Šance obchvatu Krnova na realizaci se často měnily. Ministr dopravy Vít Bárta vyřadil Krnov ze seznamu krátkodobých i střednědobých priorit státu. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura Krnov mezi státní priority vrátil, ale po pádu Nečasovy vlády se ministerstvo dlouho nechtělo k projektu vyjadřovat.

Původně se počítalo s tím, že Krnov bude součástí evropského dopravního koridoru TEN-T a díky tomu obchvat získá dotace. Pak ale Slezský kříž, jehož součástí je i Krnov, vypadl ze sítě TEN-T a navíc vázla jednání s polskou stranou. Zpráva, že obchvat Krnova se začne stavět příští rok, proto byla dost překvapivá.

Po letech příprav

Hledání optimální trasy obchvatu Krnova začalo v roce 1992. Vítězná varianta byla schválena v roce 1999 a v roce 2009 na ni bylo vydáno stavební povolení. Strana zelených letos 31. března uspořádala přednášku, na kterou pozvala zastánce i odpůrce obchvatu.

Společně zrekapitulovali historii příprav, vysvětlili mezinárodní kontext a upozornili na problematická místa. Zelení současně představili své náměty na zlepšení projektu, např. nahradit v Petrovické a Albrechtické ulici běžné křižovatky kruhovými objezdy nebo posílit bezpečnostní prvky u prameniště pitné vody.

Podle zelených informace chybí

„Kdyby město a stát lépe komunikovaly s veřejností, třeba by se občané tolik nebáli kontaminace krnovského prameniště," zdůvodnil uspořádání přednášky a diskuse o obchvatu krnovský zastupitel Tomáš Hradil.

Zelení upozorňují na to, že trasa obchvatu Krnova se několikrát měnila, takže lidem se s odstupem času už různé varianty pletou. „U dopravních staveb za dvě miliardy je běžné, že investor zveřejní vizualizace, aby si každý dokázal představit průjezd po celé trase a jak to bude fungovat.

To, že v případě obchvatu Krnova takové materiály nezveřejňují, je podezřelé," zdůvodnil uspořádání informativní přednášky zastupitel Tomáš Hradil, který je současně místopředseda krnovské organizace Zelených.

Nowak: informace nejsou problém

Na tuto iniciativu Zelených zareagoval Libor Nowak (ODS), který v minulosti byl krnovským zastupitelem, radním i poslancem parlamentu. V současné době je krajský zastupitel a člen výboru pro dopravu na krajském úřadě.

„Naši zelení přátelé volají po vyšší informovanosti případně revizi obchvatu a komunikací, které prošly dlouhým legislativním procesem. Já osobně jsem se získáváním informací problém neměl a nemám. Ale pokud mám hodnotit uplynulých 15 let příprav této stavby z pozice člověka, který se v různých funkcích pohyboval na komunální, krajské i na centrální úrovni, musím konstatovat, že informovanost byla dostatečná a hlavně férová.

O tom se nyní „jako neví" a do veřejného prostoru se vypouštějí různé fámy a polopravdy," reagoval Libor Nowak na kritiku nedostatečné informovanosti.

Ocenil pevný postoj radnice k obchvatu

Libora Nowaka potěšilo, že i přes personální výměny krnovské radnice v otázce obchvatu stále zaujímá pevný postoj.

„Vím, kolik nás to všechny stálo sil. A to nejen nás v Krnově, ale také na úrovni kraje. Dovedu si představit prosazení financování obchvatu na ministerstvu dopravy. Musím, už po několikáté, ocenit aktivní a zodpovědný přístup Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57.

Pečlivě sleduji jeho kroky v oblasti přípravy a budování dopravní infrastruktury v západní části našeho kraje. Jsou uvážené a mají vnitřní logiku," pochválil Nowak nasazení Krnova, kraje i sdružení měst a obcí na přípravě dopravních investic.

Žádají společně o revizi sítě TEN-T

Libor Nowak také podporuje úsilí Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 o zařazení silničního a železničního koridoru Ostrava Opava Krnov Bartultovice Opole do globální sítě TEN-T při její nejbližší revizi.

„Rovněž já to ze své pozice prosazuji. Krnovsko, Albrechticko a Osoblažsko totiž potřebuje kvalitní dopravní infrastrukturu jako sůl. Bez ní nelze učinit tuto oblast atraktivnější pro investory domácí i zahraniční. Zdá se mi, že se po letech lacině strefovat do obchvatu Krnova a zpochybňovat kde co, je opravdu střelbou na nesprávný terč.

A jak to ve slezských luzích a hájích bývá: snaha udělat něco pozitivního je opět po zásluze trestána," uzavřel Libor Nowak.