Plánované omezení nákladní železniční dopravy ve Vrbně pod Pradědem a Karlovicích by znamenalo jediné: těžařské společnosti by nakládaly kmeny a krácené dřevo až v Miloticích nad Opavou nebo Bruntále.

Což by znamenalo zvýšení provozu nákladní dopravy na silnicích, prodražení provozu těžařských firem a v neposlední řadě také zhoršení ekologické situace v Jeseníkách.

Dražší dřevo, horší vzduch

„Je vcelku zarážející, že v době, kdy se v naší oblasti skloňuje ochrana přírody a životního prostředí ve všech pádech, plánuje dopravní firma v držení státu omezení, respektive zrušení ekologické nákladní dopravy," podivoval se Miloslav Komárek, předseda představenstva vrbenské dřevařské společnosti Pradědský lesní závod, a. s.

Stát by měl v nezaměstnaností sužovaném regionu ekologickou dopravu spíše podporovat, uvažoval předseda.

Omezení či zrušení nakládacích míst ve Vrbně pod Pradědem a Karlovicích by podle něj znamenalo zvýšení nákladů na dopravu surového dříví k odběratelům a technologické komplikace spojené s obsluhou vzdálených nakládacích míst.

„Srozumitelně řečeno: více nákladních aut na místních silnicích a více spálené nafty. Dopravní vzdálenost osové automobilové dopravy by se zvýšila o 15 až 20 kilometrů," upozornil Miloslav Komárek.

Samosprávy jsou proti

Za dřevozpracující firmy se postavila vrbenská místostarostka Květa Kubíčková, ale i vedení Karlovic.

„Ekologickou železniční dopravu odmítáme nahrazovat vysoce neekologickou nákladní automobilovou dopravou, pro kterou nejsou zdejší silnice dimenzovány. Přeprava dřeva kamiony zkomplikuje průjezdnost hlavního silničního tahu na Bruntál, bude zátěží pro malé obce na trase do Krnova," ujistila vrbenská místostarostka Kubíčková.

Dále sdělila, že zrušení vlakové nákladní dopravy zvýší nezaměstnanost, odradí potencionální investory, omezí rozvoj průmyslu a podnikání. I cestovní ruch, jednu z hlavních alternativ pro udržení a zvýšení životní úrovně tamních obyvatel. Čistota a krása krajiny vyhledávané turisty poškodí necitlivé zvyšování nákladní dopravy, hluk i emise.

Karlovická starostka Jana Helekalová se připojila k výzvě pro zachování nákladní dopravy po železnici, kterou společnosti ČD Cargo, a.s. zaslali Vrbenští. „Zásadně nesouhlasíme, aby v obci došlo k omezení k přírodě šetrné nákladní dopravy," ujistila starostka. Omezení by znamenalo nadměrnou zátěž pro trasu Vrbno pod Pradědem-Karlovice-Široká Niva-Nové Heřminovy.

Za vším jsou úspory

Za uvažovaným omezením nákladní železniční dopravy jsou peníze. Proč chce ČD Cargo, a.s. na Vrbensku dopravu omezit? Není služba ekonomicky únosná? „ČD Cargo, a.s. nepřijalo dosud žádné rozhodnutí, které by opravňovalo k položení takových otázek," odpověděl na otázky Deníku mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Mluvčí vysvětlil, že je systém jednotlivých vozových zásilek ekonomicky velmi náročný. „A naším úkolem, jako správného hospodáře, je zajištění profitability tohoto systému tak, abychom dosáhli kladného výsledku hospodaření naší společnosti," sdělil Radek Joklík.

To se prý netýká jen Vrbenska, ale celého systému jednotlivých vozových zásilek v Česku. Je jen na státním aparátu, jakou dlouhodobou dopravní politiku do budoucna zvolí.

Stanovisko vrbenské radnice mluvčí Joklík chápe, zejména ve vztahu k ekologii v Jeseníkách.

„Zároveň však musíme konstatovat, že naše firma působí na plně liberalizovaném dopravním trhu a musí se především chovat ekonomicky: nemůže dlouhodobě provozovat ztrátovou činnost. Podobný přístup zde před lety uplatnil jiný dopravce, který nákladní dopravu po ničivých povodních provozoval ve stejných obcích," objasnil Joklík.

V té době údajně nikdo nezkoumal důvody, které rozhodování zmíněného dopravce ovlivnily

„Znovu ale opakujeme, že v tuto chvíli se nebavíme o rušení nákladní dopravy na předmětné trati, ale že se snažíme najít možnosti pro její udržení, samozřejmě při zachování základních ekonomických principů," dodal mluvčí.

Pokud zákazníci budou ochotni akceptovat ceny, plně kryjící náklady ČD Cargo, nebude prý k omezování dopravy žádný důvod. „Veškerá nákladní přeprava na železnici je předmětem obchodních vztahů mezi dopravcem a jeho zákazníky," komentoval Jindřich Kušnír, ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy ministerstva dopravy.

Jaké jsou objemy materiálu z Vrbenska, a v jakém rozsahu by je omezení mělo snížit? Zatímco v roce 2013 činil objem naložených vozů ve Vrbně pod Pradědem 648, v roce 2014 to bylo již jen 143 vozů. Podobně sestupný trend má i nakládka v dopravně Karlovice. V roce 2013 tam bylo naloženo 251 vozů, o rok později to bylo již jen 43 vozů. Žádné zboží se tam nevykládá.

Za poklesem nakládky tedy nestojí omezování nákladní dopravy ze strany ČD Cargo, ale spíše omezování těžby dřeva v přilehlé oblasti, téměř úplný zánik průmyslu, respektive hospodářský charakter celého regionu.

Na toto snížení objemů musí ČD Cargo samozřejmě reagovat nikoliv rušením, ale racionalizací obsluh a dalšími kroky. Zdroj: České dráhy