I proto institut pořádá už pro předškoláky řadu technických aktivit. Odborníci se v této souvislosti shodují, že osahat si řemeslné nástroje je vhodné co nejdříve.

„Je to o tom, že nemůžeme chodit za dětmi a říkat jim, budeme se věnovat třeba nějakému řemeslu či elektrotechnice. Musíme je k té manuální činnosti nejdříve nadchnout, ty aktivity jim připravit, nabídnout a nechat vybrat. Stejně tak je důležité mít nadšené lektory a dětem připravit prostředí jako jsou perfektně vybavené dílny. Pak je to přitáhne,“ je přesvědčen Jiří Rudolf, který se technické výchově dětí věnuje desítky let. Sám je modelářem od svých šesti let.

Digitální doba

Dříve děti byly manuálně zručnější, všestrannější, ale dnes je podle slov Jiřího Rudolfa jiná doba. „Říká se, že jsou to digitální děti neustále sledující mobil či počítač. Mám ale zkušenosti, že i dnešní školáci či předškoláci se chtějí něco naučit a tvořit rukama. Proto nemůžeme paušálně jedním dechem tvrdit, že jsou nešikovné, když jim to nenabídnete a nenecháte tu konkrétní činnost si vyzkoušet.“

Když ze základních škol zmizely předměty jako byly Dílny či Pěstitelské činnosti, tak i když byly částečně poplatné té době, měly podle odborníků své opodstatnění.

Lidí, kteří skutečně umí oblek zhotovit, ubývá

Krejčová Jana Dudková žije v České Lípě celý život.
Mladí už nechtějí dělat rukama, myslí si oblíbená krejčová z České Lípy

V dnešním virtuálním světě děti potřebují v praktickém předmětu něco vyrábět a zapojit ruce. I proto znovuzavedení klasických Dílen podporuje kromě výrobních firem třeba i ministerstvo školství s tím, že na jejich obnovu by školy mohly čerpat peníze z eurofondů.

„Když k nám do dílen přijdou dětské skupiny, řada dětí je zde poprvé a některé z nich jsou pořádně překvapené. Přitom mají snahu si vyzkoušet jednotlivé obory a něco si vyrobit. Umožníme jim si kroužky projít, vyzkoušet a většinou v nějakém z nich zakotví. Často zjistí, že třeba modelářství pro ně není, ale zato 3D tisk nebo robotika by to děcko nesmírně bavila,“ popisuje své zkušenosti Jiří Rudolf.

Účastníci kroužku Technického klubu se připravují na soutěže:

Zdroj: Youtube

Navíc podle něj děti můžou spolupracovat v rámci jednotlivých aktivit a odborných sekcí, kdy třeba modelář se poradí s lektorem na elektrotechniku.

Přitom řada dětí má podle litoměřických lektorů multifunkční schopnosti, kdy dokáží poznat schopnosti různých materiálů jako je plast, kov či papír. A v klubu zjistí, jak je obrábět, zpracovat či jakou použít technologii.

Řemeslnou tradici ctí chlapci i děvčata

Vyučit se řemeslu není vizitkou špatného prospěchu na základní škole

V dílničkách si děti osvojí základní pracovní návyky, rozvinou jemnou motoriku, a kromě zručnosti získají i kladný vztah k řemeslu. Čím dřív přijde dítě do styku s nářadím, tím lépe pro něj, protože do budoucna minimalizuje třeba možnost zranění.

Zapojují se celé rodiny

„Školky či družiny, které k nám docházejí, vítají možnost něco si vyrobit. A když už u nás dítě zůstane, není výjimkou, že za pár let pokračuje na Vysokém učení technickém v Brně, ostravské báňské univerzitě či pražské elektrotechnické fakultě. Jeden z našich bývalých žáků dnes dokonce spolupracuje s vesmírnou agenturou,“ říká Jiří Rudolf.

Technický um a šikovnost využije podle něj dítě z dílen v dalším životě a je jedno, jestli z něj jednou bude právník, lékař nebo řemeslník v montérkách.

„Z mého pohledu a letitých zkušeností můžu říct, že nikomu nikdy neuškodilo „přičuchnout“ k technickým oborům. Osvědčily se nám i aktivity, kdy se do výroby drobných předmětů zapojují rodiče či prarodiče společně s dětmi. V rámci workshopů si u nás vyrobí například štokrle či lavičku.“

Pestrá paleta oborů
Klub dnes nabízí 14 oborů. Uplatnění zde najde letecký, lodní a automobilový modelář, plastikový modelář, nejen dívky docházejí do dobře vybavené šicí dílny. Další učebny nabízejí 3D tisk, elektrotechniku, IT obor, různé typy robotik pro ty nejmenší předškoláky až po pokročilé a experty, ale také fyzikální chemii, lego technik, merkur stavebnice, umělecko-řemeslné techniky zahrnující řezbářství, šperkařství, práce se stříbrem, železniční modelář, polytechnika pro školy. A jako jediní v Česku zde v kroužku staví hudební nástroje, i když letos se sekce kvůli chybějícímu lektorovi neotevřela. Řada těch oborů se postupně vzájemně propojuje.