V opavském regionu se za tyto peníze podařilo obnovit šestaosmdesát kilometrů silnic.

Nejdelší úsek, měřící přes dvanáct kilometrů, vedl z Jaktaře do Bratříkovic. Finančně nejnáročnějším projektem však byla výstavba jižního obchvatu Opavy za 298 milionů korun.

Práce zahájil dodavatel, firma Strabag, v polovině listopadu 2010 a budování obchvatu bylo dokončeno v srpnu 2012. U slavnostního otevírání nechyběl proslulý Petr Dybowicz s protestním transparentem.

„Jsem geolog, a proto vím, co do podloží silnice patří a co nepatří. V podloží této silnice jsou balvany, které tam nemají co dělat," informoval přítomné. Obchvat však vzdor jeho přesvědčení funguje dodnes bezproblémově. Zůstaly mu jen dvě vznesené výhrady prostorově malý rondel v Hradecké ulici a fakt, že obchvat končí místo v Opavě už u Otic.

Tehdejší hejtmanův náměstek pro dopravu a současný hejtman Miroslav Novák (ČSSD) obě námitky hned zdůvodnil. Velikost rondelu vysvětlil tím, že výkup dalších soukromých pozemků by si vyžádal značnou finanční i časovou náročnost. Zhotovený rozměr je podle něj z technického hlediska dostačující.

„V územní dokumentaci se počítá s prodloužením trasy až na Olomouckou ulici v Opavě, ale brzy to rozhodně nebude. Příprava je zdlouhavá a dosud nemá finanční zajištění," vysvětlil Miroslav Novák nedotaženost obchvatu až do Opavy.

Jestli a kdy k nápravě dojde, to dosud jasné není. „Současný stav chápeme jako dočasný, ale i tak, že problém s dopravou byl vyřešen na úkor obyvatel obce. S patřičnými orgány budeme dál jednat," sliboval u otevření obchvatu otický starosta Vladimír Tancik.

Názor nezměnil ani dnes. „Nedotažený obchvat nám stále vadí, protože nám přes obec posílá spoustu automobilů. O nápravě stále jednám s primátory i s hejtmanem," řekl starosta Tancik.

O náklady na vybudování jižního obchvatu ve výši 573 miliony korun se podělily evropské fondy 365 miliony a město Opava 31,5 milionu korun, zbytek zafinancoval Moravskoslezský kraj.