Jednou z nejdůležitějších potřeb do školy, zejména pro prvňáčky, je školní pero. Podle speciální psycholožky Světlany Drábové je až třetina problémů s učením způsobena tím, že dítě neumí správně držet tužku, a tudíž i hůře a pomaleji píše.

„Na správné držení psacího náčiní je nutné se zaměřit hned, když dítě začíná malovat a kreslit, tedy obvykle mezi druhým a čtvrtým rokem života,“ říká Světlana Drábová. A apeluje na rodiče:

„Velkou měrou se podílí i napodobování okolí, úchop rodiče, sourozence, učitele, kamaráda. Jestliže má prvňáček zafixovaný nesprávný úchop, je jeho náprava již podstatně náročnější.“ Na správném držení tužky se podle ní podílí i výběr psacího náčiní. Těm nejmenším dětem je vhodné nabízet psací potřeby, které mají trojúhelníkový tvar, a podněcují tak k lepšímu úchopu.

Pro úplně nejmenší děti existují speciální gumové násadky na pastelky, které mají upravené plošky tak, aby na tužce dětské prsty správně seděly. Dítě se pomocí nich naučí správný úchop ještě dřív, než jde do první třídy. V dostání jsou ve větších papírnictvích.

Pero vybírejte společně

Ve škole již děti nemusí psát plnicím perem, které dělá kaňky, nebo s takzvaným „čínským perem“, které se dětem špatně drží, protože klouže. Na trhu už je dostatek psacích per ergonomického tvaru s protiskluzovou úpravou vhodnou jak pro praváky, tak i pro leváky. Některá výrobce dokonce obohatil ještě voňavým inkoustem, ze sešitu tak děti po jeho zaschnutí mohou cítit třeba borůvky nebo maliny.

Rodiče a dítě by měli vhodné pero vybírat společně. Mělo by být praktické – jinými slovy příjemně padnout do ruky a mít měkkou zónu úchopu, která podporuje uvolněné držení. Neméně důležité je to, aby se dítěti líbilo. Oblíbené pero ho motivuje k psaní.

Pokud si všimnete, že váš potomek nedrží pero dobře nebo má potíže s psaním, nezoufejte, může se to odnaučit. Pro předškoláky i školáky jsou organizovány kurzy nápravy grafomotorických obtíží, kde se svých potíží pod vedením odborníků zbaví. Jedná se v podstatě o rehabilitační cvičení pro uvolnění ruky, odstranění špatného křečovitého držení psacího náčiní a přílišného tlaku na podložku.

V kurzu učí psát znovu

Dítě jej absolvuje v průběhu několika měsíců a do kurzu s ním přitom chodí jeho rodič. „Dítě nejprve uvolňuje velké klouby ruky, na papíru velkého formátu obtahuje různé tvary – od jednodušších přechází později ke složitějším grafickým prvkům. Ruku má přitom nataženou, a pohyb tak vychází z celé paže,“ popisuje kurzy, které sama také vede Světlana Drábová.

Poté následuje nácvik kreslení motivů vsedě. Používají se různé psací materiály – houba, špejle s vatou a tuší, progresso, trojhranné pastelky, tužky či pero. Po zvládnutí tvarů na velkém formátu a uvolnění velkých svalů ruky začíná dítě znovu fixovat správné držení tužky a učí se kreslit či psát jednotlivá písmena.