Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čas na věžních hodinách už neřídí signál z Frankfurtu, ale družice

Ostrava - O všechny věžní hodiny se v Ostravě až na jedinou výjimku starají odborníci z firmy Impuls-B. Signál z německého Frankfurtu nad Mohanem, který zajišťoval, aby kostelní či radniční hodiny šly přesně, už začíná stále častěji nahrazovat příjem signálu časových údajů z navigačních družic.

25.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Pavel Sonnek

„V poslední době vlivem bezdrátového příjmu internetu či vysílačů mobilních operátorů přibývá míst, kde se rádiový signál nešíří tak bezproblémově, jak tomu bylo ještě před několika lety. Stále častěji se proto začíná využívat příjmu signálu časových údajů z družic. Jde například o systém navigačních družic, například GPS, který má dnes už každý chytřejší telefon," vysvětluje Martin Bachan, jednatel společnosti Impuls-B, která se, až na jednu výjimku, stará o všechny věžní hodiny v Ostravě a v celé republice se počet „jejích" hodin pohybuje už kolem tisícovky. V praxi to probíhá tak, že hodinové automaty přijmou zprávu ze satelitu o časových údajích a převedou ji na rádiový signál. „Převodník GPS signálu pak seřizuje a synchronizuje naše hodinová zařízení. I v tomto směru šly technologie rychle kupředu," vysvětlil dále Martin Bachan.

Ilustrační fotoJako příklad, kde byly v Ostravě problémy s příjmem rádiového signálu, uvádí věž Nové radnice. „Těch různých rušivých vlivů je v okolí této budovy a hlavně věže tolik, že rádiové šíření signálu už přestalo vyhovovat. Využití signálu z družic tak bylo ideálním řešením," doplňuje Jiří Janus, obchodní manažer ze společnosti Impuls-B.

Škodí věžním hodinám mrazy či vlhkost?

Řídící srdce hodin tvoří elektronika. Jde o „krabičky" velikosti školního sešitu, které ručičkám na hodinách nařizují, jak mají jít. Ty jsou před povětrnostními vlivy většinou dobře ukryty. Navíc jsou schopné odolávat i mrazům do minimálně minus 15 stupňů Celsia.

„Čistě teoreticky by ale mohla problémy způsobit například námraza přímo na ručičkách hodin, která by případně způsobila odchylku v jejich vyvážení. Případy, kdy by námraza na ručičkách hodin byla tak silná, že by při míjení velké a malé ručičky došlo ke tření a následným problémům, jsou opravdu velmi ojedinělé," doplnil Jiří Janus.

Autor: Břetislav Lapisz

25.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT