Trpělivost dochází zejména prodejnám a provozovnám v lokalitě za mostem, kterým uzavírka už od půlky března odrazuje zákazníky. Pokles tržeb byl tak významný, že někteří podnikatelé raději zavřeli. A to původně město dokonce uvažovalo o oplocení celé lokality, kterému se místní ubránili na základě petice.

Radnice: vydržte ještě dva týdny

Nyní se rezidenti ze Zapletalovy ulice i majitelé provozoven a obchodů v této lokalitě u mostu dozvěděli, že se musejí ještě na čtrnáct dnů obrnit trpělivostí.

„Jejich životy poslední měsíce znepříjemňuje oprava historického mostu. Termín ukončení rekonstrukce se posouvá ze 17. na 31. července. Důvodem je počasí, které neumožnilo dokončení některých prací," vysvětlila příčiny dalšího zdržení mluvčí radnice Dita Círová.

Technologické přestávky a déšť

„Například nástřiky jsou čtyřvrstvé a musí mezi nimi být čtyřiadvacetihodinová prodleva. Podmínkou ale je, že konstrukce nesmí být vlhká. Do časového harmonogramu těchto prací výrazně zasáhly přeháňky, které sice nebyly vydatné, ale práci vždy na nějakou dobu přerušily," uvedl jeden z důvodů vedoucí odboru veřejných zakázek Pavel Jachymčák.

Hrozí další odklad? Co na to smlouva?

Přestože za zdržením stojí přírodní vlivy, které v nejhorším případě mohou způsobit ještě další posun, mělo by být nedodržení termínu řešeno podle smlouvy. Bude se jím proto zabývat rada města.

Závěrečná fáze: opravy ve finále

Most v poslední fázi čeká ještě tryskání, protikorozní nástřik konstrukce, montáž repasovaného zábradlí, provedení elastických mostních závěrů, realizace přímopochozí a přímopojížděné izolace, v závěru pak demontáž lešení, zrušení provizorního vjezdu z Opavské ulice a uvedení chodníku do původního stavu.

Most bratří Kleinů

Ocelový nýtovaný most, který je kulturní památkou, byl vyroben v roce 1900 v sobotínských železárnách bratří Kleinů, kteří bývají srovnáváni s podnikatelskou legendou Tomášem Baťou, hlavně co se týče zájmu o své pracovníky.

„Kleinové pro své zaměstnance stavěli domky, zřídili penzijní fond, měli závodní školu. Aby měly manželky dělníků kde pracovat, zřídili pro ně přádelnu. Pro pracovníky z větší dálky vybudovali noclehárnu," představila Kleiny vedoucí Muzea silnic Alena Turková.

Opravy jsou nutné

Po více než sto letech si krnovský most opravu zasloužil. Došlo ke korozi ocelových prvků, snížila se nosnost mostu a například chodníkové části se už staly životu nebezpečné. Město Krnov k rekonstrukci mostu přistoupilo v září loňského roku.

Práce provádí společnost Swietelsky stavební, stát budou osm milionů korun.

Oprava mostu spočívá ve výměně zkorodovaných prvků za nové a v nahrazení ocelových deskových prvků mostovky železobetonovou deskou. Jako chodník bude sloužit plná plocha místo původních roštů.