Rodiče vědí, že častokrát se z domácího úkolu stane jeden velký boj – dítěte a probírané látky. Nemusí to však být nutně ta nejhorší část dne, ani podnět ke stresování a úzkostem. Bez zbytečného stresu se může vypracování domácích úkolů proměnit i ve velmi pozitivní zkušenost s učením.


Nahrává se anketa ...

Proč se děti stresují

Někdy je toho na vás zkrátka moc, stejně tak někdy zažívají přetížení a přehlcení úkoly i vaše děti. Právě velké množství úkolů může způsobit stres a frustraci, která má pak negativní dopad na známky ve škole, ale také společenský život s kamarády a fyzické i duševní zdraví, zmiňuje vzdělávací web Oxford Learning.

Co dělat, když děti nebaví domácí úkoly:

Zdroj: Youtube

V průběhu let byla provedena řada studií, které zkoumaly vztah mezi domácími úkoly a stresem dětí. Studie publikovaná v časopise Journal of Experimental Education například přinesla výsledky o tom, že děti a studenti, kteří tráví více než dvě hodiny času denně nad domácími úkoly, mají výrazný problém se svým fyzickým zdravím, uvádí specializovaný web Healium. Další studie zveřejněná v časopise Sleep Health Journal potvrdila, že z dlouhého vysedávání nad úkoly mohou vzniknout deprese.

Zkuste do rutiny domácích úkolů vnést vizuální prvky, jako jsou tabule a agendy:

Důležité je dětem domácí úkoly neznechutit
Klíčovým faktorem, jak dítě nepřetížit, je v prvé řadě netlačit na něj. „Nejdůležitějším cílem domácích úkolů by totiž měl být pozitivní vztah ke škole a učení, které vyvolá kladné emoce,“ říká pro web Very Well Family Bibi Pirayeshová, pedagogická terapeutka a zakladatelka organizace One of One Kids.

10 tipů, jak dětem pomoci s domácími úkoly bez stresu a úzkosti

Existují techniky a metody, díky kterým se již vaše dítě nebude s úkoly stresovat a škola se pro něj stane pozitivním místem. Když bude dítě chodit do školy připravené, znamená to pro něj mnohem méně starostí. Specializovaný web Oxford Learning sestavil žebříček deseti tipů, jak vyzrát na domácí úkoly a už se nestresovat.

1. Dodržujte časový plán

Vašemu dítěti se budou domácí úkoly psát mnohem lépe, pokud se jim bude věnovat ve vymezeném a pravidelném čase. Tak, aby vědělo, kdy je čas na učení a kdy na další aktivity.

2. Procvičujte soustředění

Než dítě usedne k úkolům, zajistěte, že ho nic nebude zbytečně rozptylovat. Určitě tedy vypněte televizi, na dosah nemůže být ani mobilní telefon.

3. Začněte včas

Aby se dítě nestresovalo kvůli času a stíhání úkolů, rozvrhněte čas na ně tak, aby jej mohlo zpracovat průběžně. Pokud je úkolů více, není dobré s nimi začínat až večer, když už nemá nikdo energii.

4. Pravidelně kontrolujte tabulku domácích úkolů

Dobré je mít tabulku či úkolníček, kde si dítě může poznačit všechny domácí úkoly a zadání od učitele. Nechte dítě každý den tento seznam zkontrolovat. Zabráníte tím i zapomínání úkolů na další den.

5. Dbejte na organizovanost a úklid

Z místa, kde pracuje dítě na domácích úkolech, odstraňte zbytečné věci, které mohou působit rušivě. Dbejte také na to, aby tam byly naopak všechny důležité věci, jako tužky a sešity, po ruce.

6. V případě nutnosti se doptejte učitele

Probíraná látka se může v průběhu let měnit, a tak někdy i rodiče nad domácími úkoly svých dětí tápou. V tomto případě si sestavte seznam otázek a zeptejte se na ně učitele vašeho dítěte.

7. Více hlav více ví

Zorganizujte skupinu spolužáků vašeho dítěte, ať už virtuální nebo osobní, ve které si při plnění úkolů vzájemně poradí. Navíc se naučí pracovat týmově a pomáhat druhým.

8. Důležité jsou i přestávky

Pokud začíná být dítě látkou zahlcené a přestává mu to myslet, je čas na krátkou pauzu. Bude tak mít možnost si odpočinout a vrátit se k úkolu s čistou hlavou. Zároveň se mu během pauzy učivo zažije a dokončení úkolu tak půjde lépe.

9. Čas na relaxaci

Vyhraďte svému dítěti čas na jeho oblíbenou aktivitu, ať už je to domácí činnost nebo mimoškolní kroužek. Dítěti pomůže získat odstup, pohyb a odreagování se od případné frustrace nebo naopak přebytečné energie.

10. Pravidelná spací rutina

Dítě díky pořádnému spánku načerpá nové síly a bude produktivní. Děti ve věku 6 až 13 let by měly každou noc spát kolem 9 až 11 hodin. Dospívající pak potřebují denně 8 až 10 hodin spánku, zmiňuje web Oxford Learning.