Ministerstvo proto připravilo záchranný plán, který minimalizuje dopad opakování EIA na dopravní stavby v tuzemsku.

Vycházet se má z připravené aktuální projektové dokumentace, nebude se začínat od nuly. Posouzení vlivu na životní prostředí se uskuteční paralelně s dalšími kroky v přípravě stavby, v ohrožení prý není ani čerpání z evropských fondů. „S Evropskou komisí ještě na úrovni Ministerstva životního prostředí, Ministerstva dopravy a Úřadu vlády jednáme, nicméně u některých staveb je již jisté, že nová EIA bude zcela jistě nutná," potvrdila mluvčí resortu životního prostředí Petra Roubíčková.

Problémy se ve Frýdku-Místku týkají hlavně části trasy, která zasahuje do chráněného území přes řeku Morávku. Chybí jí platné stavební povolení, o které tento kus obchvatu přišel před rokem. Úředníci Ministerstva dopravy totiž při vydání rozhodli na základě nepravomocného správního rozhodnutí. „Ministerstvo dopravy při vyřizování stavebního povolení pro výstavbu obchvatu v jednom případě provedlo administrativní chybu, což posunulo vyřizování stavebního povolení na tento konkrétní úsek do doby, kdy už platila nová pravidla Evropské komise, která od května 2015 žádá nové podmínky, mimo jiné rozsáhlejší posouzení vlivu na životní prostředí EIA," vysvětlila mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková. Město, kterým denně projede zhruba čtyřicet tisíc vozidel, věří, že požadavek na nový posudek EIA nebude znamenat zdržení celé stavby o dlouhé roky.

„Než se postaví část obchvatu, na kterou jsou stavební povolení, měli bychom již mít novou EIA provedenou a stavba zmíněného úseku by na ně mohla navazovat," dodala Matějíková. Ještě letos může začít stavba úseku, který by měl z centra města odvádět dopravu nejen na trase od Ostravy do Beskyd a do Nového Jičína, ale také ve směru od Nového Jičína do Beskyd. Vláda nedávno schválila parametry veřejné zakázky.