Jiřím Grossmannem. Byly to však právě povídky a scénky, které se v minulosti setkávaly u diváků s největším ohlasem a které vnesly na divadelní jeviště druh humoru, na němž vaše obliba u publika stavěla…
Zprvu jsem ve stejných kolejích pokračovat nechtěl a po pravdě řečeno ani nemohl. Musel jsem hledat novou cestu, aby to diváci nesrovnávali s tím, co jsem dělal s Jirkou Grossmannem. Jeho odchod udělal definitivní tečku za jednou kapitolou našeho působení v divadle, byl jsem zvyklý psát ve dvojici a najednou Jirka vedle mě už neseděl. Nevěděl jsem dost dobře, jak dál, ztratil jsem chuť do práce a dlouho jsem se s tou změnou neuměl vyrovnat. K povídkám se ještě v budoucnu vrátím, protože dobře vím, že především v nich bylo jádro naší komiky.
I když jsem nyní s Luďkem Sobotou napsal divadelní hru Robinson Kreutznauer potom a Šípková Růženka napřed, bereme tohle představení spíš jako pokus. Pokus o zapojení trojice komiků a několika zpěváků do divadelnějšího scénáře. Narážíme pochopitelně na řadu problémů, se kterými si dosud neumíme poradit. Například napíšeme řadu postav, ale vedle nás tří musíme epizodní role chtíce nechtíce svěřovat zpěvákům, kteří nejsou herci. Potom však těmto zpěvákům v očích diváků někdy spíš ubližujeme, než pomáháme. Domnívám se, že nejschůdnější a zřejmě nejlepší cestou pro naši skupinu je forma Návštěvních dnů, které s divadlem víceméně jenom koketují. Sled scének a písniček nám zřejmě zatím vychází nejlíp. Neznamená to, že bychom nechtěli dělat divadlo, ale na druhé straně budeme asi muset začít spolupracovat s externisty, herci, aby výsledek byl podle našich představ.
Uvažoval jste někdy o rozšíření autorského zázemí? Vaše představení, to je práce autorská i interpretační, tedy tzv. autorské divadlo. Zatím píšete většinu věcí společně s Luďkem Sobotou. Nepřemýšleli jste někdy o případném literárním přínosu Petra Nárožného?
Samozřejmě. Hodně jsme o tom diskutovali, ale Petr Nárožný nemá o psaní příliš velký zájem, i když by to třeba uměl. Dokonale dotváří text na jevišti, vymýšlí řadů gagů, je to typ inteligentního komika, který umí svůj part rozvinout a rozehrát, ví, kam má jeho komika směřovat. Jeho prvotní zájem je však hrát, autorské ambice nemá. Třeba v budoucnu dojde k jinému názoru, já bych samozřejmě jeho podíl na scénářích jen a jen uvítal.
Kritiky na Robinsona nebyly nikterak lichotivé. Jaký je váš názor na toto představení?
Kritiky nás dost nepříjemně překvapily, i když jich nevyšlo moc a někteří autoři psali dvakrát, a to v různých listech. Doufám, že jen z pilnosti. Samozřejmě konzultujeme dopad, který naše představení mají, se spoustou známých. Ne však s těmi, kteří jsou zvyklí lichotit, ale s těmi, kteří na rovinu řeknou, co se jim líbilo a nelíbilo. To jsme udělali i tentokrát a mohu říci, že Robinsona přijali celkem sympaticky, i když měli pochopitelně k některým věcem výhrady.
Totéž myslím platí také o našem publiku. Kdyby byl totiž divák stejného smýšlení jako někteří kritici, měli bychom správně naše představení dohrávat pouze pro uvaděčky, technický personál a nejbližší příbuzné. Tak tomu naštěstí není. Diváci zvyklí na dřívější formu našich pořadů se v podstatě dělí na dvě skupiny: jedna nám vytýká, že v Robinsonovi je méně písniček, jiní zase chválí skutečnost, že jsme zkusili něco jiného.
V jakém druhu repertoáru je podle vás soubor nejvíce doma?
