Pořádnou jízdu na mopedech Babetta ze své domoviny na severní poběží Polska si vyzkoušela dvojice kamarádů z Jarošova.

Čtyřiadvacetiletý Radek Kubík a o rok starší Michal Kopčil se znají od základní školy. Když si Radek pořídil Babettu, chtěl důkladně otestovat její možnosti. Nejdříve v jejím sedle dorazil až do slovenských Tater. Na letošek už oba kamarádi naplánovali velkou expedici k Baltu.

Vše zvládli bez doprovodného týmu

„Neměli jsme k dispozici žádné doprovodné vozidlo, či jinou podporu. Všechno jsme naskládali na nosiče nebo do batohu. Stany, spacáky, karimatky, dvě plné brašny náhradních dílů i oleje," říká Michal Kopčil.

Přes Olomouc, Bruntál a Krnov dorazili motorizovaní cestovatelé na druhý den k polské hranici. V Krnově ji asi na pět minut překročili, aby se poté zase vrátili zpět na českou stranu hranice kvůli nutné čtyřhodinové opravě pístních kroužků. Teprve poté mohli pokračovat dál na Brzeg, Wroclaw, Poznaň a Slupsk do Rowy k Baltskému moři.

Když stanuli na pobřeží, počitadla ujetých kilometrů ukazovala cifru tisícovku. Pak ještě zajeli až na samotnou hranici s ruským územím Kaliningradské oblasti.

Babettu v Polsku neznají

Po cestě si dobrodruzi na mopedech prohlíželi města a navštěvovali vojenské bunkry. Všímali si i místních lidí. Tedy, vlastně spíše naopak lidé si hlavně všímali jich.

„Babettu v Polsku, na rozdíl od Pionýra, vůbec neznají. Fotili si nás všude, kde jsme zastavili, zajímali se o nás," popisuje Radek Kubík, kterého Poláci překvapili vekou ochotou kdykoliv pomoci. „A chovali se slušně na silnicích. Předjížděli nás velkým obloukem, absolutně bezpečně," dodává.

Polské vlaky mopedy neberou

Výprava se nakonec neplánovaně o dva dny prodloužila. Zpáteční cesta vlakem se totiž nekonala, personálu polských drah se mopedy na palubě zrovna nezamlouvaly. Ve tři ráno tak dvojici nezbylo nic jiného, než nahodit zbídačené motory a vyrazit. Tou dobou stroje po každodenních opravách držely jen silou vůle, drátů a kilometru izolepy.

Najeli na Babettách 2328 kilometrů

„Došly nám náhradní díly, nemohli jsme ani svítit. Policistům, kteří nás kvůli tomu zastavili, jsme vysvětlovali, že už nemáme žádné žárovky. Bylo to hodně těžké," shodují se cestovatelé.

Domů do Jarošova se vrátili s 2328 najetými kilometry. A své výkony na dopravním prostředku, jenž se jinak používá spíše k místním pojížďkám, chtějí zvyšovat. „Na příští rok chystáme ještě více extrémní záležitost. Samozřejmě zase s Babettami," uzavírají.