Jednou z příčin nespavosti je špatná spánková hygiena, nesprávné návyky bránící usnutí a „neodbytné“ myšlenky provázející nespavost. A mnohdy jen subjektivní pocit, že nemůžete zabrat.

Při léčbě tohoto typu nespavosti se uplatňuje metoda psychoterapie – takzvaná kognitivně behaviorální terapie. Jejím cílem je nejprve odstranit myšlenky provázející nespavost a způsobující problémy s usínáním. Druhá – behaviorální část terapie se zaměřuje na chování daného jedince, které zhoršuje usínání a kvalitu spánku.

Rychlost usínání a kvalitu spánku přitom může ovlivnit například spánkový prostor, intenzita činnosti, kterou člověk před spaním dělává, ale i některé druhy jídel, nevhodné nápoje a podobně.

Pokud člověk všechny doporučené neřesti odbourá a metoda spánkové hygieny stejně nezabere, může lékař doporučit jinou léčbu:

„Například metodu spánkového tlaku, kdy lékař pacientovi dovolí spát jen několik hodin denně a postupně zvyšuje dávky podle toho, jak je pacient unavený,“ říká Ján Praško z Psychiatrické kliniky v Olomouci. Z dlouhodobého hlediska podle něj nespavost začne být problémem, až když začne narušovat kvalitu života.