Určitě v typu Návštěvních dnů, tedy v pořadech, na kterých se podílejí stejnou měrou zpěváci a naše komické trio.
Jakému publiku jsou vaše pořady určeny?
Když si před představením prohlížíme diváky skulinou v oponě, jasně vidíme lidi různého věku. I když, jak to bylo v Semaforu vždycky zvykem, převažuje mladší publikum. Nechtěli bychom v žádném případě tvrdit, že hrajeme pro určité specifické diváky, třeba pro vysokoškoláky nebo lidi s maturitou, ale chceme hrát prostě pro všechny, kdo mají rádi divadlo. Snažíme se o to, aby naše věci „brali“ diváci mladí, tedy ti, kteří obyčejně chodí na místa k stání. Když je na těchto místech nabito, máme radost.
Někdy se setkáváme s názorem, že publikum má stárnout s hercem, ale nám jde o to, aby nastupující generace měla o naše představení zájem. Ostatně, na tomhle jsme se s Jirkou Grossmannem kdysi shodli i s Jiřím Šlitrem, kterého jsme měli moc rádi, obdivovali ho a stále více si s ním rozuměli. Škoda, že tak nečekaně odešel.
Váš soubor přivedl do Semaforu odlišný druh komiky a jiné pojetí humoru, než je tomu u skupiny Jiřího Suchého.
V nedávné době, ještě před nástupem nového ředitele Státního divadelního studia a uměleckého šéfa Semaforu Jana Budlovského, jsme se často u uměleckého vedení divadla setkávali s názorem, že bychom svá představení měli přiblížit tomu, co dělá soubor druhý. S tím jsme pochopitelně nemohli souhlasit, protože jestliže Semafor znamená sedm malých forem, neměly by si snad vadit formy dvě.
Složení vaší umělecké skupiny se mění jen minimálně…
Ctíme partu a kamarádství, protože jenom v takovém prostředí se dá dobře tvořit. Nejen herecký soubor je stabilní, tím myslím jak herce, tak zpěváky, ale například od počátku spolupracujeme s režisérem Jánem Roháčem, který nás dokonale zná a ví, co můžeme a co ne. Vždyť stál u zrodu prvního Návštěvního dne. Původně jsme nechtěli vytvořit trojici komiků, ale vlastně náhodou jsme objevili Petra Nárožného, který byl ve své první roli nápovědy tak báječný, že jsme mu nabídli stálé angažmá. Spolupráce ve dvojici je těžká, ale ve trojici ještě těžší… Fakt, že diváci naši komiku „berou“, by nás neměl ukolébat, ale naopak by měl být pobídkou pro ještě lepší věci, pro hledání nových cest a možností.
Kdybych měl uvést scénku, která se podle našeho názoru povedla, jmenoval bych Nápadníka ze šestého Návštěvního dne. Je zde místo pro improvizaci, v něčem tahle „mikrokomedie“ připomíná to, co jsme dělali s Jirkou Grossmannem. Situace se rozvíjí a dotváří přímo na scéně, na improvizaci si zvykl i Petr Nárožný, který měl zpočátku rád všechno přesně zafixované, a když jsme se odchýlili od původního textu, po představení se na nás mračil. Nyní i on bezprostředně reaguje na všechny podněty.
Divadlem však vaše práce zdaleka nekončí. Nahráváte gramofonové desky, jezdíte po zájezdech, objevujete se na televizní obrazovce.
To je sice pravda, ale moc se nám stýská po pravidelných televizních pořadech, jako byly Návštěvní dny. Scénky v estrádách a kabaretech jsou sice velice příjemné, ale nemůžeme v nich uplatnit všechno, co bychom chtěli. Když existuje dobrá autorská dílna, tak tenhle typ pořadů vychází velice dobře, což jsme ostatně měli možnost vidět v seriálu Dobrý večer s Waldemarem nebo v současných programech Zpívá Karel Gott. Dvakrát do roka bychom chtěli svůj samostatný pořad v televizi uvádět. Do Semaforu se přece jenom vejde omezený počet diváků a televize se dostává doslova do každé domácnosti. Řada diváků dodnes na Návštěvní dny vzpomíná… A my také.