Krnovské nádražní budovy a areály působí poněkud zchátrale a neudržovaně. Ne všechno, co je retro, je však vždy stylové a příjemně nostalgické. Krnovská nádraží vypadají, jako by se tam zastavil čas, snad až na některé inovace v podobě dveří na fotobuňku nebo digitální tabule s odjezdy vlaků.

Stav a vzhled budov si o rekonstrukci přímo volá. Městský úřad Krnov na to upozornil České dráhy.

Vizitka města

„Nádraží by mělo být vizitkou města, proto jsme se obrátili na majitele výpravních budov s dotazem, zda plánují jejich zásadní opravu. V případě železniční stanice Krnov na tom máme zájem o to větší, protože v příštím roce chceme zahájit rekonstrukci veřejného prostranství ulic Mikulášské a Nádražní.

Vyšší komfort cestování by pak jistě přivítali i naši občané, kteří obě stanice využívají při každodenních cestách do práce a škol," uvedl krnovský místostarosta Michal Brunclík.

Rekonstrukce v nedohlednu

Odpovědi z Generálního ředitelství Českých drah a ze Správy železniční dopravní cesty nejsou moc povzbudivé.

V případě výpravní budovy v železniční stanici Krnov je zásadní rekonstrukce v nedohlednu. Vzhledem k rozhodnutí představenstva Českých drah o pozastavení investic do nemovitého majetku z důvodu předpokládaného převodu části závodu do majetku státu, s právem hospodaření pro Správu železniční dopravní cesty, nejsou v současné době schvalovány stavební úpravy a rekonstrukce investičního charakteru.

„Pověřený správce, Regionální správa majetku Olomouc, zajišťuje provozuschopnost objektu prováděním opravných prací. V letech 2013-2014 byla například provedena oprava střešního pláště nad vestibulem a sociálním zařízením.

V roce 2015 plánujeme výměnu okenních a dveřních výplní tak, aby byl sjednocen celkový vzhled budovy. Dále uvažujeme o opravě kanalizace," uvedla Šárka Cidlinská, ředitelka odboru správy a prodeje majetku Generálního ředitelství ČD.

Pocity cestujících

Rozpačité pocity z krnovských nádražních budov mají i samotní cestující a obyvatelé Krnova.

„Na krnovském nádraží denně přestupuji, protože dojíždím do školy v Opavě. Přestože nádraží funguje, udržuje se tam čistota a odbavování cestujících je vcelku rychlé, už by asi pomalu potřebovalo rekonstrukci. Uvítal bych třeba víc laviček, ať si například při zpoždění všichni mají kam sednout," popisuje svou zkušenost patnáctiletý Jakub Procházka z Osoblahy.

Hlavní nádraží v Krnově prošlo v posledních letech několika inovacemi. „Přibylo tam třeba informační centrum, ale už je pomalu čas na celkovou rekonstrukci. Jako první bych odstranil ty příšerné dřevěné lavičky, které nebyly in ani za socialismu," uvedl třiadvacetiletý Jan Plecháč z Krnova.

„Další věc je, že kdyby se lidé v nádražním prostředí chovali slušně, neházeli vajgly na zem, nepsali infantilní hesla do průchodu a nesprejovali, úplně by mi to stačilo. Cvilínská zastávka je ještě o něco horší než hlavní nádraží.

Je to ostuda Krnova už jen proto, že na ní vystupuje hodně lidí kvůli dobré dostupnosti centra Krnova. Těžko říct, co si myslí, když musí projít zastaralou nádražní budovou," uzavřel Plecháč.