Padesát kilometrů v hodině. To je maximální povolená rychlost ve městě. Jak ale statistiky z informačních radarů potvrdily, dodržuje ji jen málokterý řidič.

Ostravský obvod Poruba si nechal v minulém roce nainstalovat na Hlavní třídě hned čtyři radary, které si kromě ukazování rychlost také pamatují. Jsou schopné vyhodnotit i nejrychlejší a nejpomalejší jízdy či počet aut, která kolem nich projela. A světe div se výsledky měření byly více než překvapivé.

„Někteří majitelé aut si naši Hlavní třídu pletou s dálnicí či závodním okruhem. Výsledky měření z radarů ukázaly, že se občas najdou takoví, kteří se centrem Poruby řítí rychlostí vyšší než sto třicet kilometrů za hodinu. Tito piráti silnic jsou sice výjimeční, ale každý měsíc tady projede několik desítek tisíc řidičů, kteří povinnou padesátku překračují. Například jen jeden ze čtyř radarů zachytil v únoru téměř patnáct set vozidel, která po třídě jela rychleji než devadesát kilometrů za hodinu," informoval včera Deník mluvčí porubské radnice Martin Otipka. Podle něho je právě Hlavní třída místo s největší koncentrací chodců v Porubě.

Vyhodnocování radarů jsou však pouze informativní. „Na základě těchto měření sice řidiče pokutovat nemůžeme, ale výsledky nám dávají zcela přesný přehled o tom, jak se mnozí lidé na silnicích chovají. A není to příliš potěšující," uvedl k problematice místostarosta Petr Jedlička.

Většina ostatních ostravských obvodů používá radary jen z informačního hlediska pro řidiče.

„Ve Lhotce máme jeden radar, ke kterému je nainstalována kamera. Není ale zapojená, takže tím řidiče jen strašíme, aby rychlost dodržovali," řekl starosta Lhotky Josef Šrámek.

Jeden radar má i obvod Slezská Ostrava. „Na Bohumínské ulici, není ale vyhodnocovací. Má pouze informační charakter. Chtěli bychom pořídit nové, které by kromě této měli i další funkce, bohužel na to nejsou peníze v rozpočtu. Takový lepší radar vyjde zhruba na dvě stě tisíc korun. Problém s rychlostí máme například na Frýdecké. Tam se ale třeba radar kvůli kopcovitému terénu nainstalovat nedá," uvedl starosta Slezské Ostravy Antonín Maštalíř.

Petr Jedlička z porubské radnice nakonec dodal, že řidiči nerespektující rychlost neohrožují jen sebe, ale především chodce, kterých po porubském bulváru projde denně několik tisíc. Městský obvod bezpečnost na Hlavní třídě řeší dlouhodobě a chystá i spolupráci s ostravskými strážníky. „Oslovili jsme městskou policii se žádostí, aby na Hlavní třídě společně s ostravskou policií pravidelně měřila rychlost. Bohužel na některé řidiče neplatí nic jiného než pokuty. Díky statistikám máme vytipována místa, kde by strážníci mohli měřit, a byli bychom rádi, kdyby začali co nejdříve," dodal Petr Jedlička.