Řadu cenných informací najdete i v sekcích kontakty nebo speciálních oddílech určených pro novináře nebo investory (to se týká většinou zahraničních a nadnárodních společností, ale i v domácí sféře už se objevují první vlaštovky, firmy nabízející o sobě poměrně detailní a seriózní údaje). Někdy je však přístup k těmto informacím vázán na registraci, která má zjistit, zda jste skutečně patříte mezi lidi, o které má pro změnu zájem příslušná firma.

Ověřujte aktuálnost

Důležitá je aktuálnost obsažených údajů, o které napoví copyrightové označení © na spodní části. Pokud je tam aktuální letopočet, firma se zřejmě stará o aktualizaci informací na svém webu.

Dalším prvkem jsou podpůrné nástroje pro získávání informací přímo na příslušném webu. Užitečnou funkcí může být vyhledávací (search) okénko pro zadání klíčového slova. To usnadňuje specifikaci požadavku na informaci, hlavně u složitějších webů nadnárodních firem s mnohadivizním uspořádáním. Nebývá však pravidlem.

Kromě vzhledu a přehlednosti leccos napoví i obsah. Důvěryhodnějším zdrojem bude firma, jejíž web nehýří samooslavnými superlativy, ale věcně charakterizuje její cíl, filozofii nabízené služby či produkty. (Ani to však nemusí platit do puntíku, protože i renomované nadnárodní společnosti mají sebechválu doslova v popisu práce.)

Dalším vodítkem mohou být i konkrétní jména či odkazy na sekce, směrující návštěvníky webu ke kompetentním kontaktům – firma se neskrývá za ochranný štít a nabízí nejkratší cestu ke specialistům, schopným zodpovědět požadované dotazy (opačným extrémem je ale snaha o neustálé nasměrování návštěvníků webu na firemní infomail snažící se vyloudit kontaktní informace, aby je mohli oslovit obchodníci).

Nejen vzhled hraje

Profesionální uhlazenost však nemusí vždy garantovat seriózní web. Například některé vědecké instituce i firmy mají svůj web koncipovaný nepříliš atraktivně, spíše stroze, nicméně po proniknutí do jeho obsahu z něj lze vyčíst řadu zajímavých údajů. Vypovídá to spíše o tom, že pro daného provozovatele webu je důležitější obsah než forma. Ani u internetových stránek nelze dát jen na první pohled.

JOSEF VALIŠKA

časopis Technik