Nejenže zkrátí čekání, ale zbaví lidi postávání v nekonečných frontách. K tomu slouží online objednávkový systém na úřady. Využívat jej mohou například lidé v Ostravě, kde si ho pochvalují. V Třinci zatím chybí. Ještě v letošním roce by se však obyvatelé měli dočkat zavedení vyvolávacího systému a společně s ním i možnosti online objednávání na úřad.

Přestože městský úřad v Třinci neeviduje stížnosti obyvatel na dlouhé čekání, místní by možnost objednat se předem ocenili. Přivítala by ji například Monika Kohutová. „Bylo by to výborné. Já teda zase až tolik služeb nevyužívám, ale aspoň bych měla jistotu, že nemusím čekat. Žádnou špatnou zkušenost zatím naštěstí nemám," uvedla. Souhlasí s ní i Lenka Franková, která ovšem stání ve frontě zažila. „S dlouhým čekáním mám zkušenost. Když jsem synovi vyřizovala pas, čekala jsem asi hodinu a půl. Objednání by tak nebylo špatné," podělila se o svůj zážitek.

V LÉTĚ PŘIBÝVÁ ZÁJEMCŮ O CESTOVNÍ PAS

Nepříjemné dlouhé čekání by se mohlo stát minulostí do konce tohoto roku. „Z důvodu většího komfortu pro občany plánujeme ještě v letošním roce zavést vyvolávací systém, jehož součástí by měla být i možnost objednat se na úřad online. S největší pravděpodobností by se to týkalo agend řidičských průkazů, bodového systému, registru vozidel, cestovních dokladů, občanských průkazů a pokladen," sdělila tajemnice třineckého městského úřadu Jana Gawlasová.

Zvláště v létě eviduje úřad vyšší vytíženost. „Zejména se to týká úseku cestovních dokladů, kdy oproti mimosezónním měsícům evidujeme přibližně pětadvacetiprocentní nárůst," upřesnila Gawlasová. S tím souvisí i delší čekací doby. Online objednávkový systém nabídne možnost tomu předejít. Funguje tak, že se lidé objednají na určitý den a hodinu a v určený čas se dostaví. Při návštěvě úřadu je nutné zapamatovat si číslo své rezervace, které je zadáno do vyvolávacího zařízení. V rezervovaný čas bude příchozí vyvolán a obsloužen. K návštěvě úřadu je možné objednat se nejpozději den předem. Online systémy mohou mít ještě další různé přednosti. Například ostravský magistrát nabízí službu, díky které mohou obyvatelé zjistit, kolik klientů aktuálně čeká ve frontě a odhad čekací doby na jednotlivých přepážkách.

OBJEDNÁVÁ SE TAKÉ PŘES TELEFON

Druhou variantou, jak se vyhnout řadám, je objednání se přes telefon. V současné době to umožňuje frýdecko-místecký úřad. „Lidé možnost vítají a využívají. Zavolají, jsou jim nabídnuty volné termíny, vyberou si a dostaví se. Následně mají možnost sledovat stav vyřízení žádosti o vydání občanského průkazu nebo pasu na webu města," uvedla mluvčí frýdeckého magistrátu Jana Matějíková. Obdobnou službu mohou v současnosti využívat i Třinečané. Telefonicky se objednat však mohou jen rodiny s dětmi, senioři a zdravotně postižení. Obsluhována je takto agenda pasů a občanských průkazů.

NIKOL SIKOROVÁ