Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olejové laguny v Ostravě vznikaly 125 let

Ostrava -  Pozůstatky výroby ropných produktů, zejména ale odpad z recyklovaných vyjetých motorových olejů, tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku. Jaká je jejich historie?

5.8.2013
SDÍLEJ:

Klidné laguny. Kdy se dělníci pustí do sanačních prací v areálu bývalé chemičky Ostramo, je zatím ve hvězdách.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Před 125 lety, tedy v roce 1888, založil vídeňský průmyslník Max Böhm společně s bankovním domem M. Torsch a Söhne komanditní společnost Ostrauer Mineralöl-Raffinerie.

Továrna se začala stavět nedaleko přívozského nádraží v místech, kde v minulosti bývaly rozsáhlé rybníky. Hlavním produktem nové firmy byl především petrolej potřebný do tehdejších osvětlovacích lamp.

Ropa byla dovážena z Haliče, která v té době patřila Rakousku-Uhersku.

V roce 1892 byl podnik již v plném provozu a zaměstnával tři sta padesát dělníků. V roce byla společnost přejmenována na Oderfurter Mineralölwerke Gesellschaft.

Těsně před první světovou válkou, v době, kdy podnik již vyráběl vedle petroleje benzin, mazací oleje, parafin a asfalt, Max Böhm svůj podíl prodal.

Nový rozmach

Max Böhm zasedal ve správních radách mnoha ostravských společností, například v Pivovaru a sladovně, a. s., dříve Marcus Strassmann, byl také zvolen do obecního zastupitelstva Moravské Ostravy. V roce 1921 byla přívozská rafinerie převedena na holandskou petrolejářskou společnost, ale provozy byly po rozpadu Rakousko-Uherska nevyužity, ropa z Haliče přestala docházet. Dovážela se pak ropa z Rumunska, část byla z domácí produkce. V Ostravě se vyráběl kvalitní letecký benzin a také nafta pro dieselovy motory, které začaly být v nové republice využívány ve větší míře. Zajímavé je, že se v přívozské rafinerii už v roce 1936 přimíchával do benzinu líh.

Výroba pro válku

Po obsazení Ostravy německou armádou nastal v přívozské rafinerii prudký obrat. Provozy byly modernizovány a rozšířeny pro potřeby války, vyráběl se zde především letecký benzin, mazací oleje pro tanky, auta a hlavně letadla. Vedle kmenových zaměstnanců byla do těchto provozů zařazena zhruba stovka totálně nasazených pracovníků. Ostravská výrobna pohonných hmot měla mimořádný význam pro válečné úsilí Německa, a v provozech proto vládla železná kázeň.

Při bombardování Ostravy v roce 1944 ani při osvobozovacích bojích nebyla zdejší rafinerie poškozena a jako jediná v Československu mohla hned po válce vyrábět pohonné hmoty a oleje. Ropa se dovážela z Rakouska, Rumunska a Íránu. Produkovaly se zde nejlepší mazací oleje v celé republice, přičemž specialitou byly transformátorové a turbínové oleje. Mezitím ale vyrostly obrovské komplexy na zpracování ropy: Slovnaft v Bratislavě a Chemické závody v Litvínově. V Ostravě se recyklovaly použité motorové oleje.

Zlom tedy nastal v roce 1981, kdy se v této rafinerii přestala zpracovávat ropa. Odpady ukládané za celou dobu činnosti podniku se ukládaly do kalových rybníků, které jsou v současné době nejhorší ekologickou zátěží v Evropě.

Zbyly jen laguny

V padesátých letech se ovšem počítalo se značným rozšířením provozů. Na pomezí Hrušova a Přívozu měl být vybudován v rámci kanálu Odra-Dunaj obrovský přístav s překladištěm ropných produktů. To se nestalo. Po roce 1989 nastalo handrkování o to, kdo má olejové laguny odstranit, ale hlavně kdo bude tento očistný proces platit. V roce 2001 byly v Přívoze naměřeny v ovzduší nejvyšší koncentrace vysoce jedovatých polychlorovaných bifenylů (PCB) v republice, přičemž jejich původ nebyl do dneška odhalen. 

Autor: Boleslav Navrátil

5.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Po náletu kamikaze
1 3

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Dakar bude náročný a rozhodnout může už úvodní část závodu, shodují se závodníci

Dakar 2018 se blíží a členům týmu Big Shock Racing se zvedá nálada. I přesto, že má teď každý plné ruce práce. Sestava týmu zůstává nezměněna, stejně jako posádka žluté liazky. Pilot Martin Macík Jr. pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku jistí Michal Mrkva. 

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT