Teplo a světlo v té nejsympatičtější podobě. To jsou sluneční paprsky, které se hlavně přes léto tak rádi snažíme pochytat prostřednictvím své pokožky. Opalování je další naše malá neřest, která je ale neškodná pouze v malých dávkách. Lidé, kteří mají kůži s citlivějším fototypem, mohou za příjemné strávené chvilky na přímém slunci draze zaplatit.

Jaké jsou tedy zásady bezpečného opalování?

„Zejména po koupání ve slané vodě je třeba častá sprcha sladkou vodou, samozřejmostí je pravidelné ošetření kůže ochranným opalovacím krémem. Při pobytu u moře je ideální faktor 50, v České republice alespoň 30,“ říká primář Dermatovenerologické ambulance Kroměřížské nemocnice Josef Ptáček.

Hlavně se nepřipálit

Všechno vede k jednomu cíli: nespálit se. Naše tělo má tendenci odumřelé buňky v místech solárních spálenin vyměnit za nové. To se projevuje dobře známým loupáním kůže, s tím se ale ztrácí i bronzový odstín. Pokud tedy chceme, aby nám vydržel co nejdéle, musíme se spálení pokožky vyvarovat Známé a hojně používané opalovací krémy s vysokým ochranným faktorem ale nejsou samospásné.

„V kombinaci s přípravky, které chrání proti slunečnímu záření, je dobré brát i doplněk stravy beta-karoten, který působí jako antioxidant,“ radí lékárnice Markéta Kejdušová.

Ilustrační foto
Naše neřesti: Jak a proč nás finančně zatěžují

Beta-karoteny najdete v ovoci a zelenině. Pomáhají zachytávat nežádoucí volné radikály, které mohou v organismu vznikat následkem UV záření ze slunečních paprsků. Doporučuje se tedy konzumovat mrkev, rajčata a barevné papriky, ale pomůže i kaki, batáty, mochyně, rakytník, meruňky, jahody, mango či papaya. Je ale důležité vědět, že významnou roli hrají i tuky.

„Organismus přeměňuje beta-karoten na vitamín A, který je rozpustný v tucích. Aby ho tělo zužitkovalo co nejlépe, musíme tuto kategorii potravin jíst v kombinaci s tuky. Proto se například italská bruschetta s rajčaty nebo plněné papriky na grilu zakapávají olivovým olejem. Násobení využití beta-karotenu tukem je opravdu vysoké, a proto jej nepodceňujte. Pokud zkonzumujete špenát bez tuku, využije organismus pouze šest procent beta-karotenu, přidáte-li tuk, zvýší se jeho vstřebání na 60 %,“ říká nutriční specialistka Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

Chraňte své vlasy

Před sluncem je potřeba chránit podobně jako kůži také naše vlasy. „Vlas sice nemá nervy, které by nás upozornily na bolestivé spálení, o to více je třeba na ochranu nezapomínat. Ideální ochrana pro vlasy je lehký klobouk, šátek z hedvábí nebo prodyšná kšiltovka,“ radí kadeřnice a vlasová designérka Jana Burdová.

V anketě Deníku, v níž se Češi přiznávají ke svým ne-řestem, je nadměrné slunění téměř na chvostu výsledků hlasování. Za svou největší neřest jej považují pouze 2% respondentů. V době, kdy hlasovalo něco přes 1200 čtenářů, vede požívání alkoholu se 30 procenty hlasů. Připojte i vy své přiznání k tomu, jaká je vaše preferovaná neřest!