Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opava možná získá nové trolejbusy za desítky milionů

Opava – Necelá třetina trolejbusů, jimiž disponuje Městský dopravní podnik Opava, by se už v motoristickém světě dala považovat za dědečky. Mají šestnáct let a více. Není tedy divu, že podnik baží po modernizaci.

14.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Nyní se mu k tomu nabízí možnost. Opavané se možná dočkají cestování v pohodlnějších a ekologičtějších trolejbusech již příští rok. Do kraje totiž přitečou nečekané peníze, když vláda rozhodla, že bude Regionální operační program Moravskoslezsko navýšen o 800 milionů z evropských fondů.

Stalo se tak díky tomu, že tyto finance nebyly využity jinde. Peníze jsou ale určeny pouze na několik oblastí, a to sociální integraci, podporu modernizace silnic druhé a třetí třídy, modernizaci základních a středních škol technického a přírodovědného zaměření a právě ekologickou městskou dopravu. Poslední bod de facto znamená, že se za dané peníze dají pořídit prakticky buď jen trolejbusy, nebo tramvaje.

Tím pádem jako příjemce dotací připadají v úvahu jen dopravní podniky v Ostravě a Opavě.

Celý projekt je teprve na začátku. „V této chvíli jsme dostali pouze informaci z Regionální rady Moravskoslezského kraje, že se uvolnily nějaké prostředky s možností otevření programu pro obnovu vozidlového parku s použitím ekologických pohonů, tedy trolejbusů," říká ředitel Městského dopravního podniku Opava (MDPO) Radek Filipczyk a pokračuje:

„Vzhledem k tomu, že vozový park trolejbusové trakce je poměrně postarší – vlastníme ještě jedenáct vozidel značky Škoda 14 Tr s datem pořízení 1997 a starší, což je tvoří třicet procent z celkového počtu trolejbusů, budeme se snažit do tohoto programu zapojit a zmíněné prostředky získat."

V MDPO věří, že se to podaří, a získají tak šest nových nízkopodlažních trolejbusů, které by poprvé mohly vyrazit do opavských ulic v letech 2014 a 2015. „Hovořit o tom, o jaký typ vozidla půjde, je v této chvíli předčasné. I když trh v podstatě nabízí poměrně omezené možnosti, je to otázka výsledku veřejné zakázky. V obecné rovině lze pouze říci, že se budeme snažit o podobné vozy, jaké nyní provozujeme," dodává Radek Filipczyk.

Co je jisté už dnes, tím je skutečnost, že se nebude jednat o vůbec levnou záležitost. Jeden takový trolejbus vyjde na devět půl až deset milionů korun.

A co se stane s vyřazenými stroji, které už dosluhují a nebude jich zapotřebí? Je tady reálná možnost, že skončí v některé ze zemí bývalého Sovětského svazu. MDPO totiž hodlá tyto vozy veřejně odprodávat a právě u trolejbusů se občas vyskytne zájem ze strany států východního bloku.

„Pokud se týká obecné otázky vyřazování vozidel, je povinností provozovatele buďto je odprodat, nebo ekologicky zlikvidovat, a většinou se jde cestou kompromisu obého," konstatuje na závěr Radek Filipczyk.

Autor: Tomáš Pustka

14.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pavel Sousedík u zlínského krajského soudu. Zproštěn viny.
6

Hrozilo mu dvanáct let za šíření HIV. Soud ho zprostil viny

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Slovenský talent Jozef Karika láká do temných hvozdů

Po Strachu přichází Trhlina. Nakladatelství Argo pokračuje ve vydávání knih mimořádného slovenského talentu Jozefa Kariky a po loňském hororu Strach servíruje další šílenstvím prodchnuté dobrodružství ze slovenských hor. Na Strach navíc kniha přímo navazuje. Nikoli však tak, jak by si mohl čtenář myslet.  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT