„Tento podvod je již skutečně sofistikovaný. Zazvoní vám telefon, po jeho zvednutí se ozve hlasový automat vydávající se za banku s tím, že vaše bankovní mobilní aplikace potřebuje update a vy máte stisknout jedničku. Pokud jedničku skutečně stisknete, hlasový automat vám oznámí, že vám do mobilu posílá SMS zprávu s odkazem pro stažení nové verze a zavěsí,“ popisuje podvod Petr Vosála z ČSOB.

Václav Štětina, ředitel firemního bankovnictví Raiffeisenbank
Podstatou udržitelnosti je změna zažitých přístupů, říká Václav Štětina

Automat působí přesvědčivě. „Obsahem SMS zprávy, která přijde, je ale odkaz, který vede na podvodnou webovou stránku a ta člověka vybízí k vyplnění přihlašovacích údajů. Pokud to lidé udělají, předávají tyto údaje přímo útočníkům, kteří se tak mohou zmocnit jejich bankovnictví či mohou získat údaje z jejich platební karty,“ pokračuje Petr Vosála.

Navozené situace pak podvodníci zneužívají ještě jednou a pokoušejí se napálit i lidi, kteří na hlasový automat ani falešnou SMS nereagovali.

Peníze. Ilustrační snímek
Raiffeisenbank zavádí do služeb firemním zákazníkům umělou inteligenci

„Zavolá tentokrát živý kyberpodvodník vydávající se za zaměstnance banky a varuje je před podvodem, jenž sám stvořil. Člověka pak snáze přiměje ke spolupráci, která končí ztrátou citlivých údajů či peněz,“ uzavírá popis podvodu Petr Vosála.