Stovky nehod se zvěří řeší každým rokem moravskoslezští policisté a pojišťovny. K haváriím dochází v lesních úsecích i na silnicích mezi poli. Největší zastoupení mají zajíci, srnčí zvěř, jeleni a divoká prasata.

Jeden z posledních karambolů se tento týden odehrál na Novojičínsku, konkrétně v Trojanovicích pod vrcholem Pindula.

„Řidič osobního automobilu Škoda Yeti, který se na silnici střetl s jelenem, měl štěstí v neštěstí," uvedl mluvčí novojičínské policie Petr Gřes. Motorista jako zázrakem vyvázl bez zranění

Výsledkem je „pouze" propíchnuté čelní sklo a totálně zničená přední část vozu. Škoda je vyčíslena na sto tisíc korun, není však vyloučeno, že se ještě zvýší. Statný jelen skončil mrtvý v příkopu.

Nemohl nic dělat

„Řidič uvedl, že zcela náhle se před ním objevil z pravého příkopu ve směru jízdy jelen. Samotnému střetu již nestačil zabránit. Po nárazu jej odhodil do příkopu a s vozidlem zůstal stát," popsal situaci Gřes.

Dechová zkouška na alkohol byla u motoristy negativní. Jelena si převzali členové mysliveckého sdružení. „Podle provedeného šetření na místě samém se střetu nedalo zabránit," doplnil Gřes.

Ne vždy se podobné nehody obejdou bez zranění. „Někdy vylekaný řidič strhne vozidlo ve snaze střetu zabránit a skončí mimo silnici," uvedl Gřes.

V takových případech je riziko zranění větší než při přímém nárazu. Odborníci proto doporučují sešlápnout brzdy, pevně držet volant a připravit se na náraz. Ani to však nemusí stačit.

Následek srážky s jelenem.

Následek srážky s jelenem.
Oprava auta, které se tento týden na Novojičínsku srazilo s jelenem, bude stát minimálně sto tisíc korun. Snímky: Policie ČR

Vysoká zvěř

Nebezpečí představuje zejména vysoká zvěř. „U menších zvířat totiž nehrozí přímý kontakt s posádkou, ale většinou dochází pouze k poškození spodní části vozidla. U vyšší zvěře je největší problém v tom, že vyletí na kapotu a následně může přes čelní sklo vniknout i do kabiny," uvedl Václav Bálek z pojišťovny Allianz, která registruje několik případů, kdy například srnci a jeleni vážně zranili pasažéry na předních sedadlech.

„Právě to se stalo našemu klientovi, kterému přímo před auto vyskočil z mlází srnec. Po srážce prorazil čelní sklo a propadl jím dovnitř vozidla. Navíc tak nešťastně, že zůstal řidiči ležet na klíně. Zraněný srnec sebou házel a kopal kolem na všechny strany, takže svými kopýtky nejen ničil interiér, ale také zraňoval připoutaného a vyděšeného řidiče. Ten mu byl nucen ve chvíli nejvyššího zoufalství se sebezapřením zlomit vaz," popsal příběh s tragickým koncem Bálek.

Stovky tisíc

Škody na vozidlech po srážkách se zvěří činí desítky i stovky tisíc korun. Ještě donedávna podobné události krylo jen havarijní pojištění, v dnešní době prakticky každá pojišťovna toto riziko zohledňuje i v různých variantách povinného ručení, nabízí také možnost připojištění se pro podobné případy.

„Pojistných událostí řešíme každým rokem více. Není to ale tím, že by přibylo srážek. Stále více motoristů má tato rizika kryta v rámci autopojištění a proto nehody hlásí," vysvětlil Bálek.

Trestný čin

Někteří motoristé, jejichž pojistky srážku se zvěří nekryjí, si jako kompenzaci odvezou mrtvou srnu, zajíce nebo divočáky. Kromě různých nemocí, které může způsobit konzumace veterinárně neprověřeného masa, se mohou dostat i do konfliktu se zákonem. Takovéto počínání lze totiž kvalifikovat jako trestný čin krádeže.

Jak snížit riziko nehody se zvířetem na minimum?
>> základní prevencí vzniku nehod je snížení rychlosti jízdy v místech, kde je možný výskyt zvěře
>> v kritických oblastech buďte ve střehu, zejména však v časných ranních a večerních hodinách, kdy je vysoká zvěř nejaktivnější
>> p
okud přes cestu prošlo jedno zvíře, hledejte další, některá zvířata se pohybují se ve skupinách
>> 
jestliže se oslněné zvíře zastavilo uprostřed silnice, zpomalte nebo zastavte, určitě na něj neblikejte světly, raději použijte klakson. Snažte se raději vždy zastavit, protože nevíte, jak se zvíře zachová. Může se pohnout právě v okamžiku, kdy se ho rozhodnete objet. Navíc při vyšší rychlosti stoupá riziko smyku
>> 
řidiči by měli jet jen takovou rychlostí, aby dokázali zastavit na vzdálenost, na kterou mají rozhled. Jinými slovy řidič musí být schopen zastavit i před překážkou ukrytou za zatáčkou a je lhostejné, zda je to zvíře, člověk nebo jiné auto. Při rychlosti kolem 50 km/h by se podle dopravních odborníků vysoké zvíře do kabiny vozu nemělo dostat. Ale při rychlosti 80 km/h a více je toto riziko již vysoké

Co dělat při srážce se zvířetem>> základní postup po srážce se zvířetem se neliší od běžné dopravní nehody.
>> jestliže jsou ve vozidle zraněné osoby, okamžitě volejte Integrovaný záchranný systém prostřednictvím linky 112
>> kontaktujte policii i přesto, že nedošlo ke zranění. Policie jednak sepíše potřebný protokol a zároveň také osloví správce příslušného mysliveckého revíru a dohodne s ním odstranění zvířete z vozovky
>> nejlepší je auto odstavit, zapnout výstražnou funkci směrovek, obléct si reflexní vestu, za vůz umístit výstražný trojúhelník a zavolat asistenční službu
>> nikdy se nesnažte sami poraněné zvíře odklízet ze silnice, raději se jej vůbec nedotýkejte. Může vás zranit a navíc nikdy není jisté, jestli nepřenáší nějakou nemoc
>> jestliže je to možné, pořiďte fotodokumentaci poškozeného vozidla a také zvěře, případně jiným vhodným způsobem zajistěte důkazy jednoznačně prokazující, že došlo k poškození vozidla střetem se zvěří. Pomůže vám to při jednání s pojišťovnou.