Proč jste občanské sdružení La Sophia založila?

Protože chci dětem z dětských domovů a ze sociálně znevýhodněných rodin umožnit, aby mohly rozvíjet svůj hudební talent. Jsou to děti, které původně ani nepomyslely na to, že by mohly vstoupit do podobného projektu.

Když se to stalo, jsou obrovsky překvapeny, že dostaly šanci. My jsme s nimi začali pracovat a dokázali jsme, že to přináší výsledky.

Všichni v areálu zahrady zámku v Dolních Beřkovicích viděli, jak jsou na pódiu jistější a jistější. A nesmírně potěšené, že diváci jsou na jejich výkony skutečně zvědaví. Děti tu zažily velký úspěch. Je vidět, že publikum u nás je vzdělané – když někdo umí, ačkoli je neznámý, tak ho odmění potleskem a uznáním.

Co vlastně La Sophia znamená?

La Sophia znamená řecky moudrost, vzdělanost, um a umění. Ten název jsem pro naši nadaci zvolila, protože talent sám nic neznamená. Člověk musí být vzdělán, aby dokázal nasměrovat sám sebe tak, aby jeho talent opravdu vynikl.

Na druhém ročníku Hudebního festivalu La Sophia se představilo šest nejúspěšnějších finalistů projektu Talent La Sophia. Dva vítěze odměníte studijním jazykovým pobytem v zahraničí. Co nabídnete ostatním?

Všichni s námi vystoupili na dvou koncertech v kostele sv. Jana Křtitele a počítáme s nimi i do dalších projektů. Mým snem je pospojovat talentované děti a zdokonalovat je.

Zatím, než zrenovujeme zámek v Dolních Beřkovicích – na což sháníme peníze i z evropských fondů – a otevřeme zde Konzervatoř European Music College, tak pro talentované děti budeme organizovat koncerty. A to takové, jaké posluchači za normálních okolností neslyší. To znamená koncerty výjimečné. Jde jenom o to, abychom na to získali dost peněz.

Rodina Thurn Taxisů vám pronajala zámek v Dolních Beřkovicích na padesát let. Až bude evropská konzervatoř hotová, neskončíte tu jako ředitelka?

Nestrašte mě! Ne, ředitel musí být velmi schopným manažerem a k tomu i dobrým psychologem. Musí zvládnout jak pedagogický sbor, tak i talentované žáky. Já mám v hlavě velmi konkrétní představu, jak bude evropská konzervatoř vyhlížet. Čtyři hodiny jsme seděli s architekty a dohadovali se, jakou podobu by měly dostat studovny, jakou zkušebny, jakou ubytovací kapacity.

Díky tomu, že mám za sebou studium na dvou konzervatořích, tak vím, co mi na nich vadilo. A chci, aby v Dolních Beřkovicích dětem nevadilo vůbec nic a ony mohly pracovat na plné pecky. Vytvoříme zde takové prostředí, které bude garantem toho, aby nemohlo z úst ani jednoho talentovaného zaznít: „Já jsem nemohl, protože…“

V prvé fázi musíte sehnat nemalé peníze na rekonstrukci zámku, v té další pak granty na financování studia dětí… Ano, sháňka po penězích prostě nepřestane. Já vím, že to je úkol, který mě bude provázet po celý život. Jsem šťastná, že se mohu věnovat hraní a zpívání, ale to je velká náhoda a velké štěstí, že jsem byla v pravý okamžik na pravém místě. Ale La Sophia, to je můj život.

Budu nesmírně spokojená, když desítky talentovaných dětí budou dělat radost hudbou druhým doma i ve světě. Konzervatoř European Music College bude unikátní v tom, že vzdělá děti v mnoha žánrech – při studiu se stane základem klasická hudba, ale chybět nebude jazz, funky, soul, dokonce ani flamenco anebo folklor. A tohle všechno pohromadě dnes na mnoha hudebních školách nenajdete.

La Sophia

Na druhém ročníku Hudebního festivalu La Sophia v zahradě zámku v Dolních Beřkovicích zdarma vystoupili Janek Ledecký, David Koller,
Petr Muk, All X, Tereza Kerndlová, Heidi Janků, Petra Černocká anebo kubánská kapela Santy y su Marabu.

