Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Změna trendu: velcí obchodníci odcházejí z menších měst

Velké obchodní společnosti mění strategii. Ještě loni na podzim expandovaly do menších měst, nyní se ovšem opět vracejí do sídelních celků nad 50 tisíc obyvatel. Jak se tento vývoj dotkne zákazníků?

15.9.2009
SDÍLEJ:

Nákupní centrum Olympia.Foto: archiv DENÍKU

Dopad finanční krize je ve větších městech méně citelný než v menších, takže tržby tolik neklesají. Tento poznatek vyplývá z letošní analýzy realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

„Ještě před několika měsíci byl trend ve výstavbě nákupních parků hnán kupředu poměrně silnou poptávkou nájemců. Mnozí investoři tudíž začali s plánováním výstavby v menších oblastních centrech o velikosti 10 až 20 tisíc obyvatel. Mezi takové dobře fungující projektů lze zařadit například nákupní parky v Hranicích na Moravě, Rakovníku, Českém Krumlově nebo Neratovicích,“ říká Jiří Kristek ze zmíněné společnosti.

Skromnější záměry

Řada obchodních společností, jako jsou Humanic, Reno, Breno, DM Drogerie, Mountfield, Baťa a další, zredukovala letošní plány expanze a zachovává pouze projekty ve větších měst nad 50 tisíc obyvatel. Pokud již v menším městě byla zahájena výstavba obchodního parku či maloobchodního centra, mají místní obchodníci lepší šanci na získání nových výhodných prostor, protože investor chce vložené prostředky získat zpět co nejrychleji.

Nájemné bez logiky

Výše nájemného jak v nových prostorách, tak ve starších prodejnách v městských nebo i soukromých domech je velmi rozdílná. Řídí se polohou prodejny, dopravní dostupností, poptávkou (kolik obchodníků má zájem o dané místo) i řadou dalších faktorů. V konečné výši nájemného však lze logiku najít jen stěží.

Například menší obchod v centru Karlových Varů pronajímá tamní magistrát za 5000 Kč na metr čtvereční ročně. Naproti tomu obchůdek s vínem v Dlouhé ulici na exponovaném pražském Starém Městě, tedy v historickém a turisty obléhaném centru české metropole, pronajala městská část Praha 1 paradoxně jen za 1700 Kč/m² ročně.

Tvorba cen bez zákonitostí?

Ještě vstřícnější byla Praha 1 vůči oblíbené kavárně Louvre na Národní třídě, která platí jen 1015 Kč/m² ročně. Městská část Praha 2 požaduje za prodejnu v Korunní ulici na Vinohradech až 2500 Kč/m² ročně. Například zlatnictví v centru Jihlavy platí za čtvereční metr ročně 7940 korun. V centru Třebíče za obchod na Karlově náměstí se platí 2000 Kč/m², na okraji města na Okružní ulici však jen 200 Kč/m² ročně. A třeba v Havlíčkově Brodě se obvyklé nájemné pohybuje od 2500 po 350 korun za čtvereční metr ročně.

V nejdražších lokalitách je nájemné několikanásobně vyšší. Na pražském Zlatém kříži, v ulicích Pařížské či Na Příkopě dosahuje až 55 tisíc korun za metr čtvereční ročně. V Brně, kolem Masarykovy ulice, se nájemné pohybuje v rozmezí 10 až 20 tisíc korun, na ostravském Masarykově a Jiráskově náměstí dosahuje výše 12 tisíc korun ročně a v Plzni kolem náměstí Republiky či Americké třídy je běžné kolem devíti tisíc korun ročně.

Rozsah výstavby klesá

S poklesem zájmu velkých obchodníků o expanzi klesá rovněž rozsah nové výstavby obchodních prostor. Podle realitní poradenské společnosti DTZ vloni na podzim investiční společnosti plánovaly, že letos postaví obchodní parky s celkovou plochou 390 000 čtverečních metrů. Skutečnost je jiná, očekává se výstavba 130 000 čtverečních metrů.

To odpovídá loňskému vývoji, kdy v obchodních parcích přibylo 125 tisíc čtverečních metrů prodejních ploch. Celková plocha nákupních parků v České republice dosahuje v současnosti kolem 830 000 metrů čtverečních.

Nákupní plocha podle krajů

Největší koncentrace nákupních parků na tisíc obyvatel je v Ústeckém, Olomouckém a Moravskoslezském kraji, kde tato hodnota přesahuje 80 m² nákupní plochy na tisíc obyvatel. Naopak nejmenší koncentrace nákupních parků (pod 40 metrů čtverečních nákupní plochy na tisíc obyvatel) je ve Středočeském kraji, Pardubickém kraji a v kraji Vysočina.

Co možná nevíte

Samostatně stojící jednotka – prodejna o velikosti cca tisíc metrů čtverečních a více, jejíž součástí je vždy parkoviště. Tyto prodejny jsou většinou situovány na okrajích měst, v místech s dobrým dopravním spojením. Příkladem může být Bauhaus v Praze 4-Pankráci nebo OBI v Brně­Komíně.

Nákupní park – zahrnuje tři či více obchodních jednotek v rámci jednoho objektu s celkovou plochou asi pět tisíc metrů čtverečních a více. Parkoviště sdílejí všichni obchodníci. Klasickým objektem tohoto druhu je například Avion na Zličíně nebo Retail Park Tesco v Hradci Králové.

Klastr – skupina alespoň tří samostatně stojících jednotek, umístěných v blízkosti. Každá z nich může mít odlišného majitele. Jako příklad lze uvést komerční zónu v Praze­ Čestlicích nebo v Praze­ Černém Mostě.

Milan Samek

15.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Miloš Zeman a Andrej Babiš
2 9

Skeptické Česko a proevropské Slovensko, píší o nás ve světě

Nový adrenalinový rekord: 245 odvážlivců skočilo z mostu

/VIDEO/ Nový světový rekord v kategorii "hromadné skákání z mostu" dnes pokořili odvážlivci v brazilském Sao Paulu. V jeden okamžik seskočilo z mostu metodou bungee jumping 245 vyznavačů adrenalinu.

Politolog Zdeněk Zbořil předpokládá rozpad okamurovců

Co voliči volbami v Ústeckém kraji vzkázali politikům? Politolog Zdeněk Zbořil k drtivému vítězství hnutí ANO uvedl, že z výsledků voleb z Ústeckého kraje, podobně jako v celé ČR, cítí touhu občanů po zázraku.

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

V minulosti chodíval někdejší středočeský hejtman David Rath do jednací síně oholen, v pondělí se v budově Krajského soudu v Praze objevil s vousatou tváří – jinak se ale příliš mnoho nezměnilo.

Psi na politických jednáních? Macronův mazlíček se vymočil v Elysejském paláci

/VIDEO/ Pokud na politická jednání s sebou berete své mazlíčky, může dojít k trapným okamžikům. Vyprávět by o tom mohl francouzský prezident Emmanuel Macron. Jeho labrador Nemo se vymočil u krbu právě během politického jednání. Prezident se snažil působit profesionálně a záležitost přejít s úsměvem.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT