„Když jedu tramvají, která má textilní sedačky, tak si ji napřed důkladně ‚osahám´, jestli není špinavá. Už několikrát se mi totiž stalo, že jsem sedla do mokrého," říká třicetiletá Pavla, která tramvají cestuje každý den do práce. Patří mezi ty, kteří v prostředních MHD upřednostňují sedačky z plastu. „Jsou rozhodně hygieničtější," myslí si.

A co myslíte vy? Jaký je váš názor? Hlasovat můžete v naší anketě na konci článku.

Většina lidí v Ostravě má ale raději spíše pohodlí. „Cestující obecně preferují čisté sedačky, do kterých se neobávají usednout. Na druhé straně zase vnímají měkčí, textilií čalouněné sedačky za komfortnější," říká mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht. V současné době po Ostravě podle jeho slov jezdí hlavně tramvaje a trolejbusy s textilními sedadly. „Převažují ve vozidlech sedačky čalouněné potahovou látkou," uvedl.

close zoom_in

Nová, moderní vozidla jsou pak pořizována už se sedačkami s omyvatelným povrchem. „K tomuto kroku nás vedly vlastní provozní zkušenosti s údržbou neomyvatelných čalouněných sedaček," sdělil mluvčí dopravního podniku.

Omyvatelné sedačky jsou vhodnější také z pohledu hygieniků. „Z hlediska údržby jsou vhodnější omyvatelné sedačky, které mohou být i polstrované. V polstrovaných neomyvatelných a čalouněných sedačkách se může držet prach a nečistoty, které mohou být vhodným prostředím pro mikroorganismy," vysvětlila Ladislava Michálková z krajské hygienické stanice.

close Textilní sedačky pomalu mizí z tramvají, nahrazují je plastové zoom_in

Zda se v polstrovaných sedačkách snadněji přenáší nemoci, se podle ní jednoznačně nedá říct. „Není známo, že by byla provedena nějaká studie, která by se touto problematikou zabývala," zdůvodnila Michálková.

Dopravní podnik se snaží udržovat sedadla, ať už jsou z jakéhokoli materiálu, v čistotě. Ročně to stojí několik set tisíc korun. „Jednodušší je údržba sedadel s omyvatelným povrchem, a to jak z hlediska jejich čistoty, tak z hlediska oprav a poškození," řekl Miroslav Albrecht. Doplnil, že nemalé částky ročně dopravní podnik zaplatí za opravy po řádění vandalů. „Nejčastěji popisují fixy nebo spreji zadní části opěradel. Nevyhýbají se však také ničení potahové látky," řekl Albrecht.

K TÉMATU: Dopravní podnik posílil kvůli Dušičkám spoje

Ještě dnes budou moci cestující, kteří se chtějí na hřbitovy dostat městskou hromadnou dopravou, využít posílené spoje na vybraných linkách. Posílena bude například autobusová linka číslo 38 od půl deváté do dvanácti hodin v úseku zastávek Náměstí Republiky Hranečník. V pravidelných spojích tu budou jezdit velkokapacitní vozy. Tyto vozy budou dopoledne nasazovány i na tramvajovoul linku číslo 11. Se změnou v jízdním řádu by měli počítat i cestující tramvají číslo 10 jedoucí ze sídliště Dubina. Tento spoj bude oproti jízdnímu řádu končit na zastávce Výstaviště. „Dopravní podnik Ostrava podle letitých zkušeností očekává zvýšenou poptávku po přepravě v souvislosti s Památkou zesnulých právě v období dnů, ve kterých dopravu posiluje. O víkendu budou dispečeři monitorovat využití přepravní nabídky a v případě potřeby také dopravu posílí," uvedl mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.