Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vegetariánství - jíst jen rostliny není zdravé

Možná už jste to také zažili. Zatímco se marně pokoušíte shodit pár kil, vaši sousedé hubnou před očima. Stali se totiž vegetariány. Vychvalují vám přednosti rostlinné stravy, vyjmenují deset receptů na úžasné saláty a navrch přihodí, kolika nemocem díky tomu předejdou.

17.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Ještě než se rozhodnete zkusit to také, zjistěte si, co vám možná zapomněli říct. „Nedostatek bílkovin, vitaminů, železa, únava organismu a podvýživa,“ vyjmenovává nejdůležitější rizika MUDr. Jana Čepová, primářka Ústavu klinické biochemie a patobiochemie FN Motol. Jedním dechem však dodává: „přijmout některé principy vegetariánství by našemu uzeniny milujícímu národu rozhodně prospělo.“ Využijte sílu rostlinné stravy a proměňte svůj jídelníček k lepšímu, aniž byste museli navždy zapomenout na bůček a steaky.

Tělu svědčí mírný hlad

Jak říká paní primářka: „Od vegetariánů se opravdu můžeme leccos přiučit. Stačí se podívat do tabulek, a hned zjistíte, jak veliké nedostatky máme v příjmu vlákniny nebo jak málo míváme na talíři mořské plody a ryby. Takový Španěl jich sní týdně tři a půl deka, my jen tři a půl gramu! A pak se divíme, proč je u nás tak vysoký výskyt rakoviny tlustého střeva, infarktu a podobných ,radostí‘.“ Na otázku, zda je řešením vegetariánství, však kroutí MUDr. Čepová odmítavě hlavou a vypráví o případu desetiletého chlapce, který skončil v její ordinaci s vážnými zdravotními problémy poté, co rodina přešla na rostlinnou stravu. „Naše trávení je nastaveno na stravovací zvyklosti našich předků z dob mamutů. Když se podařilo nějakého ulovit, jedli jsme maso a byli sytí. Když se to ale nepodařilo, živili jsme se kořínky, bobulemi a klíčky a měli hlad. Našemu tělu stav mírného hladu i kombinování masa a ,kořínků‘ vyhovuje dodnes,“ vysvětluje primářka, ale nezapomíná také varovat, „stejně jako pouhá rostlinná strava nedělá našemu trávení dobře ani přejídání mastnými výrobky a sladkostmi.“

Jak by měl podle primářky Čepové tedy vypadat ideální jídelníček? „Poučil by se na tom, co se osvědčuje vegetariánům, ale rozhodně by neopomíjel kvalitní maso,“ říká. Kdo to se svým zdravím i štíhlou linií myslí vážně, může se inspirovat sedmi pravidly, které jsme pro vás s paní doktorkou sestavili:

  • Omezte uzeniny. Našemu tělu nepřinášejí nic víc než riziko rakoviny tlustého střeva, mozkové mrtvice a infarktu myokardu.
  • Přidejte ryby a mořské plody. Kromě toho, že jsou chutné, obsahují také mnoho bílkovin a vitaminu D. A ten nám chybí stále víc. Vždyť kdo má čas trávit dny na slunci, jehož záření je hlavním zdrojem „déčka“.
  • Jezte kvalitní maso. Pro naši psychickou pohodu i vytváření obranných látek potřebujeme bílkoviny. Ty se skládají z aminokyselin, z nichž ty esenciální naše tělo vyrobit neumí a musí se tedy spoléhat na to, že mu je dodáme ze stravy. Nejvíce a nejlépe využitelných bílkovin se nachází v mase. Proto je pro nás tolik důležité.
  • 3+2 zeleniny a ovoce. Vegetariáni na rostlinách staví svůj jídelníček, ostatním „postačí“, když sní denně 3 porce (po 100 g) zeleniny a 2 porce ovoce. Dodržujete to?
  • Zařaďte klíčky. Mungo, naklíčená slunečnice či obiloviny obsahují ohromné množství vitaminů a mnoho minerálních látek. Proč, to je nasnadě. Klíček je zásobárnou síly, z níž vzniká budoucí rostlina. Přidejte je do salátu nebo jogurtu, osmažené k dušené zelenině nebo krátce povařené na chléb s tvarohem.
  • Neopomíjejte luštěniny. Na talíři bychom je měli mít alespoň dvakrát týdně, což u nás dodržuje jen málokdo. Pokud vám nechutnají jako příloha, přidávejte je do jiných jídel – vcelku do salátů, leča či guláše nebo mleté třeba do karbanátků
  • Oříšky a semínka. Rychle se tráví, mají dost bílkovin, v para ořeších je hodně selenu a třeba dýňová semínka jsou výborným zdrojem zinku. Jenže… Ořechy jsou hodně tučné, mnohdy tučnější než maso, takže pozor, abyste to s nimi nepřeháněli.
  • 17.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
    SDÍLEJ:

