Služba, kterou mohou pojišťovny ve většině případů proplatit, je nakonec stojí i desetitisíce korun.

Špatnou zkušenost si ze spolupráce s lovci nehod nedávno odnesla jedna z řidiček, zákaznice pojišťovny Direct.

„Lovci nehod ji oslovili hned po nehodě a slíbili zapůjčení náhradního auta zdarma. Vše prý proplatí pojišťovna. Firma však zprostředkovala příliš drahé náhradní vozidlo,“ uvádí mluvčí pojišťovny Nela Maťašeje.

TRŽNÍ SVOBODA

Půjčené auto neodpovídalo denní sazbě, na kterou měla řidička nárok od pojišťovny. Motoristka se však v třídách a kategoriích aut nevyznala, proto ji ani nenapadlo, že i tu se může vyskytnou problém. Podle podmínek pojistné smlouvy mohla řidička využít auto v sazbě do 1200 korun za den.

„Z půjčovny však dostala auto za částku o tisíc korun na den vyšší.. Doplatek se za dobu půjčení pak dosáhl dvacet tisíc korun,“ informuje Nela Maťašeje.

Pravdou ovšem je, že podnikání lovců nehod není nelegální a řidič se může svobodně rozhodnout, čí pomoc přijme.

„O podobných firmách víme, ale pokud nepřekročí zákon, policie zasáhnout nemůže. O nehodě se většinou dozvědí z dostupných dopravních serverů. Navíc se svými vozy projíždějí v úsecích s vysokou nehodovostí, takže mohou být u nehody opravdu rychle,“ nabízí jiný pohled policejní mluvčí Hana Rubášová.

Policie může podle ní zasáhnout v případech, kde tyto firmy při vyčkávání, výjezdu nebo zastavení u nehody poruší dopravní předpisy.

„Dál je to už věc samotných řidičů, kteří jsou bohužel často ve stresu. V první řadě radíme, aby si každý řádně přečetl, co podepisuje,“ radí Hana Rubášová.

PROVIZE JAKO MOTIV

Lákavé sliby stojí na tom, že tyto firmy nasmlouvají opravu i vypůjčení náhradního auta od spřátelených servisů a půjčoven za co nejvyšší sazby, aby dostali co nejvyšší provizi. Česká kancelář pojistitelů proto doporučuje obracet se vždy na asistenční linku té pojišťovny, u níž je motorista pojištěný.

Příslušné telefonní číslo je uvedeno na tzv. zelené kartě. Pokud řidič v problémech kartu nemůže najít nebo netuší, na koho se obrátit, může použít nepřetržitě fungující telefonní linku 1224, kterou Česká kancelář pojistitelů zřídila pro tyto případy.

Volající zde dostává záruku, že vzniklou situaci vyřeší smluvní asistenční společnost dané pojišťovny. Dokonce ani nemusí vědět, u koho smlouvu vlastně má. Operátor ji vyhledá podle poznávací značky auta.

APLIKACE POMÁHÁ

A technologický pokrok přichází i do této oblasti. Podobně jako taxislužby dokážou i pojišťovny lokalizovat poškozené vozidlo a vyslat na místo pomoc, aniž by řidič přesně popsal místo nehody. Družicová navigace dělá zázraky.

„Stačí naťukat do mobilu základní informace a odtahová služba najde na mapě místo nehody s přesností na metry. Řidič navíc v aplikaci vidí, že pomoc je na cestě,“ uvádí za pojišťovnu Direct Nela Maťašeje.