Je-li auto pojízdné a vy se ho chcete zbavit jen proto, že je staré, můžete je nabídnout autobazaru. I za dvacet let starou Škodu Favorit se stovkou tisíc kilometrů na tachometru můžete dostat třicet tisíc korun, je-li vůz dobře udržovaný.

Za staré auto v horším stavu dostanete pochopitelně méně, ale pokud je pojízdné a máte k němu originální technický průkaz, zaplatí vám slušný autobazar tři až pět tisíc korun. Navíc za tuto cenu starý vůz i odhlásí z registru vozidel a zbaví vás tak povinnosti platit povinné ručení.

Vrakoviště

Pokud váš automobil není pojízdný, například po havárii, i tak na něm nemusíte prodělat. V Česku existují stovky autovrakovišť, která váš vůz odkoupí, odhlásí a rozeberou na použitelné náhradní díly. Opět platí, že čím novější vůz, tím vyšší cena. Například havarovaný vůz Opel Astra, který stál v roce 2002 čtyři sta tisíc korun a který po havárii o čtyři roky později pojišťovna prohlásila za stoprocentně zničený, odkoupilo jisté pražské vrakoviště za šedesát tisíc korun, protože vůz měl neporušený motor.

Vrakoviště jsou většinou schopna zajistit odtah nepojízdného vozu, cena za odtah se podle vzdálenosti pohybuje od tisíce do pěti tisíc korun a vrakoviště o to sníží částku, kterou za auto zaplatí. Některá vrakoviště se specializují na určité automobilové značky. Seznam naleznete na internetové stránce http://ser vis.auto-iq.cz/vrakoviste/ nebo pomocí kteréhokoli vyhledávače (google, seznam, centrum, atlas) po zadání slova „vrakoviste“ či „autovraky“.

Pokud odborníci z autobazarů nebo vrakovišť usoudí, že váš vůz již nikdy jezdit nebude a lze jej jen zlikvidovat, ani v tomto případě nemusíte věšet hlavu. Od letošního ledna platí v České republice zákon, který automobilkám nařizuje, aby se postaraly o bezplatnou ekologickou recyklaci vozů, respektive autovraků svých značek.

Likvidace zdarma

Automobilky a dovozci tuto službu zajišťují prostřednictvím firem, které získaly oprávnění ke sběru a likvidaci autovraků. V celé republice jich existuje 170 a jejich seznam najdete na internetové adrese http://portal.sda-cia.cz /vraky/index.html. Nejvíce jich je na severu a západě Čech, nejméně na Plzeňsku a Ostravsku. Ekologické likvidaci automobilů je věnován celý portál „Internetový systém pro vyřazené automobily“ http://www.isva.cz/. Zde jsou uvedeny všechny právní předpisy související s likvidací autovraků a naprosto přesně – a tím i složitě – jsou popsány všechny potřebné úkony.

V praxi stačí zvolit nejbližší firmu ze seznamu autorizovaných zařízení, domluvit s ní odvoz nepojízdného auta nebo zajistit si odvoz vlastními silami, a auto odevzdat. Za odvoz si firma nechá zaplatit, zdarma ale vystaví potvrzení o převzetí, čili o ekologické likvidaci vozu. S tímto potvrzením, technickým průkazem a státními poznávacími značkami pak na dopravním odboru městského úřadu požádáte o trvalé vyřazení vozidla z evidence. Tím vám končí povinnost platit povinné ručení.

Jsou výjimky

Certifikovaná firma ale převezme k likvidaci jen kompletní automobil, který má všechny důležité díly, jako motor, převodovku, chladič, katalyzátor, kompletní karosérii, řídící desku či sedadla. Pokud některá část chybí, může firma požadovat finanční úhradu. Některé firmy chtějí zaplatit i za části vozu, které nejsou originálními náhradními díly nebo které si majitel auta nechal dodatečně instalovat, ať už jde o tlumiče, spoiler nebo ozdobnou hlavici řadicí páky.

V českém zákoně jsou části uvedené jako „díly neschválené výrobcem“. Toto vymezení je v rozporu se směrnicí Evropské unie, která pouze stanoví, že automobil musí obsahovat základní části vozu a o žádném schválení výrobcem nehovoří. Neexistuje seznam dílů, které by výrobce pro určitý model vozu schválil, protože žádná automobilka díly svých vozů neschvaluje. Čeští zákonodárci tím neuváženě překročili evropskou směrnici a nyní Ministerstvo životního prostředí připravuje novelu zákona, která tuto chybu napraví.

Spolu s novelou zákona o ekologické recyklaci autovraků je potřeba změnit i další tři předpisy. Novela spatří světlo světa nejdříve na podzim. Pokud firma požaduje za „neschválené“ díly zaplatit, odpovídá to sice liteře zákona, nikoli jeho duchu ani unijním předpisům. Pokud nechcete platit, obraťte se na jinou autorizovanou firmu. Některé totiž „neschválené“ díly tolerují a kompletní vrak likvidují bezplatně. Vedle 170 certifikovaných firem, kterým hradí podle uzavřených smluv část nákladů na recyklaci automobilky, nabízejí ekologickou likvidaci autovraků asi dvě stovky dalších firem.

Krajské úřady totiž povolily tento byznys prakticky každému, jenže automobilky uzavřely smlouvy jen s některými firmami. Firmy, které mají oprávnění, ale nemají smlouvy s automobilkami, proto požadují úhradu části nákladů na tom, kdo auto k recyklaci odevzdává. I od nich ale dostane majitel platné osvědčení o tom, že své staré auto odevzdal k ekologické recyklaci a může je tedy odhlásit z registru vozidel.