Co odpovědět, když je vašemu potomkovi teprve pět let. „Má mé dítě už umět anglicky? A jak je to se čtením a psaním? Už jsme také prošvihli ten ,nejvhodnější čas‘ začít?“ napsala nám do redakce čtenářka Monika Rákošová z Vizovic.
Kdy je pro dítě ten nejvhodnější čas vyměnit hračky za učebnice? Názory odborníků se různí. Na jedné straně existují vědecké výzkumy, které doporučují naučit se do šesti let alespoň padesát cizích slovíček. V opozici k nim stojí zástupy pedagogů a psychologů, kteří tvrdí, že brzké učení cizího jazyka může mít neblahý vliv na vývoj mateřštiny.
Mezi ty, kteří předškolní jazykové vzdělávání považují dokonce za velmi nevhodné, patří například logopedka Mgr. Jana Kužílková: „To, že by angličtina mohla někomu vyloženě ublížit, netvrdím, ale některým dětem ji vůbec nedoporučuji. To jsou například děti se sluchovými problémy, s problémy přizpůsobit se, anebo ty, které se potýkají s vývojovou dysfázií nebo s koktavostí…“
U dětí předškolního věku často nemusí být například vývojová porucha řeči zjevná a angličtina za pár stovek korun měsíčně se mnohým současným rodičům zdá být tou nejlepší volbou.
Angličtina je v kurzu
To, že angličtina je stále v kurzu, se projevuje nejenom na rostoucím zájmu specializované školky s výukou jazyků, ale potvrzují to také ředitelé všech námi oslovených mateřských škol. Jednotlivé školky kromě běžného programu nabízejí různé placené kroužky a tím nejoblíbenějším je právě angličtina.
„Největší zájem je v letošním školním roce samozřejmě o angličtinu a na druhém místě o různé druhy sportů,“ potvrzuje Jaroslava Vebrová, ředitelka agentury Fialka. „Domnívám se, že angličtina není pro děti do čtyř let příliš vhodná. Ti nejmenší potřebují rozvíjet úplně jiné věci,“ říká pedagožka.
Na obranu proti negativnímu vlivu předškolní výuky jazyků hovoří fakt, že školkou roku 2006 se stala pražská mateřská škola Kindergarten. Chodí sem děti ve věku od dvou do šesti let a celé dopoledne neslyší nic jiného než angličtinu z úst rodilých mluvčích. A děti to kupodivu baví. „Neposkytujeme ovšem záruku na to, že naše děti mají s angličtinou vystaráno na celý život. Jazyk se musí udržovat,“ říká ředitel Tomáš Hřebík.
Je však nutné aby dítě při nástupu do základní školy umělo anglicky, když jejich rodiče se s cizím jazykem setkali poprvé v deseti letech? Právě proto, že pro mnohé rodiče není znalost cizího jazyka samozřejmostí chtějí, aby jejich potomci nikdy „jazykový dluh“ nepoznali.
„Rodičovské ambice by nikdy neměly převážit nad zájmem dítěte. To platí nejen pro angličtinu, ale i pro sporty nebo hraní na hudební nástroj,“ říká Iva Málková, ředitelka soukromé základní školy v Praze.
Než se přikloníte k jednomu z táborů odpůrců či příznivců současné jazykové módy sedněte si nejdřív se svým potomkem a promluvte si, co ho baví. Vaše dítě nemusí umět číst nebo psát a anglická slovíčka ještě před vstupem na základní školu. Když ale bude chtít, nebrzděte ho. Každé dítě je osobnost a má na určitou dovednost svůj čas. Když ho budete nutit, spíše se zablokuje a získá ke škole do budoucna.