Už dávno není, co bývala kdysi. Každý pátek sem pořádají nájezdy Poláci a vozí si vlastní alkohol. Pořádný koncert tady nebyl, ani nepamatuji.

To jsou věty, které zaznívají z úst mnoha Ostravanů v souvislosti se Stodolní ulicí. Zájem vrátit ulici zábavy její původní lesk mají nejen provozovatelé barů a restaurací, ale také město a centrální obvod. Každý však má na věc trochu jiný pohled.

Zatímco Moravská Ostrava a Přívoz loni omezila provoz venkovních zahrádek pouze do desíti večer kvůli bezpečnosti, město ji teď schválením nového tržního řádu opět prodloužilo. Také kvůli bezpečnosti.

Zahrádky uzavřeny

„Tím, že byly zahrádky zavřeny, se nic nezměnilo. Naopak. Akorát byli lidé naštvaní a stejně posedávali s láhvemi venku. To působilo ještě hůř," vysvětlil postoj města náměstek Dalibor Madej. Dodal, že si dokáže představit, že by například při vstupu do Stodolní lidé prošli kontrolou, jako když jdou třeba na koncert. „Hned by bylo jasné, zda u sebe nemají nějakou zbraň," podotkl Madej. Místostarosta centrálního obvodu Dalibor Mouka však míní, že na tato opatření by se jen těžko hledaly finance. „Jen úklid Stodolní nás vyjde na milion ročně," vypočítal. Stejně jako město i on si podle svých slov přeje, aby se do Stodolní vrátil život.

„Není to tak jednoduché, jak si možná město myslí. Je skutečně potřeba něco dělat s bezpečnostní situací. Ta je opravdu katastrofální a je to pro nás priorita," zmínil Mouka. Jeho slova potvrzují i provozovatelé podniků ve Stodolní. Za úbytek hostů a špatné renomé podle nich může právě zvýšená kriminalita.

Posílení policejních hlídek

„Máme pocit, že je to stále horší. Někteří ze stálých návštěvníků k nám přestali chodit, nebo se objevují jen zřídka. Když se jich ptáme, co se stalo, jen pokrčí rameny a řeknou, že v této oblasti mají strach parkovat," řekl nedávno Deníku spolumajitel restaurace Moravská chalupa Ivan Pokorný.

Nejen Stodolní, ale také přilehlé ulice pravidelně kontrolují policisté i městští strážníci. Jen ti tady podle slov své mluvčí Vladimíry Zychové řeší desítky přestupků. „V únoru strážníci řešili v této lokalitě pětačtyřicet přestupků. Zhruba polovina se týkala dopravy, zbytek pak veřejného pořádku," uvedla mluvčí strážníků.

Jedinou možnost, jak ve Stodolní zvýšit bezpečnost, vidí místostarosta centrálního obvodu v posílení policejních hlídek.

„Hlídky by měly ulici i její okolí neustále monitorovat," řekl Mouka s tím, že je také potřeba, aby obvod, město, bezpečnostní složky a také provozovatelé podniků spolupracovali. „S každým klubem uzavíráme individuální dohody. I ony by měly mít zájem na to, aby se situace zlepšila," uzavřel Mouka.

K TÉMATU: Novým podchodem budou jezdit pouze záchranky

Až pět minut. Tolik by měl záchranářům ušetřit nový podjezd pod vlakovou zastávkou Ostrava-Stodolní, jehož realizace se plánuje už za měsíc. Bude napojen na křižovatku ulic Stodolní a Porážkovy a vjezd z druhé strany bude hned naproti výjezdovému stanovišti budovy Integrovaného záchranného systému. 

S tímto rozšířením se počítalo už při původní stavbě podchodu pod železniční stanicí a byla tomu přizpůsobena i rozlehlost a výška prostor. Změny by se měla dočkat i dlažba, která trápí stovky Ostravanů, spěchajících na vlak. Hlavně v zimních měsících totiž nebezpečně klouže. Tisková mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská vysvětlila, že podchod nebude nijak dělen na pěší a jízdní část. 

„Pochozí vrstva bude provedena z kamenné dlažby s drsným povrchem a se žlábky pro odtok vody šikmo dolů ke stěně. Budou mít barvu co možná nejvíce podobnou stávajícímu podchodu," popsala mluvčí magistrátu a dodala, že za bezpečnost chodců budou zodpovídat hlavně řidiči záchranných složek. „Obsahem realizace nejsou žádné zábrany proti vjezdu do podchodu, ale pouze osazení značky Zákaz vjezdu," upřesnila Vojkovská.

Civilní vozy tak zkratkou do ulice Stodolní a prodloužené Porážkové nebudou moci projíždět. Jinou cestu si budou muset najít i hasičské vozy. Ty se totiž do podjezdu nevejdou. 
Další novinkou budou i vytápěné dlaždice, které mají zabraňovat hromadění sněhu. Nová vjezdová rampa totiž nebude zastřešena. „K tomu budou použity topné kabely, které budou uloženy deset centimetrů pod povrchem podjezdu. Po signálu z čidla se spustí, roztopí sníh a zase se vypnou. Teplotu povrchu prohřejí jen lehce nad bod mrazu," vysvětlila tisková mluvčí. Zkratka pomůže například záchranářům. Díky ní se do barové ulice dostanou během několika okamžiků. Podle tiskového mluvčího krajských záchranářů tyto výjezdy nejsou ojedinělé. 

„Dosud musíme jezdit po místecké, na Frýdlantské mosty a dále na Poděbradovu. Teoreticky se dá podjezd využít i jako přístup do vzdálenějších lokalit centrálního obvodu. Tady bude záležet na hustotě provozu, denní době a místních znalostech řidiče," dodal mluvčí Lukáš Humpl. Celková cena podjezdu, který je součásti projektu Nová Karolina nová ulice Porážkova, je bez DPH zhruba 23 milionů korun.

JAKUB MALCHÁREK