S kartou většinou obdržíte také brožuru s kontakty či vizitku s údaji kam volat, když potřebujete kartu zablokovat. Vizitku s kontakty lidé v lepším případě někam založí, v horším rovnou vyhodí. Právě tyto kontakty jsou přitom nezbytné při ztrátě nebo odcizení platební karty. Banky mají pro tyto případy telefonní linky, kam lze volat 24 hodin denně po celý rok. V rámci ČR bývají k dispozici i bezplatné linky (začínající číslem 800).

Jak, kdy a za kolik lze zablokovat platební kartu? Elektronické karty blokují banky okamžitě. Embosované (s reliéfním písmem) banka musí nejdřív dát na „stop list“. V takovém případě je karta neplatná po půlnoci dne, kdy jste ztrátu nahlásili. Nesmíte přitom zapomenout, že za blokaci karty zaplatíte. Cena se pohybuje v řádu stokorun, u „stoplistu“ až několika tisíc. Platí, že čím luxusnější karta, tím dražší blokace.

Většinou banky přebírají odpovědnost za možné škody okamžitě po nahlášení ztráty. Při převzetí karty se ale raději informujte, za jak dlouho od nahlášení vaše banka zablokuje kartu, kolik to bude stát a jaké jsou možnosti pojištění.

 

Blokování platební karty

VISA*: +14105817931
MasterCard*: +13145427111
Diners Club: +420267197450
Česká spořitelna: +420 585 405 405; 800 207207
ČSOB: +420 495 800 111
GE Money Bank: +420 272 771 111; 224 445 556
HVB Bank: +420 224 221 017; 800 144441
Komerční banka: +420 222 412 230 (Mastercard, Visa); 222 412 241 (American Expres)
Poštovní spořitelna: +420 495 800 121
Raiffeisenbank: +420 417 941 446, (800 900000)

Poznámka: * komunikace v angličtině