Po boku renomovaných umělců se představili vítězové projektu Talent La Sophia: Milan Horvát z Výchovného ústavu Kolín-Býchory, Štefan Pecha z Třince, Jiří Samek z Jablonce nad Nisou (kategorie 9–13 let), dále Simona Csányi z Dětského domova Pyšely, Jitka Matiová z Prahy a Kateřina Heráková z Dětského domova v Klánovicích (kategorie 14–18 let).

Šestnáctiletou Kateřinu Herákovou doprovázel na festivalu La Sophia Aleš Sládek z Dětského domova v Klánovicích: „Úspěch Kačky prožívám možná více než ona sama. Věřím, že jí nakopne k tomu, aby se zpívání i hře na klávesy věnovala ještě více.“ Kačka, která končí základní školu, se svěřila: „Přemýšlím o tom, že bych na Deylově konzervatoři pro zrakově postižené nejprve vystudovala obor ladič pian a pak i zpěv a klávesy.“

Otevřete konzervatoř nejen pedagogům, ale i žákům z jiných konců Evropy?

Prioritou bude samozřejmě vzdělávání dětí z Česka. Ale už dnes se Talentu La Sophie, který nadané vyhledává, hlásí děti ze Slovenska, Polska i Maďarska.

Nekrade vám La Sophia čas na vlastní profesionální prá­ci?

S další rolí mě oslovil Egon Kulhánek z Karlínského divadla, což byla moje domovská scéna, na níž jsem hrála v My Fair Lady, v Zasněžené romanci a v dalších inscenacích, a já letos musela odmítnout. Stejně tak i účinkování v Hallo Dolly na ostravské scéně. Naštěstí všichni vědí, že si nevymýšlím, že jsem opravdu neměla čas.

Letos na podzim ale už chci něco nového nazkoušet, protože zcela odběhnout od své profese se mi zatím nechce. Momentálně hraji na třech divadelních scénách – ve velkém muzikálu Čarodějky z Eastwicku, v Malovaném na skle v Divadle na Fidlovačce a s Vladimírem Dlouhým a Filipem Blažkem v činohře Pod jižním křížem. K tomu jsem na Slovensku točila seriál Ordinácia v ružovej záhrade. A nebylo lehké tohle všechno časově skloubit.

Mé zavazadlo na cestách, to nejsou střevíčky, trička, šaty, ale notebook. Jakmile skončím na jevišti, zapínám v hotelovém pokoji počítač. Celý tým La Sophia ví, že pracuji do dvou tří hodin do noci anebo od rána od sedmi hodin. La Sophia mi prostě prodloužila pracovní dobu.

Můžete si to dovolit i proto, že váš syn Matyáš je už dospělý kluk?

Ano, ale na druhé straně mám v týmu kolegyně, které mají malé děti. Všichni jsme rodiče na plný úvazek, ale vedle toho se maximálně věnujeme projektům občanské společnosti La Sophia.

Nadaci jsem vymyslela a najednou vidím, jak se můj sen realizuje. A to je krásný pocit. Ale taky vědomí a závazek, že je před námi ještě hrozně moc práce. Jednou jsem svým přátelům z legrace řekla, že pokud by mě v příštím životě něco podobného napadlo, tak ať vezmou kladivo a zatnou mi ho do hlavy…

Když ale vidím, kolik mých kolegů muzikantů a zpěváků přijede zdarma zahrát na náš festival, kolik diváků se v zámecké zahradě sejde a jaký úspěch zažijí na pódiu děti z dětských domovů, tak mám obrovskou radost a spoustu nové energie.

Vizitka Yvetty Blanarovičové



Yvetta Blanarovičová, rodačka z Bojnic u Prievidze, nejprve studovala na konzervatoři v Žilině hru na housle a operní zpěv. Poté přešla na hudebně dramatické oddělení pražské konzervatoře. Hudebně dramatický obor zde absolvovala v roce 1985.

Ve filmové pohádce Zdeňka Trošky Princezna ze mlejna zaujala rolí čertíka. V dalším filmu Zdeňka Trošky (O princezně Jasněnce a létajícím ševci) dostala roli čarodějnice.

Role Lízy v muzikálu My Fair Lady (Hudební divadlo Karlín) vynesla Yvettě cenu Thálie.

Yvetta procestovala Indonésii, navštívila Himálaje (a natočila o tom film). V Seville, Granadě a Barceloně pobývala, aby se zdokonalila ve španělštině.

Má syna Matyáše, kterému bude dvaadvacet let.