To, že se také ostravští provozovatelé hospod potýkají s nedostatkem personálu, Deníku potvrdil i Zdeněk Blinka, šéf UNIHOSTu (Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách ČR).

„Číšníci a servírky chybějí na trhu dlouhodobě. Možná ještě větším problémem pro restauratéry je pak nedostatek kvalitních kuchařů. Souvisí to také s tím, že nároky na personál jsou stále větší, vaření se modernizuje. Dobrý kuchař se musí neustále vzdělávat, ne všichni to zvládají. Když k tomu přidáme fakt, že mzdy v pohostinství jsou jedny z nejnižších, tak máme i odpověď na to, proč je situace taková, jaká je. Na druhé straně ale platí, že pokud je kuchař kvalitní, vydělává slušně. Ti opravdu špičkoví si mohou vydělat od 20 do 25 tisíc korun," vysvětlil šéf UNIHOSTu. Podle něj tak hospodským, kteří chtějí v těžké konkurenci uspět, často nezbývá nic jiného, než aby si kvalitní personál vychovali sami.

Zdeněk Kinnert z hospůdky U Köhlera v centru Ostravy řekl, že nedostatek číšníků a servírek souvisí i s tím, že mladým lidem se do oboru moc nechce. „Kdysi je vychovávaly učňovské školy. Dnes ale na učiliště nastupují hlavně studenti, kterým se nepodařilo dostat na gymnázia či prestižnější střední školy. Každý druhý by chtěl dělat manažera, sedět u počítače a mít k dispozici služební auto. Dělat rukama se mladým, až na výjimky, moc nechce. Pokud ale v restauraci přivítá hosta místo usměvavého a úslužného číšníka či servírky neochotná obsluha, zamíří příště do jiného podniku," dodal Zdeněk Klinert.

„Dnes je doba, kdy se musí s klienty jednat v rukavičkách," doplnil s tím, že když před několika lety dal inzerát, že hledá číšníka, přišlo padesát uchazečů. Dneska se nepřihlásí nikdo.

Další oslovený provozovatel ostravské restaurace doplnil, že několik jeho bývalých zaměstnanců z oboru odešlo. „Potkávám je, dělají třeba strážníky, další se uplatnili ve firmách, část jich zůstala v oboru, ale vydělává si v cizině. Je také pravda, že číšníci a servírky vydělávají méně než v jiných profesích. U nás to bohužel zatím nefunguje tak jako na západ od našich hranic. Tam je běžné, že spokojený host odmění za kvalitní obsluhu číšníka třeba tuzérem ve výši deset či dvacet procent z celkové útraty. Takže i ten výdělek je pak slušný," dodal provozovatel ostravské restaurace, který si přál zůstat v anonymitě.

Také provozní Pizzerie Caruso v Ostravě potvrdila, že sehnat kvalitní servírku je problém. „V současnosti právě servírku akutně potřebujeme. Pár jich přišlo na pohovor, byly spokojeny i s nabízeným platem. Když ale měly přijít a vyzkoušet si práci, bez omluvy nedorazily," posteskla si provozní Pizzerie Caruso.

K TÉMATU

Podle šéfa UNIHOSTu Zdeňka Blinky se nároky na restaurační zařízení výrazně zvyšují. „Kdysi šli tady v Ostravě havíři po práci na pivo, případně něco ostřejšího. Takže ani tolik neřešili, jak hospoda vypadá. Dnes je trend, že restaurace jsou nekuřácké, velký důraz se klade na to, jak vypadá jejich interiér. Nutností je moderní a kvalitní kuchyně a rostou také samozřejmě nároky na personál. Z obyčejných hospod tak vznikají provozovny, které splňují už zmíněné požadavky. Ti, kdo se nepřizpůsobí, v náročné konkurenci neobstojí," dodal Zdeněk Blinka.