Leccos se dá poznat už na začátku, a to podle toho, jak potenciální nový dodavatel vystupuje. Doby získávání nových zákazníků „ve dveřích“, kdy u člověka zazvonil anonymní prodejce a zkoušel více či méně poctivými způsoby uzavřít smlouvu, jsou dnes u solidních dodavatelů pryč.

DOPŘEJTE SI ČAS

Jeden z dodavatelů, který podomní prodej zrušil, je i Bohemia Energy. 

Libor HolubZdroj: BE

„Zákazníky oslovujeme takovými způsoby, které zaručují stoprocentní bezpečnost a maximální pohodlí odběratelů. V případě osobního prodeje schůzku domlouváme předem po telefonu. To znamená, že klient vždy ví, že za ním jde zástupce společnosti Bohemia Energy. Oslovený si sám vybere místo a čas schůzky a po podpisu smlouvy ještě proběhne verifikační hovor, kdy ověřujeme, jestli zákazník všemu rozuměl a zda nepotřebuje další informace,“ říká obchodní ředitel společnosti Bohemia Energy Libor Holub (na snímku).

Vždy si nechte dost času na to, abyste si vše promysleli. Pokud prodejce naléhá, něco není v pořádku. Totéž platí pro okamžité uzavírání smluv po telefonu.

„Telefon je dobrý způsob, jak si vyslechnout nabídku, ne však na to, jak podepsat smlouvu. Pokud se vám nabídka líbí, vyžádejte si ji v písemné formě,“ radí Libor Holub.

Z POHODLÍ DOMOVA

Někteří dodavatelé nabízejí sjednání smlouvy kompletně online. Jedním z nich je třeba společnost Europe Easy Energy (3-E).

„Stejně jako při nákupu kteréhokoli jiného zboží v internetové prodejně stačí si na našem webu jednoduše přidat elektřinu nebo plyn do košíku. Pak už jenom uvedete, kam je máme doručit a jak budete platit,“ vysvětluje výhody sjednání nového dodavatele bez papíru manažer Vít Svoboda.

O celém procesu změny dodavatel průběžně informuje e-mailem. Lze také volat na bezplatnou zákaznickou linku.

Dobrým vodítkem pro výběr dodavatele je kromě jeho stability a dostatečného množství zákazníků například i to, jestli se přihlásil ke společné iniciativě Svazu obchodu cestovního ruchu a nejvýznamnějších dodavatelů energií, kteří chtějí bránit práva spotřebitelů nad rámec zákona. Deklaraci 2.0 na ochranu spotřebitelů i seznam signatářů najdete na www.socr.cz.

Pokud zvolíte osobní kontakt s prodejcem mimo zákaznické centrum, vždy se ujistěte, že jde přímo o zástupce licencovaného dodavatele energií, a ne o zprostředkovatele. Zprostředkovatelé nabízejí, že vyberou výhodnějšího dodavatele v aukci, a tvrdí, že stačí podepsat nezávaznou přihlášku.

Když se však zájemce rozhodne, že smlouvu s vysoutěženým dodavatelem neuzavře, nebo ji zruší, čeká ho ve skutečnosti vysoká pokuta. K nabídce služeb využívají často podomní prodej a pozor, nemusejí mít licenci Energetického regulačního úřadu. Neřídí se tak energetickým zákonem, ale občanským zákoníkem. Proto na aukce pozor. 

Je dobré vědět

Podle občanského zákoníku lze od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obvyklé obchodní prostory odstoupit do 14 dnů od podpisu. Energetický zákon tuto ochranu rozšiřuje o možnost bezplatného ukončení smlouvy až do patnácti dnů od zahájení dodávek.

PETRA LESNÁ