Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Reklamovat můžete služby i zájezd

Jen málokdy je dovolená s cestovní kanceláří naprosto ideální. Mnohdy jde jen o drobnosti, nad kterými mávnete rukou. Ve chvíli, kdy se změní hotel, nebo nedostáváte zaplacené služby, je dobré znát svá práva.

6.4.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Eva Kořínková

Zájezd je zboží jako každé jiné, za své peníze očekáváte předem dohodnuté služby. Pokud je nedostanete, můžete zájezd reklamovat. Jak ale prosadit svou a dokázat, že zájezd neproběhl tak, jak bylo ujednáno v cestovní smlouvě?

Reklamace se může týkat takřka všeho, co podle vás neodpovídá sjednaným podmínkám. Asi nejčastějším problémem je výměna objednaného hotelu za jiný, protože ten původní je už plný.

S tím souvisí i větší vzdálenost hotelu od pláže nebo to, že místo písečné pláže jsou ve vašem dosahu jen samé oblázkové. Dalším důvodem ke stížnostem může být například stravování odlišné od toho, které popisovala smlouva.

Ozvěte se hned

Když už se stane, že v průběhu dovolené nejste s něčím spokojeni, nenechávejte si stížnosti domů. Obraťte se s nimi na svého delegáta a požadujte nápravu. Jestliže nemá cestovní kancelář v místě vašeho pobytu žádného zástupce, spojte se telefonicky přímo s ní.

Vysvětlete, co se vám nelíbí, a že je to podle vás v rozporu se sjednanou cestovní smlouvou.

V případě, že vám cestovní kancelář nemůže ihned zjednat nápravu, nebo se s vámi o vaší stížnosti dokonce odmítne bavit, budete muset s reklamací počkat až do návratu domů. Ještě na dovolené ale sepište s delegátem nebo zástupcem cestovní kanceláře reklamační protokol.

Bude se vám hodit při dokazování rozporů s cestovní smlouvou. Nechte si potvrdit vše, co není v souladu s dohodnutými podmínkami, a pokud je to možné, zdokumentujte to například fotoaparátem, či svědeckými výpověďmi.

Pošlete jen kopii

Po návratu z dovolené máte na reklamaci zákonnou lhůtu 90 dní. Podat ji můžete u organizátora zájezdu, tedy cestovní kanceláře, případně i u svého prodejce, cestovní agentury.

Nejjistější je poslat reklamaci spolu s kopií reklamačního protokolu a případnými důkazy doporučeným dopisem. Dokumenty můžete také předat osobně přímo cestovní kanceláři. V tom případě si převzetí reklamace a dokumentů nechte písemně potvrdit.

Cestovní kancelář musí reklamaci vyřídit do 30 dní, za vyřízení se ale počítá i zamítnutí reklamace. Pokud s výsledkem reklamace nebudete spokojeni, nezbývá než se obrátit na soud. Ten vás ovšem bude stát čas, peníze a nervy. Peníze navíc dostanete zpět jen v případě, že spor vyhrajete. Právě proto je výhodné cestovní smlouvu konzultovat s právníkem před jejím podpisem.

Co můžete reklamovat a co už ne?

* Než svou energii vložíte do reklamace, měli byste vědět, co reklamovat můžete a co už vám cestovní kancelář kompenzovat nemusí. Záleží především na tom, co jste podepsali v cestovní smlouvě. Cestovní kanceláře se v ní někdy snaží zbavit odpovědnosti za své subdodavatele. Takové jednání je ale často nezákonné, proto byste měli podobné pasáže konzultovat s právníkem ještě před podpisem smlouvy.

* Budete-li se například domáhat odškodnění za zpožděný let, kvůli kterému jste přišli o jedno dopoledne na pláži, cestovní kancelář vám pravděpodobně nevyhoví. Kamila Chourová z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) k tomu podotýká: „Za přepravu je zodpovědná letecká společnost, zpoždění stejně jako například ztrátu zavazadla během letu tedy nelze reklamovat u cestovní kanceláře.“

* Uspějete naopak se stížností, že jste kvůli plnému hotelu byli přesunuti do jiného a ocitli jste se tak od pláže o kilometr dál než bylo domluveno ve smlouvě. Podobně můžete reklamovat nižší kvalitu ubytování a stravování.

ZDENKA BUREŠOVÁ

6.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Setkání studentů s prezidentskými kandidáty
16

Respektovali byste premiéra? Studenti se ptali adeptů o prezidentský post

Jiří Menzel.
8

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Kandidáti odsoudili útok na děti z Teplic. Být táta, nařežu vám, řekl Topolánek

/VIDEO/ Jasný vzkaz vyslali uchazeči o Hrad těm, kdo se ohavně strefovali do prvňáčků ZŠ Plynárenská v Teplicích. „Kdybych byl táta, tak vám nařežu,“ řekl v debatě Deníku Mirek Topolánek.

Primátorská rezidence skrývá luxusní prostory. Žil zde však jen jeden primátor

Rezidence primátora hlavního města Praha vznikla v nové budově Ústřední knihovny ve 20. letech minulého století. Kromě jednoho primátora, Karla Baxy, ji však všichni ostatní primátoři užívali pouze jako reprezentační prostory. Secesní a art deco interiér rezidence bude ve středu hostit hejtmanské setkání s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Mluvit se bude o plnění koaličního programu pražské vlády, dopravě a kompetenci hlavního města v porovnání s městskými částmi. 

Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, shodli se odborníci

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, kteří od škol očekávají klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci v diskuzi na dnešní konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tématika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. 

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Herec Sacha Baron Cohen, představitel hlavní role ve filmu Borat, se nabídl zaplatit pokutu za české turisty, které minulý týden v Kazachstánu zadržela místní policie. Vadilo jí, že se na náměstí v Astaně chtěli vyfotit v boratovských plavkách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT