Silnice spojující Krnov a Bruntál vede v Nových Heřminovech po dně plánované přehrady. Pokud se nádrž bude stavět, je v tomto úseku nezbytná přeložka silnice. Kudy ale povede? Počítá se s mimořádně nákladným jižním obchvatem, nebo s mnohem levnější severní přeložkou? Na to nedokázal odpovědět ani mistr dopravy Zbyněk Stanjura při své návštěvě Krnovska.

Obchvat slíbili jako odškodné za nádrž

Velkorysá jižní přeložka s estakádami a tunelem byla obyvatelům Nových Heřminov přislíbena v roce 2008, tedy ještě v optimistických dobách před eskalací dluhové krize a před hospodářskou recesí. „V Nových Heřminovech počítáme s jižní variantou přeložky komunikace," prohlásil tehdejší ministr zemědělství Petr Gandalovič, když společně s Martinem Bursíkem prezentovali rozhodnutí vlády vybudovat malou variantu protipovodňové nádrže Nové Heřminovy.

Hledají, kde se dá na přehradě ušetřit

V únoru 2011 byl sice usnesením vlády zadán úkol ministrům zemědělství a životního prostředí, pokračovat v přípravě heřminovské přehrady, ale současně jim také byla uložena povinnost navrhnout v projektu úsporné změny. Nová podoba „ekonomicky racionální" neboli úsporně zredukované heřminovské přehrady by měla být oficiálně představena v nejbližších týdnech až měsících. Zůstane v seškrtaném projektu zachován nákladný jižní obchvat? To dnes neví ani ministr Zbyněk Stanjura.

„Uvědomuji si, jak je tato přehrada důležitá pro Krnovsko, a jednoznačně její realizaci podporuji. Přípravy pokračují zpracováním podrobnější dokumentace a výkupy pozemků i budov. Součástí těchto příprav je samozřejmě také detailnější rozpracování studie přeložky silnice I/45, ale nejsem schopen říct, zda v ní bude jižní nebo severní varianta. Natolik podrobně tyto práce neznám," pokrčil rameny ministr při návštěvě Krnova.

„Ohledně přeložky silnice nebylo nic definitivně rozhodnuto, ve hře jsou zatím obě varianty," doplnil ministra jeho náměstek Jiří Žák. Podle vyjádření ministerstva zemědělství bude přeložka silnice v Nových Heřminovech řešena samostatnou projektovou dokumentací, takže není součástí samotného vodního díla.

Pro Nové Heřminovy je ale problematika přehrady a přeložky silnice neoddělitelná. Dokud obec neví, zda má být silnice I/45 přeložena jižně nebo severně, nemůže činit žádná zásadní rozhodnutí, které se týkají přehrady.

„Obáváme se, že v rámci úspor nakonec přeloží silnici severně do míst, kde se počítalo s výstavbou nových domků pro místní, kteří přijdou o své domovy na dně přehrady," vysvětlil starosta Nových Heřminov Radek Sijka souvislost mezi přehradou a přeložkou silnice.

„Vodohospodáři dostali úkol v projektu přehrady hledat úsporná opatření, takže z něj můžou vyškrtat kde co. Otázkou je, zda to bude po redukci ještě tentýž projekt, který byl předložen k posouzení v procesu EIA. V původním projektu byla řešena přeložka silnice ze dna nádrže jednoznačně formou jižního obchvatu, který má vést estakádami a tunelem kolem železnice. Nákladný jižní obchvat nám byl navíc prezentován jako kompenzace za újmy způsobené přehradou," vysvětlil starosta Radek Sijka, proč zastupitelstvo Nových Heřminov s obavami čeká na definitivní verdikt ministerstev a vlády ohledně přeložky silnice.

Až Ministerstvo dopravy dokončí práce na technické dokumentaci, bude záležet hlavně na vládě, kterou variantu přeložky silnice pošle do územního řízení.