Na svou první, zatím jen zkušební plavbu se v pondělí vydal přívoz na Slezské Hartě. Nejprve ale přišlo na řadu spuštění na vodu a křest lodi.

S lodí přijel po silnici v Razové až těsně ke břehu Tomáš Svoboda, který na Slezské Hartě provozuje půjčovnu jachet a jachtařskou školu. Je partnerem obcí Razová a Roudno, které budou přívoz provozovat, a projekt zastřešuje svou koncesí pro lodní dopravu. V Polsku našel výrobce, který loď zhotovil.

„Trvalo asi tři měsíce, než jsem ho našel. Loď váží šest set kilo a uveze dvanáct lidí. Škoda, že zde na Hartě nemůžou být spalovací motory, to by pak mohla být větší," řekl Tomáš Svoboda. Na přehradě jsou povoleny pouze elektromotory, přívoz pohání baterie, které se musí dobíjet.

Než z přívěsného vozíku sklouzla loď na hladinu, pokřtila ji starostka Roudna Dagmar Staňková spolu se starostou Razové Ivanem Fehérvarim a Tomášem Svobodou. „Křtím tě, milá loďko, jménem Rouza," pokropila starostka Staňková bok lodě stylově láhví sektu. „Přeji ti, abys zase spojila to, co Harta rozdělila, obce Roudno a Razovou," dodala Staňková.

ZNOVU NA TRASE, JEN PATNÁCT METRŮ VÝŠE

Lidé z obou obcí se zase mohou navštěvovat a nemusí ujet po silnici dvacet kilometrů.

Ale obce od toho očekávají i něco více. „V rozvoji turistického ruchu to bude přínosem," konstatoval starosta Razové Ivan Fehérvari. Na obou březích je pro turisty něco zajímavého, v Razové přírodní památka Razovské tufity tufitový lom, v Roudně sopka Velký Roudný. Cyklisté nemusí objíždět celou přehradu.

„Je hodně citlivá," hodnotil bezprostředně po vyplutí první dojmy z řízení Miroslav Střelec, který se bude spolu s dalšími dvěma kapitány kormidelníky střídat v obsluze lodě.

Pak Rouza absolvovala první plavbu z Roudna do Razové.

„Když jsem dělal u správy silnic, jezdil jsem tudy po cestě, teď po stejné trase pluji, ale o patnáct metrů výše," zavzpomínal další z kormidelníků, Jiří Slavík. Spolu s kolegy nyní bude testovat Rouzu na přehradě, jak dlouho vydrží baterie v provozu, jak se vyčerpává její kapacita v závislosti na rychlosti, kudy najíždět k molu a další věci.

Do 4. června, kdy přívoz oficiálně zahájí provoz, na březích přibudou ještě lavičky pro cestující, na odpočívadlech bude jízdní řád, odpadkové koše a toalety.