Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Automobilky můžou získat peníze na vývoj

Kdyby krize nepřišla, museli bychom ji vytvořit – tuto frázi lze napasovat na řadu firem, které se potřebují vyhnout připravovaným změnám předpisů. Stačí pohrozit, že kvůli krizi propustí lidi – a úředníci Evropské unie měknou. Prim drží automobilky.

25.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

„Od vlády či od Evropské unie nepotřebujeme žádné dotace. Chceme jen to, aby nás v současném období nezatěžovaly legislativními návrhy, které by pozici automobilového průmyslu ztížily,“ řekl Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Ekologie se nehodí

Za riziková opatření, která automobilový průmysl ohrožují, považují manažeři automobilek hlavně návrh evropské směrnice o prokazování nezávadnosti chemických látek REACH a návrh směrnice o omezování emisí oxidu uhličitého v dopravě.

V Česku se ke škůdcům automobilového průmyslu přidává plánovaný zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne, dovoz ojetých aut starších sedmi let, tlaky odborářů na růst mezd a fakt, že vláda odmítá stanovit termín přijetí eura.

Argumenty automobilek podporuje trvalý pokles prodejů nových vozů na západoevropských trzích. Od ledna do října se v Evropě prodalo o tři čtvrtě milionu aut méně než loni – přitom více než čtvrtina této ztráty vznikla během října.

Jen v tomto měsíci prodeje nových aut v Evropě klesly meziročně o 14,5 procenta na 1,134 milionu vozů. V posledních třech letech se měsíční prodeje hlouběji propadly jen jednou, a to letos v srpnu, kdy klesly o 15,7 procenta.

Prodej klesá od jara

Prodeje však trvale klesají od letošního května, nikoli až od poloviny září, kdy pádem americké banky Lehman Brothers globální finanční krize propukla. Prvotní příčinou poklesu prodejů všech vozů jsou jednak jejich vysoké ceny a jednak nízká inovační aktivita automobilek, které jen těžkopádně dokážou přizpůsobit své vozy požadavkům zákazníků.

Bez ohledu na proklamované a skutečné příčiny problémů automobilového průmyslu je faktem, že řada firem omezuje výrobu, uzavírá provozy a propouští lidi.

Německá firma Opel, patřící do amerického koncernu General Motors, omezila výrobu modelů Opel Astra a Opel Zafira v továrně v Bochumi a také produkci malých automobilů Opel Corsa v závodě v Eisenachu.

Podobná opatření plánuje automobilka General Motors ve svých závodech ve Španělsku a Velké Británii. Volvo kvůli oslabení poptávky snižuje výrobu a propouští šest tisíc lidí. Ford chce omezit výrobu v továrně v německém Saarlouis, kde se vyrábějí modely Focus, C-Max a Kuga. Mercedes Benz hodlá snížit výrobu o 35 tisíc vozů.

Škoda vyrobí víc

V České republice může v příštím roce podle odhadů přijít o práci kvůli krizi až deset tisíc ze 125 tisíc zaměstnanců automobilového průmyslu. Letos útlum postihl hlavně mladoboleslavskou Škodovku. Automobilka již oznámila, že výrobu na letošní rok snižuje o 31 tisíc aut. Nedosáhne proto plánované hranice 700 tisíc vozů, ale i tak vyrobí o čtyřicet tisíc aut více než 632 tisíc vozů v loňském roce.

To Škodovce nebrání, aby prosazovala odklad zavedení emisních limitů. Podle návrhu směrnice Evropské komise by od roku 2012 emise oxidu uhličitého u všech vozů jedné značky neměly překročit limit 130 gramů na kilometr jízdy. Tento limit splňují fabie a octavie s dieselovými motory, nikoli však s benzinovými.

Vývoj motorů s nižší spotřebou a tudíž i s nižšími emisemi je drahý. A peníze jsou to, co v současné době evropským automobilkám – nikoli jen Škodovce – chybí. Proto chtějí platnost evropské emisní směrnice oddálit.

Miliardy od vlád

Současně však, s odkazem na krizi a na postup Spojených států, požadují po evropském společenství zajištění výhodných úvěrů ve výši 40 miliard eur – a to právě na vývoj a výrobu automobilů s nižšími emisemi.

Na obranu automobilek je nutné připomenout, že na čtyřech miliardách tun oxidu uhličitého, které ročně vypustí Evropa do ovzduší, se osobní automobily podílejí sedmi procenty a veškerá doprava 17 procenty. Největším znečišťovatelem jsou elektrárny a teplárny s 27 procenty emisí CO2.

Na snižování emisí automobilky dlouhodobě pracují. Výsledkem je skutečnost, že na množství emisí, kterými zatěžovalo životní prostředí jedno auto vyrobené v roce 1970, je potřeba 100 automobilů současné provenience.

Specifikem Česka je zákaz jízd kamionů na českých silnicích v pátek od tří do šesti hodin odpoledne, který prošel vládou a čeká na posvěcení Poslaneckou sněmovnou. Automobilový průmysl, pracující v nepřetržitém režimu, vyčíslil ztráty z pořízení dalších skladů a kamionů na stovky milionů korun ročně.

Tento argument v současné krizi uspěl. Vláda totiž doplnila návrh zákazu takovým množstvím výjimek, že automobilky dopravu v pátek prakticky nepřeruší.

MILAN SAMEK

25.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Pišťák
4 13

Když jdou karty, to klidně čůráte i do lahvičky, říká mariášový matador

Ilustrační foto
14

V Čechách hrozí tvorba náledí a zmrazků

Při řetězové dopravní nehodě v Británii zahynulo šest lidí

Šest lidských životů stála hrůzná řetězová havárie, k níž došlo v neděli na silnici Belgrave Middleway v britském Birminghamu. Při srážce šesti vozů zahynulo přímo na místě pět lidí (čtyři muži a jedna žena), šestý zemřel později v nemocnici. Jeden člověk je v kritickém stavu.

Havlovi příznivci donesli na Hrad po letech symbol srdce

Dvě stovky lidí vyrazily dnes v podvečer v Praze na vzpomínkový pochod s názvem Srdce na Hrad. Akce se uskutečnila v předvečer výročí úmrtí bývalého prezidenta Václava Havla. Velký symbol srdce, které bylo s někdejší hlavou státu spojeno, nesli v čele průvodu dva prezidentští kandidáti - lékař Marek Hilšer a diplomat a někdejší Havlův spolupracovník Pavel Fischer.

V Benátkách se utkaly desítky Santa Clausů ve veslařském závodě

Desítky veslařů převlečených za Santu Clause se o třetí adventní neděli sjelo do Benátek ke každoročnímu závodu na Velkém kanálu, který je hlavní dopravní tepnou města. Happening uspořádala už poosmé italská univerzita Ca 'Foscari.

Týdenní zkrat: Otče náš, nepokoušej nás

Do Vánoc zbývá týden. Před námi je třetí adventní neděle. Celý křesťanský svět se již uklidnil a je ve svátečním očekávání. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT