Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nová těžba uhlí? Možná za dva roky

Karviná - Pokud vše půjde podle plánů těžařů, mohla by se do dvou let spustit těžba Dolu Karviná, která mimo jiné de facto zruší karvinskou lokalitu Staré Město s přibližně 400 nemovitostmi.

1.8.2015
SDÍLEJ:

Šachta Jan Karel Dolu Karviná. Foto: Libor Běčák

Také tato informace zazněla v zákulisí veřejného projednávání Pokračování hornické činnosti OKD, Dolu Karviná na závodě ČSA v období 2015 2023, které se konalo v budově karvinské fakulty Slezské univerzity.

Jednání bylo součástí schvalování dokumentace EIA o vlivu těžby na životní prostředí a svolalo ho ministerstvo životního prostředí. Přítomni byli zástupci OKD, lidé z ministerstva, odborníci, kteří vypracovali příslušné posudky, a také veřejnost, především lidé z dotčené lokality Staré Město.

Pojďte k nám spát

„Přijďte se někdy vyspat ke mně domů," podotkl emotivně například jeden z tamních obyvatel směrem k lidem z OKD při debatě o tom, jak už dnes tamní obyvatelé trpí povrchovými otřesy a dalšími následky těžby.

Zástupci OKD pak nezastírali, že těžba nejvíce poškodí právě zmíněnou karvinskou čtvrť. Zároveň ale uváděli, že by těžba neměla poškodit Nové pole, kde v tamních firmách pracuje okolo dvou tisíc lidí z Karviné a okolí.

„V plánu je vytěžit celkem 16,1 tun uhlí v lokalitách závodů Karviná-Doly 1 a Doubrava. Těžba bude mít vliv také na řeku Olši a dotkne se území Karviná-Staré Město, Orlová-Výhoda a také Doubravy a Dětmarovic," uvedl na projednávání jeden z ředitelů firmy OKD Radim Tabášek.

Těžaři dále uvedli, že současná varianta je redukovaná oproti původnímu záměru, a nezastírali, že nejvíce se dotkne zmiňované karvinské lokality Staré Město, kde dojde k poklesům a podmáčení oblasti. Orlovské lokality Výhoda by se až tolik dotknout neměla a tamní nemovitosti by prý po provedení některých technických opatření mohly zůstat zachovány.

Proti těžbě vystoupilo několik obyvatel Karviné a také zástupci některých občanských sdružení. Někteří lidé ze Starého Města pak přišli v naději, že se na setkání dozvědí, zda se opravdu začne těžit a kdy to bude.

Schvalovací proces ale ještě neskončil a veřejné projednávání bylo jen jednou z jeho částí.

Někteří přítomní lidé vyčítali zástupcům karvinské radnice, že vedení města již dalo těžařům souhlasné stanovisko. Karvinská radnice se ohrazuje tím, že jí jde o zaměstnanost v regionu.

Těžba by měla trvat do roku 2023. Jak to bude s doly na Karvinsku pak, se zatím oficiálně neví.

Podle ředitele Tabáška dnes OKD zaměstnává přes 13 tisíc lidí. Přes 10 tisíc jsou kmenoví zaměstnanci a zbytek jsou agenturní pracovníci. V Karviné a v Havířově dnes podle jeho údajů žije shodně okolo 3 tisíc zaměstnanců firmy.

Autor: Richard Kutěj

1.8.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Provoz u Postoloprt se přesunul na novou silnici, z té původní bude dálnice D7.
1 5

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
13 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT