Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sezonní slevy jsou vyšší a je jich víc než vloni

Výprodeje a sezonní slevy snižují ceny zboží někdy i na desetinu. Zákazník však může na základě slev koupit někdy i nepotřebné zboží, zejména když slepě podlehne reklamě. Poradíme vám, jak se vyznat v jejich spleti.

25.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kiedroňová

Letní slevy v tomto roce snížily ceny některého sezonního zboží až o 90 procent. Především letní sortiment týkající se vybavení domu, bytu a zahrady, ale také textil či sportovní zboží zlevnily řetězce o mnoho procent.

Výprodeje letního zboží, které zahájili obchodníci letos už na začátku června, pokračují v různé podobě i v průběhu srpna. V září se potom plynně přelijí do podzimních slev.

Tiskový mluvčí Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) Jan Mišurec říká, že doba, ve které na letní výprodeje čekaly tisíce zákazníků, už minula: „V současné době probíhají slevy takřka neustále, letní výprodeje už v rámci celého spotřebitelského roku nejsou ničím výjimečným.“

Podle Zdeňka Skály z agentury Incoma, která se strategiím obchodníků a preferencím jejich zákazníků dlouhodobě věnuje, jsou slevy, ať už letní, zimní či podzimní, stále účinným marketingovým nástrojem: „Jen málokdo se vyloženě nestará o výprodeje – takových odmítačů výprodejů je mezi nakupujícími jen něco přes pět procent.

Naprostou většinu veřejnosti slevové akce tak či onak ovlivňují. Není tu však přímá souvislost s nynější krizí. Ze slev a vůbec nízkých cen se stal standardní marketingový nástroj.“ Význam velkých slev však hospodářská krize podtrhuje minimálně v jednom ohledu. Lidé kvůli ní obecně méně utrácejí a v obchodech zbývá více zboží, od kterého je třeba vyčistit sklady (to byl a stále je hlavní účel sezonních zlevnění). Sezonní výprodeje tak letos probíhají v ještě větším rozsahu než jiné roky.

Triky nevymizely

„Klesající poptávka vyvolá reakci obchodníků, ti budou zlevňovat dříve a výrazněji tak, aby alespoň přilákali o něco více zákazníků, než by jinak do obchodů přišlo,“ osvětluje marketingovou strategii obchodů analytik firmy Patria David Marek.

Někteří maloobchodníci navíc zlevňují výprodejové zboží opakovaně. Společnost Retail Info, která má na starosti web www.akcniceny.cz, upozorňuje například na slevy elektroniky. Tu si v posledních letech lidé zvykli kupovat kvůli nižším cenám přes internet, letos v létě jsou však některé značky ve velkých obchodních řetězcích levnější.

SOS slovy svého mluvčího Jana Mišurce varuje před nekalými triky některých obchodníků v souvislosti se slevami. Občas se například snaží s odůvodněním vysoké slevy zkrátit záruční dobu.

Někteří prodejci využívají výprodejů také k tomu, aby ve slevě prodali i prakticky neprodejné zboží, které se nevyplatí kupovat ani za sníženou cenu. „SOS by v této souvislosti rádo varovalo spotřebitele, aby se pod dojmem slevy nenechali zviklat k nákupu zboží, které vlastně nepotřebují,“ říká Jan Mišurec.

„90 %“ nestačí

Obchodníci se snaží zákazníka přitáhnout na vizuálně co nejatraktivnější cenovou nabídku. „Sleva 90 %“ přitáhne mimoděk oko každého potenciálního zákazníka.

Takové označení však nestačí. Prodávající je ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní cenou, tak cenou novou. Jen tak se může zákazník správně rozhodnout, zda o zlevněné zboží stojí. Obchodník, který nevystaví zboží s cenami „před“ a „po“ slevě, riskuje pokutu.

Další poměrně častý nešvar objeví zákazník až při placení. Pokud si vybral zboží z letáku na základě inzerované snížené ceny, často až na účtence zjistí, že mu pokladní namarkoval nesníženou sazbu. Prodavač občas argumentuje, že ještě nestačil vyměnit kódy na všech prodávaných předmětech a podobně. Zákon však mluví jasně: cena, s níž byl spotřebitel seznámen při výběru zboží, musí být také účtována. V opačném případě žádejte nápravu.

Pozor na slevy

Výprodej ani sleva nezkracují záruční dobu (s výjimkou poškozeného zboží: záruka pak neplatí na konkrétní uvedenou vadu).
U zboží inzerovaného jako zlevněné musí být zveřejněny obě ceny: před slevou a po ní.
Pozor u pokladny – zkontrolujte si, zda obchod protiprávně neúčtoval původní, vyšší cenu.

Autor: Martina Šrámková

25.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Ozbrojenci v Luhansku
5

Do ulic Luhansku vyrazili ozbrojenci. Spekuluje se o převratu mezi separatisty

Geniální tvůrce Hledá se Nemo čelí obvinění. Rád se objímal s děvčaty

Po více než 20 letech se kolegyním jednoho z nejlepších animátorů od dob Walta Disneyho Johna Lassetera podařilo obvinit ze sexuálního obtěžování. Jeho femistické kolegyně o něm totiž uvedly, že se rád objímal s ženami. Ve firmě Pixar mu prý přezdívali "Objímač“ (Hugger). Geniální animátor a režisér se podílel na filmech jako Hledá se Nemo, Toy Story nebo Příběh brouka.

Z kotle unikal plyn. Snahy záchranářů o oživení muže byly v Břeclavi marné

Okolnosti smrti staršího muže prověřují od středy policisté v Břeclavi. Obyvatel tamní Hřbitovní ulice podle dostupných informací zemřel kvůli plynu unikajícímu z kotle. Zachranáři se jej pokoušeli oživit, ale marně.

Oklamal arbitra, dostal stopku. Anglie poprvé trestá simulanta

/VIDEO/ Štvou vás teatrální pády, jimiž si fotbalisté chtějí vymodlit faul a třeba i penaltu? Nejen v Česku, ale i v Anglii bylo na začátku tohoto ročníku zavedeno nové pravidlo: za oklamání arbitra může přijít stopka. A teď mají na ostrovech (míněno v Premier League) prvního hříšníka. Stal se jím Oumar Niasse.

AKTUALIZOVÁNO

Šéfem Sněmovny byl zvolen Vondráček. V tajné volbě získal 135 hlasů

/PŘÍMÝ PŘENOS/ Předsedou Sněmovny zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě získal 135 hlasů. Hlasovací lístky si vyzvedlo 197 poslanců. Proti Vondráčkovi se sešlo 14 hlasů, další dva byly neplatné. Dalších 46 poslanců svůj hlas neodevzdalo. Sněmovna také rozhodla, že bude mít pět místopředsedů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT