Po zániku menších prodejen se zdá, že v Česku přišly na řadu už také některé supermarkety, a to především pokud jde o menší města. Není ostatně divu, nezaměstnanost roste, řada lidí šetří, a tak se do úzkých mohou dostat i obchody, které mají tradici a o kterých to původně nikdo nepředpokládal. Supermarkety na maloměstě ovšem rozhodně nekončí, spíše se postupně stěhují do menších prostor.

I když existuje řada důvodů, proč obchodní řetězce zavírají některé obchody v menších městech, hlavní příčina je ekonomická. „Stěžejní roli hraje fakt, zda prodejna je či není prodělečná. Některé supermarkety navíc využívaly pronajaté prostory samoobsluh, vybudovaných původně za socialismu občany svépomocí v akci Z. Když jim tento pronájem vypršel, ukončily činnost,“ říká k tomu šéfredaktorka odborného měsíčníku Moderní obchod Eva Klánová.

Supermarkety, jako je například Tesco, se tedy k odchodu z menších měst s přibližně deseti tisíci obyvateli nechystají. Velikost jejich prodejen se ovšem v řadě případů zmenšuje. Tento trend je zatím zřejmý hlavně v Praze a velkých městech, kde také stále častěji narazíte na prodejny Tesco Express. Podobně postupuje například také Interspar s prodejnami Spar.

Jiný sortiment, jiná délka provozní doby

Ve velkých městech vznikly již desítky prodejen Tesco Express, které by se mohly postupně rozšířit i do menších měst. Velmi často je najdeme v místech, kde není možné zaparkovat auto a zákazník tak musí do prodejny dojít pěšky. Jsou to obchody, které mají obvykle plochu kolem 100 metrů čtverečních. Nabízejí také poněkud jiný sortiment zboží, než najdeme v klasických obchodních domech Tesco – jsou to především nejdůležitější potraviny a další základní potřeby. Mají také, jak připomíná Eva Klánová, otevřeno o něco déle.

Velkou expanzi ovšem plánuje i maloobchodní řetězec Žabka, který nenabízí pouze základní zboží, ale také převod peněz na účet, placení složenek, dobíjení předplacených karet nebo možnost vybrat hotovost u pokladny, současně s placením kartou.

Ve městech, která mají alespoň pět tisíc obyvatel, se přitom podle Evy Klánové vyplatí ještě zakládat i diskontní obchody. V obcích pak často působí Jednota Coop. Některé malé samoobsluhy ovšem krachují a prodejny mnohdy končí v rukou vietnamských obchodníků, kteří jsou schopni pracovat s nižšími náklady. V městečku či obci potom získávají monopolní postavení. Nejen ve velkých, ale také v řadě menších měst se vyplatí provozovat specializované obchody.

V těch menších totiž hrají velkou roli dobré sousedské vztahy a příjemný pocit, že občan nakupuje u přítele či známého. „Pokud má městečko nebo obec alespoň tisíc obyvatel, specializovaná prodejna zeleniny či řeznictví se může uživit,“ míní Eva Klánová.

Internet bere obchodům tržby

Stále větší konkurenci ovšem představuje internet, což platí především o prodeji výpočetní techniky a domácích spotřebičů. Důležitou roli hraje nižší cena a často i širší sortiment – ale rovněž fakt, že řada zákazníků internetových obchodů si již ověřila, že jde zpravidla o seriózní formu prodeje. Nakupování přes internet může být zajímavé i pro obyvatele v relativně nepřístupných oblastech, kde žádné prodejny neexistují.

Roli ovšem hraje vzdělání a věk zákazníka. Tuto možnost využívají totiž hlavně mladší lidé, kteří rádi experimentují a preferují nákup z pohodlí domova. V budoucnu to však může být zajímavá forma nákupů i pro starší občany, kteří se přestanou bát internetu.

František Mašek