Některé havárie končí vážnými zraněními, nebo smrtí. Ve většině případů jsou viníky chodci. Řidiči udělali vše pro to, aby střetům zabránili, přesto si psychické následky mohou nést po zbytek života.

Tramvaje

„Nehody, kdy přijde o život člověk, mohou traumatizovat řidiče, zejména tehdy, jsou-li jím nezaviněné. Míra traumatizace závisí také na struktuře osobnosti řidiče. V krajních případech to může vést k tomu, že řidič přestane práci vykonávat. Tady je vhodná intervence dopravního psychologa," řekl Deníku dopravní psycholog Libor Eliášek s tím, že existují terapeutické metody a postupy, kterými lze takovým řidičům pomoci.

Nejvážnější následky mívají střety s tramvají. Potvrdilo se to i minulý týden, kdy v Ostravě došlo hned ke dvěma nehodám. Včera tramvaj v Nádražní ulici zachytila chodce, který přecházel po přechodu. Zřejmě si neuvědomil, že nemá přednost. I přes veškerou snahu lékařů zraněním na místě podlehl. Další neštěstí se stalo v sobotu ráno v Hlubinské ulici. Tramvaj zde amputovala část nohy devatenáctiletému mladíkovi. Naštěstí přežil.

„Zdravotní stav pacienta je stabilizovaný a je při vědomí," uvedl včera mluvčí Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě Tomáš Oborný.

Záloha

Řidiče, kteří se stali účastníky vážných nehod, Dopravní podnik Ostrava (DPO) většinou okamžitě střídá.

„Řidiči jsou zpravidla vystřídáni a zbytek směny tráví jako záloha. Na následující směny mohou nastoupit, umožňuje-li jim to jejich zdravotní a psychický stav. Většinou setrvávají několik dnů až týdnů v pracovní neschopnosti," řekl Aleš Hladký, vedoucí odboru dopravy DPO, s tím, že podle doporučení psychologů by se měli řidiči po vážné nehodě zařadit zpátky do provozu co nejdříve. „Dlouhodobým odkládáním míra stresu z návratu do práce narůstá," vysvětlil Hladký.

Před nástupem řidiči obvykle absolvují mimořádnou lékařskou prohlídku, jejíž součástí je také psychologické vyšetření. Pokud je vše v pořádku, mohou nastoupit do práce i za situace, že policie vyšetřování nehody ještě neuzavřela.

„O zavinění se může rozhodovat několik týdnů, měsíců nebo také let. Je-li řidiči u soudu prokázáno zavinění nehody, následuje trest a odebrání způsobilosti k řízení příslušného dopravního prostředku. Do doby skončení šetření nebo vynesení rozsudku, pokud se to dostane až k soudu, je řidič podle platné legislativy způsobilý vykonávat svou profesi," dodal Hladký.