Když před více než deseti lety mobilní telefony začaly dobývat tuzemský trh, jejich první majitelé byli většinou bohatí podnikatelé. Dnes má mobil, a ne jeden, téměř každý.

V první třídě už ho má deset procent dětí. S narůstajícím věkem se počet mobilů ve třídě prudce zvyšuje. Na druhém stupni základní školy byste žáky bez telefonu spočítali na prstech jedné ruky.

Motivace rodičů pro koupi mobilního telefonu bývá stejná – snadnější kontakt s dítětem. Mnohdy ale zapomínají, že kontakt neznamená kontrolu.

Naopak – kontrola dítěte s mobilním telefonem je mnohem obtížnější. Potomek vám řekne, že je u kamaráda a učí se, nebo v dopravní zácpě a nemůže se dostat domů, přitom skutečnost může být úplně jiná. Dobré na tom je, že víte, že je zatím v pořádku.

Mobil provažte s kapesným

Tím ale podle odborníků dobré vlastnosti mobilů v dětských rukou téměř končí.

Posledním plusem pro koupi mobilu dítěti je podle Přemysla Součka, novináře, který problematiku dlouhodobě sleduje, že může naučit děti hospodařit s penězi.

„S předplacenou kartou dítě po každém hovoru nebo esemesce vidí, kolik peněz mu ještě zbývá. Provozní náklady však bývají vyšší, než u měsíčního paušálu. Nejsnadnější a nejvýchovnější zřejmě je svázat provoz mobilu s kapesným, ze kterého si dítě volání hradí,“ říká Přemysl Souček.

A dodává: „Placené vyzvánění či hry do mobilu by si dítě mělo určitě platit ze svých prostředků.“ Rodič však nesmí před koncem měsíce podlehnout dětskému naříkání, že nutně potřebuje kredit do mobilu. Jak to ale vyřešit, když chcete mít jistotu, že vám dítě v případě ohrožení může zavolat?

Design rozhoduje

Negativní stránky mobilů u dětí mnohdy převáží pozitiva. Mobil je dnes symbolem sociálního statusu. V dospělosti se vám pravděpodobně asi často nestane, že by se vám někdo posmíval, že máte starší typ mobilu nebo nemoderní design.

Děti však v těchto ohledech dovedou být kruté. Zejména na základní škole bývají děti kvůli svému vzhledu terčem posměchu. A mobil dnes dotváří vzhled a image náctiletých zrovna tak jako dříve jeansy z tuzexu. Mobil se tak snadno stane důvodem posměchu. Ale také nástrojem šikany. Dávno už totiž neslouží jen na telefonování nebo psaní sms. Děti se natáčejí na mobil v trapných situacích a pak dotyčného vydírají, že video zveřejní na internetu, když jim nedá peníze, nebo něco neudělá.

Terčem jsou i učitelé

A netýká se to jen dětí, žáci stejně tak vydírají už i učitele, které natočí při výuce a vybranou část, vytrženou z kontextu uveřejní například na www.youtube.com. Případně nějakou trapnou situaci vyprovokují a natočeným materiálem se pak baví. Není to tak dlouho, kdy například učiteli při hodině narazili jeho žáci na hlavu odpadkový koš, vše natočili a umístili na internet.

Nástup agresivity spojenou s rozvojem mobilních technologií potvrzují i v dětských krizových centrech, kde se problematikou šikany zabývají.

„Agrese se natáčením videí na mobil a uveřejňováním na internetu spíše stupňuje, protože se děti předhánějí a chtějí natočit ještě „zajímavější“ video. Čím vulgárnější, agresivnější, napínavější – tím je větší sledovanost videa,“ říká psycholožka z Dětského krizového centra, která si přeje zůstat v anonymitě.

A dodává: „Díky přístupnosti mobilů jsou na video natáčeni i učitelé. Nedochází však ke zkvalitnění výuky, spíše mohou byt tato videa používána jako důkaz proti učiteli, který je však vytržený z kontextu, čímž nemá informační ale spíše výhružnou hodnotu. Psychika učitele může být ještě více ve stresu jen diky možnosti, že by byl natočen.“

Psychické týrání

Mobil nahrává i takzvaným psychickým trýznitelům. Je to spíše záležitost větších dětí a mladistvých. Zažila to i patnáctiletá Kamila, žákyně deváté třídy ZŠ z Prahy: „Rozešla jsem se s klukem a on to neunesl. Pořád mi volal a sprostě nadával. Když jsem to nebrala tak mě prozváněl a psal hrubé sms.“
„Mobilní telefon se dá zneužívat lépe, než pevná linka. Vždy totiž přesně víte, kdo hovor nebo zprávu přijme,“ potvrzuje Přemysl Souček. „Na druhou stranu je snadná obrana – nepřijímat hovory z neznámých čísel a zprávy od neznámých uživatelů rovnou mazat. Otázkou zůstává, zda je něco takového v silách dítěte,“ uvažuje.

Mobil má v těchto případech ale další velkou výhodu oproti pevné lince. Pokud vás někdo jeho prostřednictvím obtěžuje, můžete jej jednoduše vypnout nebo změnit číslo. Omezíte tím jen svoje hovory a ne celé rodiny.

Telefon na školu v přírodě?

Rodiče také často nechápou, že dát dětem mobilní telefon s sebou na školu v přírodě nebo na letní tábor nemusí být nejšťastnější. „Vždycky rodičům doporučujeme, aby dětem mobilní telefon s sebou nedávali, nejen, že těm menším se více stýská, když si s rodiči volají, ale také se může lehce ztratit, rozbít a narušuje program a kolektiv vůbec. Poslechne ale jen málokdo,“ říká Helena Miklíková, učitelka na základní škole. „Můžeme jim tisíckrát říkat, že kdyby se něco stalo, můžou volat na telefon nám a že my jim také hned dáme zprávu, ale je to zbytečné. Zakázat mobily na škole v přírodě ale nemůžeme,“ posteskne si učitelka.

Nejen na škole v přírodě si děti vyměňují obrázky, videa a písničky. Máte–li doma teenagera s mobilem, asi byste byli hodně překvapení, co v jeho telefonu najdete. V každé třídě se totiž najde někdo, kdo má v telefonu pornografii, rasistická či násilnická videa.

Všichni námi oslovení odborníci se shodují, že mobilní telefon do školy nepatří. Výuku ruší, je předmětem sporů a může být nástrojem šikany. Na druhou stranu umožní snadnější kontakt rodičů s dítětem. V době, které vládnout informační technologie a přenos dat se stává stále jednodušší je nesmysl dítěti mobil od určitého věku zakazovat. Dítě, které mobil vlastní by si ale mělo s rodičem povídat o tom, k čemu ho používá. Stejně jako u mnoha dalších věcí i u mobilu platí – dobrý sluha, ale zlý pán.

Výhody mobilu:

  • Máte kontakt s dítětem.
  • Dítě se díky němu může naučit zacházet s penězi.
  • Dítě může v případě potřeby zavolat tísňovou linku.

Nevýhody mobilu:

  • Může být předmětem a nástrojem šikany.
  • Jeho prostřednictvím se může šířit nevhodný obsah.