Děti, které snídají, se lépe soustředí, jsou kreativnější a fyzicky odolnější. Výzkumy odhalily jednu z možných příčin toho, proč to některým dětem jde ve škole lépe a jiným hůře. Souvislost mezi pravidelným snídáním a pozorností ve škole potvrdil výzkum Tuftské univerzity v Medfordu ve Spojených státech. Podle vědců má pravidelné snídání vliv na dlouhodobou i krátkodobou paměť, na logické myšlení, ale i na řešení aritmetických úkolů.

I když člověk v noci spí a nehýbe se, tělo spotřebová energii. Tu potřebuje ráno doplnit. Pokud se tak nestane, nemá tělo z čeho brát a děti jsou ve škole častěji unavené, nesoustředěné a neposedné.

Podle zmiňované studie má například ranní přísun glukózy pozitivní vliv na myšlenkové pochody, protože glukóza je základem mnoha mozkových funkcí.

V Evropě stále stoupá počet dospělých i dětí s nadváhou. Nadbytečné kilogramy mají hlavně děti z Itálie, Malty a Španělska. Je zajímavé, že země jako Německo nebo Česká republika, jejichž tradiční kuchyně nemá příliš dobrou pověst, patří mezi státy, které mají ve své populaci nejméně dětí s nadváhou.

O souvislosti mezi nadváhou a nepravidelným stravováním hovoří odborníci již mnoho let. Potvrzena byla již také souvislost mezi nadváhou a absencí pravidelných snídaní.

Odborníci varují, že je chybou domnívat se, že vynecháváním snídaně člověk sní méně jídla, přijme méně kalorií a tudíž pak na váze nepřibývá.
Opak je pravdou. Děti i dospělí, kteří dopoledne hladoví, se potřebují více najíst odpoledne a večer. Toto jídlo se pak ve větší míře ukládá do tukových zásob.

Jděte dětem příkladem

Ne každý však má na jídlo po ránu chuť nebo nemá dostatek času. Rodiče by ale měli jít svým dětem příkladem, překonat se, a děti k snídání motivovat.

„Děti ovšem nenuťte, aby si nevypěstovaly k snídáni odpor,“ upozorňuje Jitka Tomešová z Poradenského centra Výživa dětí. Začněte třeba samotným kakaem, jogurtem, kouskem rohlíku. Postupně se mohou porce zvyšovat.

Ideální snídaně by měla představovat 20 až 25 procent z celkového denního energetického příjmu, což je téměř dvojnásobek hodnoty doporučené pro večeři.

Nepodaří-li se dítě ke snídání přemluvit, dávejte mu dvě dopolední svačiny. „Jednu ať si sní po příchodu do školy, před vyučováním, a druhou o hlavní přestávce,“ doporučuje Jitka Tomešová.

Hemenex se neujal

Lupínky s mlékem, toasty z bílého chleba či nutella, to vše jsou pochoutky, které v Česku zdomácněly. Odborníci si pochvalují, že se naštěstí příliš nerozšířilo ranní pochutnávání na jídlu typu hemenex nebo na palačinkách.

Správná snídaně by měla být co do složení pestrá, sytá, ovšem netučná. K hrnku bylinkového, ovocného, zeleného nebo velmi slabého černého čaje, naředěného džusu či mléka je doporučováno nabídnout dítěti sklenici vody, aby se po dlouhé noci pořádně zavodnilo.

Vhodné je nahradit bílé pečivo celozrnným, namazaným nejlépe rostlinným tukem a ozdobeným zeleninou. Je lepší vybrat mléčné výrobky s nižším obsahem tuku, zdravější než sýry tavené jsou plátkové. Na stole by při snídani neměl chybět malý kousek ovoce, který si váš potomek může vzít s sebou na cestu do školky či školy.

Jak zdravě snídat:

  • černý čaj: slabý, silný odvodňuje a dráždí žaludek
  • bylinkový čaj: s léčebnými účinky pouze v době nemoci
  • džus: pouze zředěný
  • minerální vody: zřídka
  • tuky: rostlinné
  • pečivo: celozrnné
  • mléčné výrobky: nízkotučné