S košťaty, kyblíky i dalším úklidovým náčiním nastupují Terezie Čurijová se Serenou Baloghovou do každé tramvaje, která se v určitém čase objeví na smyčce v Hranečníku. Patří k posilám dopravního podniku zajišťujícím „zvyšování kvality péče o prostředí ve vozidlech".

DENNĚ 172 VOZŮ. To je úklidový průměr pro ostravské tramvaje, rozdělený ovšem mezi smyčky Hranečník a Vřesinská. Tedy mezi dvě čety. Zdroj: Deník/Radek Luksza„Tramvaje tu stojí asi pět minut. My ale zvládneme jeden vůz ještě rychleji. Jdeme na to každá z jedné strany. Když přijede souprava, rozdělujeme si vozy. Většinou tu sbíráme papíry a plastové flašky. Zametáme a někdy čistíme okna," líčí s tím, že totéž dělají dvě kolegyně na točně Vřesinská. Náklady na vyčištění jedné tramvaje se pohybují jen okolo jedenadvaceti korun.

„Pracovnice z řad sociálně znevýhodněných spoluobčanů zajistila Agentura pro sociální rozvoj. Jejich úkolem je procházet tramvaje a dělat průběžný úklid. Dezinfikovat vozy samozřejmě nezvládnou, ale cítíme, že naše nová služba cestujícím funguje a má smysl. Ve vozech je teď větší pořádek," popisuje Martin Chovanec, technický náměstek Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Tato společnost také motivuje šoféry svých autobusů a trolejbusů, aby o přestávkách mezi jízdami sbírali a zametali smetí. „Dříve se to dělávalo. Teď jsme to zavedli opět a řidiče přesvědčili příplatky," pokračuje ředitel DPO Daniel Morys s tím, že od radnice na úklidy vozů městské hromadné dopravy dostali v rámci náhrady tímto navýšených nákladů letos tři miliony korun.

Plní se tak přání primátora města Tomáše Macury. „Aby autobusy, tramvaje či trolejbusy přestaly být, jak se říká, pro socky, a mohly v nich bez obav jezdit matky s dětmi. Aby si do nich sedl i kravaťák," vysvětluje primátor. Spolu s představiteli DPO pak upozorňuje, že zintenzivnění úklidu v MHD není signálem pro pasažéry, aby z ní dělali odhazováním odpadků popelnice.

K TÉMATU

Kromě pořádku došlo i na bezpečnost Karolina, Hranečník, hlavní nádraží, náměstí SNP, sad Boženy Němcové, Svinovské mosty. V těchto dopravních uzlech strážníci preventivně sledují dění v městské hromadné dopravě. Objevují se také ve spojích vybraných linek (například 8, 11, 12, 48, 108), aby hlídali cestující a předcházeli incidentům. „Od tohoto týdne nosívají reflexní vesty, aby se ve svých černých uniformách mezi ostatními lidmi neztráceli, a byli okamžitě rozpoznatelní," uvádí Jiří Samek z ředitelství městské policie.