    SERVIS

    Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 24 000 Kč Vychovatelé (kromě vychovatelů pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami) Vychovatel/ka. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou, vzdělání POUZE PEDAGOGICKÉHO SMĚRU!!, Pozice vychovatele v rodinné skupině dětského domova. Rozpis služeb je zveřejněn pro zaměstnance v termínu dle ZP. Služby jsou většinou v odpoledních hodinách, víkendové služby 12hod. Je předpoklad, že se pracovní poměr na dobu uričtou změní od 1.1.2020 na dobu neurčitou - podmínkou je úspěšné zapracování., První kontakt na mail: ddboskovice@seznam.cz. Pracoviště: Dětský domov boskovice, příspěvková organizace, Štefanikova, č.p. 2344, 680 01 Boskovice. Informace: Jarmila Štůlová, +420 516 453 030. Gastronomie - Kuchař na Manifesto Market 130 Kč Hledáme kuchaře do stánku Dirty Dog Street Food na vánoční Manifesto Market. Pro správné lidi rádi nabídneme možnost dlouhodobé spolupráce pro přístí rok. Směny: předotvírací příprava: středa 21.11 čtvrtek-neděle 22.11.-23.12., cca 10:00 - 21:00 Stavebnictví - PROJEKTANT VZT 25 000 Kč AZ KLIMA a.s. hledá nové projektanty do naší pobočky Hranice na Moravě. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 22 000 Kč Zámečníci strojů ZÁMEČNÍK - SVÁŘEČ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: "ZÁMEČNÍK – SVÁŘEČ", Požadavky:, • Vyučen v oboru, • Platný svářečský průkaz: metoda ZK 141, • Platný svářečský průkaz: metoda ZK 135 – výhodou, • Nástup: Dohodou, • Mzda: Dohodou, • Dvousměnný provoz (ranní směna 6:00 - 14:00 , hod., odpolední směna 14:00 - 22:00 hod.), Nabízíme:, • Zajímavou a tvůrčí práci pro naše zákazníky, • Zázemí stabilní společnosti, • Příspěvek na podnikové stravování, • Příspěvek na penzijní připojištění , • Výkonnostní prémie, • 25 dní dovolené, Nabídky předložte spolu se stručným životopisem osobně, nebo na adresu:, MBG, spol. s r.o., Sadová 2323/4, 789 01 Zábřeh, kontakt: Silvie Vyroubalová , Tel. 583 401 316, e-mail: silvie.vyroubalova@mbg.cz, www.mbg.cz. Pracoviště: Mbg, spol. s r. o., Sadová, č.p. 2323, 789 01 Zábřeh. Informace: Silvie Vyroubalová, +420 583 401 316,737 283 903.

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    Martin Kratochvíl.

    Týdenní zkrat: Jak se zbavit problému

    Předseda ČSSD Jan Hamáček a premiér Andrej Babiš
    AKTUALIZOVÁNO
    30

    Hamáček není pro pád vlády. ČSSD ale teprve rozhodne

    Hrozivá nehoda ve formuli 3: Sedmnáctiletá německá pilotka má zlomenou páteř

    /VIDEO/ Svět obíhají děsivé záběry nehody ze závodu formule 3 na městském okruhu v asijském Macau. Sedmnáctiletá německá závodnice Sophia Flörschová vyletěla po kolizi s jiným vozem v rychlosti překračující 250 kilometrů za hodinu z trati, přičemž utrpěla poranění páteře. Při incidentu byli zraněni další čtyři lidé.  

    Myslivec postřelil při honu kolegu. Ten zemřel

    Smrtelným zraněním skončila sobotní naháňka v honitbě poblíž Sulislavi v Plzeňském kraji. Dvaašedesátiletý muž utrpěl zranění ruky a hrudníku.

    Ve Francii pokračují demonstrace kvůli cenám paliv. Zraněno bylo přes 400 osob

    Přes čtyři sta zraněných, z toho patnáct těžce, a jeden mrtvý. To je podle agentury AFP bilance francouzských demonstrací proti zdražování benzínu a nafty. Sobotních protestů se zúčastnilo skoro 290 tisíc lidí, demonstrace ale v menší míře pokračují i v neděli. 

    Strmý pád Macronovy popularity pokračuje. Podporuje ho jen čtvrtina Francouzů

    Popularita francouzského prezidenta Emmanuela Macrona dosahuje po dalším poklesu již jen 25 procent. Alespoň to vyplývá z výsledků průzkumu, které přineslo nejnovější vydání francouzského nedělníku Journal de Dimanche.

    DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

    Vážení čtenáři,

    náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

    https info

    Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

    Děkujeme za pochopení.

    POVOLIT